@article { author = {Charkhtabian, Tahereh and Mojarradi, Gh and Gebresenbet, G and Gholizadeh, H}, title = {Qualitative Analysis of the Challenges Facing the Formation of the Potato Value Chain in Hamedan Province (The Case of Leading Farmers)}, journal = {Iranian Agricultural Extension and Education Journal}, volume = {18}, number = {1}, pages = {49-65}, year = {2022}, publisher = {Iranian Agricultural Extension and Education Association}, issn = {2008-1758}, eissn = {2980-8561}, doi = {}, abstract = {The current qualitative research was done with the aim of analyzing the challenges facing the potato value chain based on the farmers’ opinions and providing solutions to improve it by emphasizing the provision of market- oriented extension services. The participants of this study were potato growers in Hamedan province who were purposefully selected using the snowball sampling technique. The content validity of this research was determined by a team experts. After conducting more than 10 hours of in-depth interviews with 14 potato growers, theoretical saturation was obtained. Reliability is very important in the content analysis method. Therefore, after the initial classification and evaluation of the concepts, the content was re-coded, classified, and evaluated, and if there is a high match, the results of the analysis of two coders were re-evaluated and accepted. Qualitative data analysis from semi-structured interviews in Nvivo10 software led to the extraction of 75 concepts in open coding and 8 core categories which were represented using two support activities and the main Porter value chain. Accordingly, most of the barriers raised by the respondents were financial-based concepts from the group of support activities and the lowest frequency in terms of source and number of references was related to outbound logistics and service operations from the main activities.}, keywords = {Market-oriented,Market-oriented extension approach,Potato value chain,Hamedan}, title_fa = {تحلیل کیفی چالش های پیش‌روی شکل گیری زنجیره ارزش سیب زمینی در استان همدان (مورد مطالعه: کشاورزان پیشرو)}, abstract_fa = {پژوهش کیفی حاضر، با هدف تحلیل چالش ­های پیش ‎روی زنجیره ارزش سیب ­زمینی از دیدگاه تولیدکنندگان و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن با تأکید بر ارائه خدمات ترویج بازار محور به انجام رسید. جامعه آماری تحقیق را سیب­ زمینی­ کاران استان همدان تشکیل دادند که به صورت هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند. اعتبار محتوایی تحقیق حاضر، توسط تیم تحقیق تعیین گردید. پس از انجام بیش از 10 ساعت مصاحبه عمیق با 14 نفر از سیب‎ زمینی‎ کاران، اشباع تئوریک حاصل شد. از آنجا که قابلیت اعتماد در روش تحلیل محتوا بسیار مهم است، بنابراین سعی شد پس از طبقه­ بندی و ارزشیابی اولیه، محتوا مجدداً کدگذاری، طبقه­ بندی و ارزشیابی شده و در صورت مطابقت زیاد، نتایج تحلیل­ های دو کدگذار، ارزشیابی و تحلیل آن‌ها پذیرفته گردید. تجزیه و تحلیل داده­ های کیفی حاصل از مصاحبه­ های نیمه­ ساختار یافته در محیط نرم‌افزار Nvivo10 منجر به استخراج 75 مفهوم در کدگذاری باز و 8 طبقه اصلی در کدگذاری محوری شد که تحت دو فعالیت پشتیبانی و اصلی زنجیره ارزش پورتر ارائه شد. بر این اساس بیشترین موانع مطرح شده توسط پاسخگویان، مفاهیم مالی از گروه فعالیت­ های پشتیبانی و کمترین فراوانی از نظر منبع و تعداد ارجاعات مربوط به تدارکات خروجی از گروه فعالیت­ های اصلی بود.}, keywords_fa = {بازار محوری,رهیافت ترویج بازار محور,زنجیره ارزش سیب زمینی,همدان}, url = {http://www.iaeej.ir/article_156442.html}, eprint = {http://www.iaeej.ir/article_156442_1530a0c04952321cda1f2c351e3043d5.pdf} }