@article { author = {Rezaei, Rohallah and Amin Fanak, Davood and Badsar, Mohammad}, title = {Relationship of Organizational Learning and Entrepreneurial Orientation in the Governmental Organizations: The Case of West Azerbaijan Province Organization of Agriculture Jihad}, journal = {Iranian Agricultural Extension and Education Journal}, volume = {12}, number = {2}, pages = {107-121}, year = {2017}, publisher = {Iranian Agricultural Extension and Education Association}, issn = {2008-1758}, eissn = {2980-8561}, doi = {}, abstract = {In today's complex and dynamic environment, development of entrepreneurial orientation is an essential condition to survive and stay organizations competitive that meanwhile, organizational learning plays a key role. Given the importance of the issue, this descriptive- correlative research was conducted to study relationship of organizational learning and entrepreneurial orientation in the governmental organizations. The statistical population of the research consisted of 1004 experts of Organization of Agriculture Jihad in West Azerbaijan Province. A sample of 240 experts was selected using a stratified random sampling method. The standard questionnaires (after adjusting the questions with the related context of the research) were used to collect data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts and the construct validity as well as the composite reliability of the research instrument was obtained by estimating the measurement model and the required modifications. The results supported the research conceptual model, so that, there was a positive and significant relationship between organizational learning and entrepreneurial orientation and   organizational learning explained 52 percent of variances of entrepreneurial orientation. Based on the findings, it could be concluded that increasing the organizational learning directly leads to improvement ofexpertts’ entrepreneurial orientation in the Organization of Agriculture Jihad}, keywords = {organizational learning,Entrepreneurial Orientation,Organization of Agriculture Jihad,Structural Equation Model,AMOS}, title_fa = {رابطه یادگیری سازمانی و گرایش کارآفرینانه در سازمان‌های دولتی: مورد مطالعه: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی}, abstract_fa = {در محیط پویا و پیچیده کنونی، توسعه ‏ی گرایش کارآفرینانه یک شرط ضروری برای حفظ بقاء و رقابتی ماندن سازمان‌ ها به شمار می ‌آید که در این زمینه، یادگیری سازمانی از نقش کلیدی برخوردار است. با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق توصیفی- همبستگی با هدف بررسی رابطه ‏ی بین یادگیری سازمانی و گرایش کارآفرینانه در سازمان ‌های دولتی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را 1004 نفر از کارشناسان سازمان‌ جهاد کشاورزی در استان آذربایجان غربی تشکیل ‌دادند که تعداد 240 نفر از آنان از طریق روش نمونه‌ گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‎های استاندارد (پس از متناسب‌ سازی پرسش ‌ها با زمینه مرتبط با پژوهش) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر گروهی از متخصصان تأیید شد و روایی سازه و پایایی ترکیبی آن نیز از طریق برآورد مدل اندازه‌ گیری و پس از انجام اصلاحات لازم به دست آمد. نتایج به دست آمده از تحقیق، مدل مفهومی پژوهش را تأیید نمود، به نحوی که رابطه ی بین یادگیری سازمانی و گرایش کارآفرینانه مثبت و معنی ‌دار بوده و یادگیری سازمانی 52 درصد از واریانس گرایش کارآفرینانه را تبیین کرد. با توجه به یافته ‌های پژوهش، می‎توان نتیجه گرفت افزایش یادگیری سازمانی به‌طور مستقیم منجر به بهبود گرایش کارآفرینانه در کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی می شود}, keywords_fa = {یادگیری سازمانی,گرایش کارآفرینانه,سازمان جهاد کشاورزی,مدل معادلات ساختاری,AMOS}, url = {http://www.iaeej.ir/article_44326.html}, eprint = {http://www.iaeej.ir/article_44326_e31eb19e1c2eb06368fe417a0739699e.pdf} }