@article { author = {Fatehi-Khouzani, Behrouz and Movahed Mohammadi, Seyed Hamid and Rezaei, Abolmotaleb}, title = {Relationship Between Critical Thinking Skills and Self-efficacy of Faculty Members of Agriculture and Natural Resources of the State and Azad Universities in Isfahan}, journal = {Iranian Agricultural Extension and Education Journal}, volume = {15}, number = {1}, pages = {157-173}, year = {2019}, publisher = {Iranian Agricultural Extension and Education Association}, issn = {2008-1758}, eissn = {2980-8561}, doi = {10.22034/iaeej.2019.93518}, abstract = {Due to the large amount of information, critical thinking provides the ability to process and utilize the mass of information of the present era. On the other hand, self-efficacy as one of the motivating explanatory structures can be important to the critical thinking of faculty members. The aim of this study was, “the study of relationship between critical thinking skills and self-efficacy of faculty members of agriculture and natural resources of the State and Azad universities in Isfahan". The study population were 168 faculty members. Sample size was determined by Cochran Formula of 117 faculty members. Stratified random sampling was used with probability proportionate manner. Research tools included the California Critical Thinking Skills Test (Form B) and teacher self-efficacy standard questionnaire. Data were analyzed using SPSSwin23. The results showed that the critical thinking skills of faculty members at a low level and high level of self-efficacy. However, there was no significant relationship between critical thinking and self-efficacy reiationship of faculty members. As well as critical thinking, skills and self- efficacy with faculty member's demographic characteristics revealed no significant. Cluster analysis and correspondence analysis of the results showed Critical thinking solidified cluster is near the low level of self-efficacy and critical thinking is growing cluster self-efficacy near a high-level.}, keywords = {critical thinking skills,self-efficacy,Faculty Members,State and Azad Universities}, title_fa = {رابطه مهارت تفکر انتقادی و خودکارآمدی اعضای هیأت علمی دانشکده‏های کشاورزی و منابع طبیعی دولتی و آزاد شهر اصفهان}, abstract_fa = {با توجه به حجم زیاد اطلاعات، تفکر انتقادی توانایی پردازش و بهره‌گیری از انبوه اطلاعات عصر حاضر را برای افراد فراهم می­سازد. از طرفی خودکارآمدی به‌عنوان یکی از سازه‌های تبیین‌کننده‌ی انگیزش می‌تواند در زمینه‌ی تفکر انتقادی اعضای هیأت علمی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. هدف این پژوهش "بررسی رابطه مهارت تفکر انتقادی و خودکارآمدی اعضای هیأت علمی دانشکده­ های کشاورزی و منابع طبیعی دولتی و آزاد شهر اصفهان" انتخاب گردید. جامعه آماری، 168 عضو هیأت علمی بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 117 نفر به‌عنوان حجم نمونه تعیین گردید. در این تحقیق از نمونه ­گیری تصادفی طبقه ­ای با شیوه انتساب متناسب استفاده شد. ابزارهای تحقیق شامل آزمون استاندارد مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی معلم می ‏باشد. داده ­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSSwin23 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته­ های پژوهش نشان داد که مهارت تفکر انتقادی اعضای هیأت علمی در سطح پایین و خودکارآمدی آن­ ها در سطح بالایی قرار دارد. هرچند که رابطه معناداری بین تفکر انتقادی و خودکارآمدی اعضای هیأت علمی مشاهده نگردید. یافته­ های تحلیل خوشه­ای و تحلیل تناظر در مهم‌ترین نتیجه نشان دادند که خوشه تفکر انتقادی انجماد یافته در نزدیکی خودکارآمدی سطح پایین و خوشه تفکر انتقادی در حال رشد در نزدیکی خودکارآمدی سطح بالا قرار دارد.}, keywords_fa = {مهارت تفکر انتقادی,خودکارآمدی,اعضای هیأت علمی,دانشگاه دولتی و آزاد}, url = {http://www.iaeej.ir/article_93518.html}, eprint = {http://www.iaeej.ir/article_93518_521524d9a1540efd4035a0d1234249ea.pdf} }