per
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
2013-05-01
8
2
1
18
43011
Original Article
سازههای مؤثر بر نگرش ذینفعان نسبت به بکارگیری دستگاه آبشیرینکن در کشاورزی استان بوشهر
Determinants of Stakeholders’ Attitudes Towards Use of Water Desalination Plant In Agriculture in Bushehr Province, Iran
شبیر کرمی
shobeirkarami@yahoo.com
1
عزت اله کرمی
e.karami@shirazu.ac.ir
2
غلامحسین زمانی
ghh_zamani@yahoo.com
3
دانشجوی دکترا، بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز
استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
استان بوشهر در سالهای اخیر خشکسالی استثنایی را تجربه نموده است. در نتیجه، آب به شدت کمیاب شده است. بهرهگیری از فناوری نوین دستگاه آبشیرینکن، یکی از راهکارهای مقابله با خشکسالی کشاورزی است. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی نگرش ذینفعان نسبت به کاربرد دستگاه آبشیرینکن در کشاورزی استان بوشهر، و تبیین عوامل تأثیرگذار بر این نگرش است. برای ارزیابی نگرش از فن پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بوسیله اساتید فن تأیید و در مطالعه راهنما، آلفای کرنباخ حاصل، اعتبار ابزار سنجش را مورد تایید قرار داد. در ارزیابی نگرش کشاورزان درباره پذیرش دستگاه آبشیرینکن از رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده گردید. متغیرهای وارد شده به مدل رگرسیونی دارای قابلیت پیشبینی بیش از 69 درصد از تغییرات نگرش کشاورزان نسبت به پذیرش دستگاه آبشیرینکن بودند. منابع آبی، درک از مزایای دستگاه آبشیرینکن و هنجارهای اجتماعی مهمترین پیشبینیگرهای تمایل به پذیرش کشاورزان بودند. برای تبیین تمایل به نشر دستگاه آبشیرینکن به وسیله کارشناسان از تحلیل ممیزی استفاده گردید. مدل توانایی طبقهبندی
Bushehr province has experienced an exceptional drought in the past few years. As a result, water has become extremely scarce. Use of desalination plant technology is a way of coping with agricultural drought. Hence, the aim of this study was to investigate the determinants of stakeholders’ attitude toward using desalination plant to provide water for agriculture in Bushehr province. A questionnaire based survey was used for assessing the attitudes. The face and content validity of questionnaire was confirmed by experts and Cronbach’s alpha test revealed the reliability of the instruments used in the study. Hierarchical regression was used for assessing farmers’ attitude towards acceptance of desalination plant. Variables that entered the regression model, predicted more than 69 percent of farmers’ attitude toward use of desalination plant. Water resources, perception of advantages of water desalination plant, and social norms were the most important predictors of attitude toward water desalination plant. Discriminant analysis used for explanation the experts’ tendencies to diffuse the desalination plant. The model had the ability to classify (correctly classified 91 percent of the cases) experts based on their tendencies toward promotion of water desalination plant.
http://www.iaeej.ir/article_43011_0f5efdb8b825580741b9a03479dfea44.pdf
دستگاه آبشیرینکن
کشاورزی
ارزیابی نگرش
استان بوشهر
ایران
Desalination Plant
Agriculture
Attitude Assessment
Bushehr Province
Iran
per
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
2013-05-01
8
2
19
33
43024
Original Article
تحلیل اثر عدالت سازمانی بر عملکرد وظیفه ای و زمینه ای کارشناسان ترویج کشاورزی
Analyzing the Impact of Organizational Justice on Task and Contextual Performance among Agricultural Extension Experts
حمید کریمی گوغری
karimihamid@uoz.ac.ir
1
سید ابوالحسن ساداتی
2
احمد رضوانفر
3
یوسف حجازی
yhejazi@ut.ac.ir
4
مربی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه زابل
دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
تحلیل اثر عدالت سازمانی بر عملکرد وظیفهای و زمینهای کارشناسان ترویج کشاورزیپژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی ارتباط عدالت سازمانی با ابعاد عملکرد شغلی انجام گرفت. در این بین تلاش شد تا نحوه اثرگذاری عدالت سازمانی بر عملکرد وظیفهای و زمینهای کارشناسان ترویج کشاورزی مورد آزمون قرار گیرد. جامعه آماری این پژوهش 180 نفر از کارشناسان شاغل در بخش ترویج کشاورزی استان کرمان بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب تعداد نمونه، 123 نفر تعیین گردید. ابزار تحقیق، پرسشنامهای بود که روایی آن بر اساس نظر گروهی از متخصصان تایید گردید و برای تعیین میزان پایایی مقیاسهای پرسشنامه از آمارهی آلفای کرونباخ استفاده گردید. دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSSwin20 و LISREL8.5 تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین تمامی ابعاد عدالت سازمانی (توزیعی، رویهای و تعاملی) با عملکرد وظیفهای و زمینهای کارشناسان ترویج کشاورزی استان کرمان در سطح یک درصد وجود دارد. همچنین نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که عدالت سازمانی به ترتیب توانایی تبیین 36% و 26% از تغییرات عملکرد وظیفهای و زمینهای کارشناسان ترویج کشاورزی مورد مطالعه را دارا میباشد.
The present study intended to investigate how organizational justice relates to dimensions of job performance. Hereby, it is strived to address the impact of organizational justice on task as well as contextual performance among agricultural extension experts. Sampling 180 agricultural extension experts, working in the Kerman Province, as statistical population; 123 cases were determined using both Krejcie and Morgan’s Table and proportional stratified random sampling method of sample size. Data were collected using a questionnaire developed for the study. Validity of the questionnaire was approved by panel of experts. In order to masure the reliability of questionnaire, Cronbach's Alpha coefficient was calculated. Data were analyzed by applying SPSSwin20 and LISREL8.5. Results showed that there was a positive and significant relationship among all components of organizational justice (distributive justice, procedural justice and interactive justice) and task along with contextual performance among extension experts (P <0.01). Furthermore, results related to structural equation modeling (SEM) showed that organizational justice can explain 36% and 26% of variations of extension experts’ task and contextual performance respectively.
http://www.iaeej.ir/article_43024_e4da76aee44a13e826308f9efeb515e3.pdf
عدالت توزیعی
عدالت رویهای
عدالت تعاملی
عملکرد شغلی
distributive justice
procedural justice
Interactive justice
job performance
per
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
2013-05-01
8
2
35
48
43028
Original Article
سازههای مؤثر بر دانش کشاورزی دقیق: مورد مطالعه اعضاء شرکتهای خدمات مشاورهای ترویج شهرستان شیراز
Factors Affecting Precision Agriculture Knowledge: The Case of Consulting Extension Advisory Services Members in Shiraz County
نسیم ایزدی
izadi.nasim@yahoo.com
1
داریوش حیاتی
hayati@shirazu.ac.ir
2
دانشجوی سابق کارشناسی ارشد بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
دانشیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
امروزه متخصصان بخش کشاورزی با سه چالش مهم نیاز به افزایش تولید به دلیل افزایش جمعیت، کاهش هزینهها از طریق کاهش مصرف نهادهها و حفظ محیط زیست در فرآیند تولید مواجهاند. در این راستا بکارگیری فناوری های کشاورزی دقیق امری مسلم و اجتناب ناپذیر است و هم اکنون بسیاری از کشورها از این فناوری ها بدین منظور بهرهمند میشوند. هدف این مطالعه، بررسی و شناخت سازههای مؤثر بر دانش کشاورزی دقیق در بین کارشناسان شرکتهای خدمات مشاورهای ترویج شهرستان شیراز بوده است. در این مقاله، سطح دانش کارشناسان در مورد فناوری های کشاورزی دقیق و عوامل مؤثر بر آن ارزیابی شده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش ار نوع توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از فن پیمایش و ابزار پرسشنامه بوده است. از بین 27 شرکت خدمات مشاورهای ترویج شهرستان شیراز با 112 عضو، 18 شرکت، و از بین اعضاء هر شرکت 5 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند که در نهایت نمونه 90 نفری تحقیق را تشکیل دادند. در قالب یک چارچوب نظری، تأثیر سازههای فردی، حرفهای و محیطی بر سطح دانش کشاورزی دقیق کارشناسان(در چهار بعد دانش اصول، چگونگی، شناخت ابزار، و اثرات) ارزیابی شد. یافتههای تحقیق نشان دادند که میانگین سطح دانش کشاورزی دقیق کارشناسان شرکت های خدمات مشاورهای ترویج در بعد دانش اثرات، در حد متوسط و در سایر ابعاد، کمتر از سطح متوسط بوده است. همچنین یافتههای حاصل از آزمون همبستگی نشان داد که میزان اراضی تحت نظارت، سابقه کار نظارت و دورههای آموزشی گذرانده شده از سازههای حرفهای؛ بر سطح دانش کشاورزی دقیق کارشناسان شرکت ها مؤثر بوده است. بر اساس نتایج آزمون رگرسیون، متغیرهای جنسیت و سطح تحصیلات از سازههای فردی؛ و تنوع کشت در منطقه از سازههای محیطی از عوامل تأثیرگذار بر سطح دانش کشاورزی دقیق کارشناسان شرکت های خدمات مشاورهای ترویج بوده است. در پایان، براساس یافتههای تحقیق، پیشنهادهایی ارائه گردیده است.
Nowadays, agriculture experts are with three major challenges. Production increasing due to population growth; cost decreasing through reducing consumption of inputs; environment protection during production process. Therefore, applying precision agriculture technology is unavoidable and many countries are benefiting this technology now. Investigating factors affecting precision agriculture knowledge of consulting extension services companies’ members of Shiraz county was the main objective of this research. The paper noted the importance of this technology and then assessed the level of companies experts' knowledge toward precision agricultural technology. Furthermore, factors affecting the knowledge was investigated. Survey research was the research method. Eighteen companies of twenty seven consulting extension services companies (with 112 members) in Shiraz were selected randomly and five members were selected randomly from each company. Finally, ninety members were interviewed. Questionnaire was used for data collection. According to the research conceptual framework, the impact of individual, environmental and professional group factors were assessed on their knowledge toward precision agriculture (in four dimensions: fundamental, professional, tools and impacts). Research findings revealed that the level of experts’ knowledge toward precision agriculture was moderate in impact dimension and were less than the average level in the other dimensions. According to correlation result amount of land, supervising work experience and spent training from professional factors; were effective factors on the level of precision agriculture knowledge of managers. Also, regression results showed that the gender and educational level from individual factors; and diversity of cultures in their supervising area from environmental factors were affecting factors on level of precision agriculture knowledge of farm managers. Some applied recommendations have been presented at the end of article.
http://www.iaeej.ir/article_43028_ff730e4c119099aa11a4d5a068c27dd2.pdf
کشاورزی دقیق
شرکتهای خدمات مشاورهای ترویج
حفاظت محیطزیست
دانش
فناوری
پایداری
Precision agriculture
Consulting Extension Services Companies
Environmental protection
knowledge
technology
Sustainability
per
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
2013-05-01
8
2
49
62
43033
Original Article
عوامل مؤثر بر یادگیری سازمانی در دانشکدههای کشاورزی
actors Affecting Organizational Learning in Agricultural Colleges
عنایت عباسی
enayatabbasi@gmail.com
1
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
تحقیق حاضر با هدف بررسی یادگیری سازمانی و عوامل تأثیر گذار بر آن در دانشکده های کشاورزی انجام شده است. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد که با روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیأت علمی دانشکدههای کشاورزی دولتی (1726 نفر) بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 329 نفر از آنان به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین، تأیید و پایایی آن با اندازهگیری آلفای کرونباخ در مرحله پیش آزمون، برای بخشهای مختلف پرسشنامه، بین 0/73 تا 0/93 محاسبه گردید. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که در تمامی عوامل زمینهای و فرآیندی، بین وضعیت موجود و حد متعادل (متوسط) آنها در دانشکدههای کشاورزی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج حاصل از همبستگی حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار بین یادگیری سازمانی و تمامی عوامل زمینهای کارساز بر آن میباشد. نتیجه حاصل از رگرسیون چندگانه بیانگر آن است که از میان عوامل زمینهای، چهار عامل ساختار سازمانی منعطف، تفکرنظاممند، رهبری تحولآفرین و توسعه قابلیتهای شخصی و حرفهای به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین واریانس یادگیری سازمانی ایفا می کنند. نتایج حاصل از مقایسه میانگین گروهها بیانگر آن است که بین دیدگاههای اعضای هیأت علمی بر حسب رتبههای علمی مختلف و اشتغال در دانشکدههای بزرگ یا کوچک در خصوص وضعیت موجود مؤلفههای زمینه ای و فرایندی تفاوت معنیداری وجود ندارد، ولی بین دیدگاه های اعضای هیأت علمی بر حسب داشتن یا نداشتن پست مدیریتی، در خصوص وضعیت موجود مؤلفههای آرمان مشترک، تفکر نظاممند، فرهنگ سازمانی یادگیرنده، توسعه قابلیتهای شخصی و حرفه ای، و رهبری تحولآفرین تفاوت معنیداری وجود دارد. در انتهای مقاله، به منظور بهبود وضعیت موجود مؤلفههای زمینهای و فرایندی و همچنین ایجاد شرایط لازم برای تبدیل دانشکدههای کشاورزی به سازمان های یادگیرنده پیشنهادهایی ارائه شده است.
The purpose of this study was to investigate organizational learning and contextual factors with the respective effects on organizational learning in agricultural colleges. The research method used was a survey and descriptive- correlation techniques. The population consisted of all faculty members in the public agricultural colleges (N= 1726). Using Krejcie and Morgan Table, 329 faculty members were selected as sample (n= 329). Data were collected by using questionnaire, which was validated by a panel of experts and the reliability was gained through a pilot study with Cronbach’s Alpha coefficient between 0.73 to 0.93. The results of the research showed that there was a difference between existence and moderate point about all contextual factors (shared vision, system thinking, learning organizational culture, flexible organizational structure, professional development and personal mastery, and transformational leadership) and process factor (organizational learning) in agricultural colleges. The results of correlation showed that there was a positive and significant correlation between organizational learning and all contextual factors. The findings of multiple regressions revealed that four contextual factors, which included flexible organizational structure, system thinking, transformational leadership and professional development and personal mastery, have the most important role in explaining the organizational learning variance, respectively. The results of compared means showed that there was no significant differences in the perceptions of academic members based on their ranks and occupation in large or small colleges about current situation of contextual and process components, however, there was significant differences in the perception of managers and non- managers regarding current situation of shared vision, system thinking, professional development and personal mastery and transformational leadership. The article ends with several recommendations for improving the current situation of contextual and process components and providing situations for changing agricultural colleges to learning organizations.
http://www.iaeej.ir/article_43033_6eddd944681c0927b6d0d5be53c47331.pdf
یادگیری سازمانی
سازمان یادگیرنده
عوامل زمینهای
عامل فرآیندی
دانشکده کشاورزی
organizational learning
Learning Organization
Contextual Factors
Process Factor
Agricultural College
per
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
2013-05-01
8
2
63
75
43035
Original Article
تدوین مدل رفتار زیستمحیطی زارعان شهرستان شیراز
Development of Farmers’ Environmental Behavior Model in Shiraz County
میثم منتی زاده
tarvij86@gmail.com
1
غلامحسین زمانی
ghh_zamani@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری، بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز
توسعه پایدار کشاورزی منحصراً در پرتو استفاده مناسب منابع طبیعی با زیربنای فکری حفاظت و نگهداری آنها برای نسلهای آینده امکانپذیر است. رفتار زارعان با این منابع، نقش مهمی در حفظ و صیانت از آنها دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین سازههای مؤثر بر رفتارهای زیستمحیطی زارعان تلاش میکند تا رفتار آنان را با نظریه «رفتار برنامهریزی شده» تبیین نماید. این تحقیق از نوع توصیفی است که با فن پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. روایی پرسشنامه به وسیله اساتید بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز و پایایی آن از طریق انجام مطالعه راهنما و آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. یافتهها نشان داد که دو متغیر کنترل محسوس رفتار و هنجارهای اخلاقی بیشترین تأثیر را در شکلدهی نگرش زیست محیطی داشتهاند. متغیرهای هنجارهای اخلاقی و هنجارهای ذهنی اجتماعی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر نیت زارعان برای انجام رفتارهای زیستمحیطی داشتند و در نهایت، متغیرهای نیت انجام رفتار زیستمحیطی، کنترل محسوس رفتار، هنجارهای ذهنی اجتماعی و نگرش زیستمحیطی به ترتیب بیشترین تأثیر را در انجام رفتارهای زیستمحیطی زارعان نشان دادند. بنابراین، با تقویت آموزههای اخلاقی در زارعان، ارائه تسهیلات بانکی جهت افزایش توانایی زارعان در انجام رفتارهای پرهزینه و آموزش افراد مرجع در راستای حفظ محیطزیست برای تاثیرگذاری بر سایر زارعان میتوان انتظار داشت که زارعان شهرستان شیراز در آینده رفتارهای زیست محیطی بیشتر و موثرتری انجام دهند.
Sustainable agricultural development will be achieved through optimal use of environmental resources with viewpoint of protection and conservation of them for next generation. Farmers’ behaviors have important role in quality of these resources. This study was conducted to determine factors affecting farmers’ environmental behaviors and to specify farmers’ environmental behavior model using survey method. A questionnaire was the instrument for data gathering. Multi-stage stratified random sampling was used to collect data from 272 farmers as the research sample. The questionnaire validity was confirmed by a panel of experts, and the questionnaire reliability was assessed with cronbach's alpha (data from pilot study). the results showed that perceived behavioral control and moral norms had the most influence in forming farmers’ environmental attitude. Moral norms and social norms had the most influence in forming farmers’ environmental intention. Eventually, environmental intention, perceived behavioral control, social norms and environmental attitude had the most influence on farmers’ environmental behaviors. Recommendations are 1) providing the moral training for farmers 2) government should facilities the adoption of costly environmental innovations, and 3) providing the training for key persons in rural society.
http://www.iaeej.ir/article_43035_72f9a1f8a8f0d0a2e835d817bbfd36c4.pdf
منابع طبیعی
رفتار زیست محیطی
مدل رفتار برنامهریزی شده
هنجارهای اخلاقی
Environmental Resources (Soil and Water)
environmental behavior
Planned- Behavior Model
Moral Norms
per
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
2013-05-01
8
2
77
91
43039
Original Article
عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی روستایی استان زنجان از دیدگاه مدیران: کاربرد روش AHP
Factors Affecting the Success of Rural Cooperatives in Zanjan Province from Managers Perspective: Application of AHP Method
هدفکلیپژوهشحاضر، رتبهبندیو ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیتشرکتهایتعاونی روستاییاستان زنجاناست. انتخاب افراد پرسششونده به صورت تعمدی، طبقهای و سهمیهای صورت گرفت.پسازتکمیلپرسشنامهها توسط مدیران تعاونیها،برای رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای تعاونیازدیدگاه مدیران، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفادهگردید. دادهها با استفاده از نرمافزار اکسپرت چویسمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایجتحقیق،مبیّناینواقعیتاستکهدر میان عوامل درون سازمانی بهترتیبعملکرد مناسب بازاریابی، توان مالی تعاونی و اعضاء، تحصیلات کارمندان، مهارتهای فنی مدیران، میزان مشارکت در امور تعاونی، مهارتهای انسانی مدیران و انتفاع اعضاء از تعاونی، و در میان عوامل برون سازمانی بهترتیب عملکرد اتحادیه تعاونیها، کیفیت آموزشهای ارائه شده، سابقه عضویت در شرکت تعاونیها، تعداد دورههای آموزشی و شناخت اعضاء،بیشترینتأثیررادرموفقیتتعاونیهاداشته است.
The main purpose of this study was ranking and assessing factors affecting on the success of rural cooperatives in Zanjan province, Iran. Purposeful proportional stratified sampling was applied to select respondents. For prioritizing factors affecting the success of rural cooperatives in perspective of managers, AHP method was used. Expert Choice Software was used for data analysis. The research findings revealed that appropriate marketing performance, cooperatives and members’ financial power, employees’ education level, managers’ technical skills, amount of participation in cooperative affairs, manager’s human skills and members’ benefit from cooperative, respectively, were the most important internal organizational factors and cooperatives union performance, quality of instructions offered, membership experience, the number of instructional courses offered and knowing the members, were the most external organizational factors on cooperatives success, respectively.
http://www.iaeej.ir/article_43039_72d127e64133029a0ce6d782c5dbe1f7.pdf
تعاونیهای کشاورزی
رتبهبندی
تحلیل سلسله مراتبی
استان زنجان
Rural Cooperatives
Ranking
AHP
Zanjan Province
per
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
2013-05-01
8
2
93
104
43042
Original Article
نگرش دانشجویان رشتههای کشاورزی نسبت به فعالیت کارآفرینانه در قالب تعاونیهای کشاورزی
Agricultural Students’ Attitude towards Entrepreneurial Activity in form of Agricultural Cooperatives
حسن علیپور
halipour2001@yahoo.com
1
کریم دهقانی
2
استادیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
کشاورزی یکی از بخشهای مهم اقتصادی بوده و دارای نقش کلیدی در امنیت ملی است. از طرف دیگر، ساماندهی و نهادسازی برای فعالیت هدفمند نیروی انسانی در حوزه کشاورزی، از راهکارهای مناسب به منظور توسعه کشاورزی محسوب شده که در این بین، تعاونیهای کشاورزی از قابلیت لازم برخوردارند. تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان رشته کشاورزی نسبت به فعالیت کارآفرینانه در قالب تعاونیهای کشاورزی انجام پذیرفت. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بوده که با رویکرد پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان ترم آخر رشتههای کشاورزی دانشگاههای شهرستان شیراز در سال تحصیلی90-89 میباشد، که تعداد آنها 1029 نفر بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 327 نفر برآورد گردید. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن توسط پانل متخصصان احراز گردید و پایایی ابزار تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین0/79 و 0/89محاسبه شد. نتایج بدست آمده نشان داد که میزان شناخت در مورد تعاونیهای کشاورزی در حد پایینی قرار دارد و42/2 درصد از دانشجویان نسبت به تعاونیهای کشاورزی نگرش مثبتی دارند. بین میزان رضایت از رشته تحصیلی، میزان آشنایی با تعاونیها و نگرش دانشجویان نسبت به فعالیت در قالب تعاونیهای کشاورزی رابطهی مثبت و معنیداری مشاهده گردید. یافتهها نشان میدهد که بین نگرش دانشجویان دختر و پسر نسبت به فعالیت در قالب تعاونیهای کشاورزی، تفاوت معنیداری در سطح 95 درصد وجود دارد. همچنین بین نگرش دانشجویان دانشگاههای آزاد، دولتی و پیامنور نسبت به فعالیت در قالب تعاونیهای کشاورزی، تفاوت معنیداری در سطح 95 درصد وجود ندارد.
Agriculture is one of the important economic sectors and has a key role in national security. On the other hand, reform and institutionalism for targeted activity of human resources in agriculture precinct is one of the appropriate strategies for agricultural development. In between, agricultural cooperatives have the necessary capabilities. The present study aimed to investigate students' attitudes towards business in the form of agricultural cooperatives.This research was applicable from objective point of view and descriptive-correlation method considering its method, which has been done with survey approach. Statistical population of this study was included senior students in agricultural fields of Shiraz universities in 2010-11 academic year. The sample size was estimated to be 327 persons using Krejcie and Morgan tables. The main tool for data collection was questionnaire and its validity determined by panel of experts and also reliability of research tool was calculated by Cronbach’s alpha coefficient, which was equal to 0.84 for different parts of questionnaire. The results showed that the students understanding about agricultural cooperatives were in lower limit and 42.2 percent of students had positive attitude regarding agricultural cooperatives. The positive and significant relationship was observed between educational field, familiarity with cooperation and attitude about cooperation and activity in form of agricultural cooperatives. The results show that there is significant difference between males and females’ attitude about activity in the form of agricultural cooperatives at 95 percent significance level. Also there is no significant difference between Azad, governmental and Payam-e-Noor university students towards activity in the form of agricultural cooperatives at 95 percent significance level.
http://www.iaeej.ir/article_43042_4a3afaf9a53ce1d1ec269ea092497ad2.pdf
تعاونی کشاورزی
دانشجویان کشاورزی
نگرش
کسب وکار
کارآفرینی
Attitude
Agricultural cooperatives
Agricultural Students
Business
Entrepreneurship
per
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
2013-05-01
8
2
105
118
43047
Original Article
ظرفیت کارآفرینی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا-همدان
Entrepreneurial Capacity of Agricultural Faculty Students of Bu-Ali Sina University
حشمت اله سعدی
hsaadi48@yahoo.com
1
عطیه سلیمانی
2
استادیار ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا
دانشجوی سابق کارشناسی ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا
کارآفرینی یکی از عناصر ضروری و زیربنایی در پیشرفت تکنولوژی، توسعه تجارت، ارتقاء سطح نوآوری، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی است. مطالعه حاضر با هدف کلی بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و عوامل مؤثر بر آن صورت پذیرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که در آن از روش توصیفی و علّی- ارتباطی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است که ضریب پایایی آن 79/0 برآورد شده است. جامعه آماری تحقیق، 1353 نفر کل دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا (کارشناسی و کارشناسی ارشد) در سال 1389 میباشد. که 114 نفر به عنوان نمونه مورد نظر از طریق نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادههای حاصله در دو بخش توصیفی و استنباطی و از طریق نرمافزار SPSS انجام پذیرفت. در بخش توصیف اطلاعات از آمارهای توصیفی مثل فراوانی، درصد، میانه، مد، انحراف معیار، واریانس، میانگین و مواد دیگر بهره گرفته شده است. در تحلیل دادهها، به فراخور جنس متغیرها، از آزمونها آماری و ضرائب همبستگی مختلف استفاده شده است. یافتهها نشان می دهد ظرفیت کارآفرینی 20 درصد از دانشجویان ضعیف، 33/8 درصد متوسط، 26/3 درصد خوب و 16 درصد در حد بالایی است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد از مجموع 32 ویژگی کارآفرینی، 6 مورد ویژگی مهم یعنی ریسکپذیری، توانایی فعالیت در بازار، انتقاد پذیری و خلاقیت در اولویت های آخر و در حد ضعیفی در دانشجویان وجود دارد. همچنین یافته های تحقیق حاکی از این است که متغیرهای فردی مؤثر بر کارآفرینی، رشته تحصیلی در دانشگاه و شرکت در دوره های مربوط به خود اشتغالی بر ظرفیت کارآفرینی تأثیر میگذارند. در پایان با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاداتی در راستای ارتقاء ظرفیت کارآفرینی دانشجویان ارائه شده است
Entrepreneurship is one of the essential elements of technology development, innovation promotion, job creation and social welfare. The main purpose of this study is surveying entrepreneurship capacity of students of Bu-Ali Sina University (faculty of agriculture) and find out its determinants. The research is an applied type in which Descriptive-Causal method was employed. The tool for data collection was questionnaire the reliability of which was 79%. Population of the research consisted of 1353 students of Agricultural faculty Bu-Ali Sina University (B.s and M.s students) in 2011, 114 of whom were selected as a sample through probability proportionate sampling. The data were analyzed in two descriptive and inferential parts through SPSS software. In data describing descriptive statistics such as frequency, percentage, median, mode, standard deviation, variance, mean, coefficient of variation and other materials have been used. In analyzing the data according to gender variables, statistical tests, correlation coefficients were used. Results show entrepreneurial capacity 20 percent of the students is poor, 33.8 percent moderate, 26.3 percent good and 16 percent is the upper limit. The results showed, there is significant relationship between field of study at the University and participate in training and entrepreneurial capacity. At the end, according to the survey results will provide recommendations are provided to promote the entrepreneurial capacity of students.
http://www.iaeej.ir/article_43047_db8a61f45bd8d6bdf8b493dd459f7013.pdf
کارآفرینی
کارآفرین
دانشکده کشاورزی
ریسک پذیری
خلاقیت
Entrepreneurship
Entrepreneur
Faculty of Agriculture
risk
creativity
per
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
2013-05-01
8
2
119
138
43051
Original Article
واکاوی نگرش کارکنان ترویج کشاورزی نسبت به نظام ترویج کشاورزی فقرزدا: مورد مطالعه استان فارس
An Appraisal of Agricultural Extension Staff’s Attitude Towards Poverty-Oriented Agricultural Extension: The Case of Fars Province
نازنین کیان مهر
1
داریوش حیاتی
hayati@shirazu.ac.ir
2
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز،
امروزه، در بازبینی رسالت ترویج در ادبیات نوین توسعه، اعتقاد صاحبنظران بر این است که نظام ترویج کشاورزی، باید به عنوان ابزاری مهم در کاهش فقر و رسیدن به توسعه پایدار به کار گرفته شود. در اغلب کشورها، ترویج کشاورزی اقدامات بسیار محدودی برای کاهش فقر انجام داده است. حتی در کشورهایی که در آنها، ترویج کشاورزی اقداماتی برای کاهش فقر صورت داده است، ملاحظه میشود که بیشتر این برنامهها بصورت پروژهای بوده و به عبارتی تداوم درازمدت را برای فقرزدایی تضمین نکرده است. با این حال، بحرانهای کنونی، بسیاری از کشورها را بر آن داشته که بیش از پیش به ترویج کشاورزی فقرزدا توجه نمایند. جهتدهی فعالیتها به سوی فقرزدایی، نیازمند تغییر نگرش پرسنل ترویج میباشد و بمنظور منسجم نمودن فعالیتها و تعیین اولویتها، بایستی قبل از اعمال هر نوع رهیافت کاهش فقر، درک و نگرش درستی در کارکنان ترویج ایجاد شود. از آنجا که مطالعات چندانی در این زمینه در ایران صورت نگرفته است، هدف کلی تحقیق حاضر، واکاوی نگرش کارکنان ترویج کشاورزی درباره ضرورت نظام ترویج کشاورزی فقرزدا و تعیین سازههای مؤثر بر آن بوده است. جامعه آماری این مطالعه، کلیه کارکنان ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بوده که با روش نمونه گیری طبقهبندی متناسب تصادفی ١٩٢ نفر از آنان انتخاب گردیدند و از طریق روش پیمایش، دادههای مورد نیاز این مطالعه جمعآوری گردید. یافتهها نشان داد که حدود 55 درصد کارکنان ترویج، نگرش مثبتی نسبت به استقرار نظام ترویج کشاورزی فقرزدا داشتند. کارکنانی که علل فقر روستایی را مرتبط با عواملی مانند عوامل ساختاری-اجتماعی، دولتی و محیطی دانستهاند، نگرش مثبتتری نسبت به ترویج کشاورزی فقرزدا داشتند. یافتهها حاکی از وجود رابطه معنیدار بین نگرش نسبت به رسالت فقرزدایی نظام کشاورزی و نگرش نسبت به ترویج کشاورزی فقرزدا بود. هر یک از متغیرهای سن، علاقه کار با روستاییان، درک از وضعیت اقتصادی، درآمد، داراییها، تجربه کاری، میزان تماس با روستا، سکونت در روستا، با متغیر نگرش نسبت به ترویج کشاورزی فقرزدا رابطه معنیداری داشتند. در پایان بر اساس یافتهها، بهمنظور توسعه نظام ترویج کشاورزی فقرزدا در شرایط ایران، پیشنهادهای اجرایی ارائه گردیده است.
Nowadays, most of scholars believe agricultural extension mission in new development paradigm should be toward poverty alleviation. Agricultural extension has done limited activities toward poverty alleviation. Even in those few countries that agricultural extension has done some activities in order to poverty alleviation, it has limited to some sparse projects without continuity. Nevertheless, attention to poverty-oriented agricultural extension is increasing across the world. Enhancing extension staff’s attitude toward poverty-oriented agricultural extension is an important prerequisite. Whereas, there is no evidence toward research which has been done in this context in Iran, analysis of agricultural extension staff’s attitude toward poverty-oriented agricultural extension was the main objective of this research. Based on a random proportional stratified sampling, 192 of agricultural extension staff in Fars province were selected and data were collected using survey method. The research findings revealed that about 55 percent of extension staff had positive attitude toward poverty-oriented agricultural extension. With regard to rural poverty, five categories causes (included cultural, governmental, environmental, individual and socio-structural) were determined among staff. Accordingly, individual causes and then socio-structural factors were more emphasized. Extension staff who attribute the causes of rural poverty to socio-structural, governmental and environmental factors, had more positive attitude toward the necessity of poverty-oriented agricultural extension. Findings also indicated that there is a significant and positive correlation between the attitude toward the mission of poverty alleviation in agricultural system and attitude toward poverty-oriented extension. Variables included age; interest to work with rural people; perception of economical status; income; assets; experience; and amount of contact with rural areas had a significant relationship with attitude toward the necessity of poverty-oriented extension. Furthermore, the staff settled in rural areas had a more positive attitude toward the necessity of poverty-oriented extension. Some applicable recommendations have presented at the end of the article based on research findings.
http://www.iaeej.ir/article_43051_00a1419c186cfdd570fcfce90a410b80.pdf
ترویج کشاورزی فقرزدا
نگرش
کارکنان ترویج کشاورزی
استان فارس
Poverty-Oriented Agricultural Extension
Attitude
Agricultural Extension Staff
Fars
per
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
2013-05-01
8
2
139
153
43054
Original Article
بررسی میزان اطلاعات حرفهای و وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات توسط کارشناسان و محققان ستادی وزارت جهاد کشاورزی
Professional Information and Use of Information Technology by Researchers and Specialists at Staff Level of Jehad-Keshavarzi
سلیمان رسولی آذر
rasouli88s@yahoo.com
1
حسن صدیقی
h.sadighi@gmail.com
2
محمد چیذری
3
استادیار گروه مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس،گروه ترویج و آموزش کشاورزی
استاد دانشگاه تربیت مدرس،گروه ترویج و آموزش کشاورزی، تهران
امروزه دراکثر فعالیتها از فناوریهای اطلاعات استفاده می شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات توسط محققان و کارشناسان ستادی وزارت جهادکشاورزی بود. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود و با فن پیمایش انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. بررسی روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید آموزش کشاورزی و کسب نظرات متخصصان فناوری اطلاعات بدست آمد و میزان پایایی آن هم با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد. جامعه آماری تحقیق شامل محققان و کارشناسان ستادی وزارت جهادکشاورزی بودند که با استفاده از جدول کرجیسی و مورگان و روش انتساب متناسب، در نهایت 401 نفر از بین آنها تعیین گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که سطح اطلاعات حرفهای پاسخگویان درباره فناوری اطلاعات در حد متوسط قرار دارد و سطح استفاده از فناوری اطلاعات توسط پاسخگویان در سطح نسبتاً خوبی بوده است. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین سن پاسخگویان و استفاده از فناوری اطلاعات رابطه معنیدار منفی وجود دارد. همچنین رابطه معنیدار مثبتی هم بین سابقه سالهای استفاده از اینترنت و میزان ساعات هفتگی استفاده از اینترنت و کامپیوتر با استفاده از فناوری اطلاعات و متغیر اطلاعات حرفهای پاسخگویان بهدست آمد. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای مستقل تحقیق حدود بیست درصد از تغییرات متغیر وابسته میزان اطلاعات حرفهای پاسخگویان و حدود بیست و نه درصد تغییرات متغیر وابسته میزان استفاده از فناوری اطلاعات را تبیین می کنند.
Information technologies were used in many activates today. The main purpose of this research was investigated the professional information and usage of information technologies by researchers and specialist in staff level of Jehad-Keshavarzi in Iran. This research was a descriptive and co relational research that conducted by survey research. The research instrument was structural questionnaire with close-ended questions, which its validity and reliability was confirmed. The validity of questionnaire was obtained by a panel of agricultural extension and information technology specialist in Tarbiat Modarres University. The target population included all Researchers and Agricultural specialists in Staff level of Jehad-Keshavarzi that among of them, 401 person was chosen by using Krejcie & Morgan’s table through Random sampling technique with probability proportionate methods (n=401). The descriptive results showed that professional information of respondents was in moderate level and level of usage information technology was in good level. Finding showed that there was a negative significance relationship found between ages of respondents with usage of information technologies. Also finding showed that there was a positive and meaningful relationship found between age of experience of use internet, weekly hour access to internet and computer by respondents with usage of information technologies and professional information. The results of multivariate linear regression indicated that independent variables could explain 20 percent of variance in professional information and 29 percent of variance in usage of information technology.
http://www.iaeej.ir/article_43054_8f1cecd34c879513ed2d9ed888065547.pdf
فناوری اطلاعات
اطلاعات حرفهای
کارشناسان و محققان ستادی
وزارت جهادکشاورزی
Information technology
Professional Information
Agricultural Researchers and Specialists
Ministry Of Jehad-Keshavazi
Iran