انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
تحلیل هنجارهای تأثیرگذار بر رفتار مشارکتی کشاورزان در راستای حفاظت از آب حوضه آبخیز تالاب زریوار شهرستان مریوان
1
16
FA
بهزاد
رنجبر
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
behzad.ranjbar@znu.ac.ir
امیر
نعیمی
استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
a.naeimi@znu.ac.ir
فرنوش
نهاوندیان
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
f.nahavandian@znu.ac.ir
10.22034/iaeej.2020.194549.1443
نگرانی در رابطه با محیطز یست به طور کلی و کمبود منابع آب به طور خاص سبب اجراو توسعه ی سیاست هایی با هدف تغییر رفتار کشاورزان در زمینه ی حفاظت از آب شده است. بسیاری از مشکلات محیط زیست ریشه در رفتار انسان داشته و با درک رفتار او قابل حل هستند. بنابراین، هدف این پژوهش توصیفی، بررسی تأثیر انواع هنجارها بر رفتارهای مشارکتی کشاورزان در حفاظت از آب بود. جامعه آماری پژوهش، کشاورزان سرپرست خانوار روستایی حوضه آبخیز زریوار بخش مرکزی شهرستان مریوان بودند ( 2097=N).حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 237 نفر محاسبه شد. افراد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن با استفاده از نظرسنجی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه، از طریق محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهایAMOS وSPSS نسخه 23 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که متغیرهای هنجارهای مشارکتی، قانونی و باورهای هنجاری کشاورزان تأثیر مثبت و معنی داری بر رفتار مشارکتی در زمینه ی حفاظت از آب آنها داشتند. به طوری که متغیر باورهای هنجاری (با ضریب مسیر 0/60) و هنجارهای مشارکتی (با ضریب مسیر 0/18) به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را بر رفتار مشارکتی در زمینه ی حفاظت از آب کشاورزان داشتند. در مجموع سه متغیر توانستند 47 درصد از واریانس رفتار مشارکتی در زمینه ی حفاظت از آب کشاورزان را تبیین کنند.
رفتار حفاظت از آب,مشارکت,هنجارهای مشارکتی,هنجارهای قانونی,باورهای هنجاری
http://www.iaeej.ir/article_104428.html
http://www.iaeej.ir/article_104428_7e8375b5dc1ce8a149482b78c7dcee05.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
گرایش کارآفرینانه صاحبان کسب و کارهای خانگی مبتنی بر محصولات کشاورزی در بروز رفتارهای شبکه محور در استانهای منتخب
17
29
FA
رمضان
علیزاده
دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
alizadeh.ramezan1393@gmail.com
غلامحسین
حسینی نیا
دانشیار گروه کسب و کار، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
hosseininia@ut.ac.ir
محمد جواد
تقی پوریان
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران.
mj.pourian@iauc.ac.ir
10.22034/iaeej.2020.203500.1461
با توجه به اینکه شبکهها و فعالیتهای شبکهای، امروزه بهعنوان یک رویکردی کارآفرینانه، توسط کسب و کارها به کار گرفته میشوند، هدف اصلی این تحقیق، بررسی نقش گرایش کارآفرینانه صاحبان کسب و کارهای خانگی در بروز رفتارهای شبکه- محور در زمینه ی تولید محصولات کشاورزی است. جامعه آماری تحقیق، صاحبان کسب و کارهای خانگی مبتنی بر محصولات کشاورزی در پنج استان اول کشور در تولید مرکبات بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه، انتخاب و پرسشنامههای تحقیق بین آنان توزیع و جمعآوری شد. برای تعیین روایی ابزار تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی و روایی همگرا و واگرا و به منظور پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج، نشان از روایی و پایایی مناسب داشت. فرضیههای تحقیق به روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که گرایش کارآفرینانه و مؤلفههای آن در بروز رفتارهای شبکه محور تأثیر دارد. با توجه به نتایج تحقیق، جمعآوری، تحلیل و کاربست اطلاعات مرتبط با تغییرات محیطی در بازار هدف، بهرهبرداری از تکنولوژیهای نوین بهمنظور پیشی گرفتن از رقبا، استفاده از شبکههای اجتماعی برای بازاریابی و فروش محصولات پیشنهاد میگردد
گرایش کارآفرینانه,رفتار شبکه محور,کسب و کار خانگی,محصولات کشاورزی
http://www.iaeej.ir/article_100771.html
http://www.iaeej.ir/article_100771_92e15778abfc4337e3d44beacb093c0a.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
موانع بکارگیری اطلاعات هواشناسی توسط کشاورزان: یک تحلیل آمیخته
31
44
FA
لطیف
حاجی
دانشجوی دکتری بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
latifhaji90@gmail.com
ناصر
ولی زاده
دانشجوی دکتری بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
naservalizadeh7@gmail.com
مهسا
فاطمی
0000-0002-9568-9247
استادیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
mahsa.fatemi65@gmail.com
10.22034/iaeej.2020.186765.1427
استفادهی مؤثر اطلاعات هواشناسی اهمیت زیادی در کاهش آسیبپذیری کشاورزان در برابر تغییرات آب و هوایی دارد. هدف کلی این پژوهش شناسایی و تحلیل موانع بکارگیری اطلاعات هواشناسی به وسیلهی کشاورزان است. برای دستیابی به این هدف، پژوهش در دو فاز کیفی و کمی انجام گرفت. هدف فاز اول، شناسایی مفاهیم اولیهی مرتبط با موانع بکارگیری اطلاعات هواشناسی بود. برای این منظور، 12 مصاحبه ی عمیق با کشاورزان شهرستان نقده طبق روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی انجام گرفت. هدف فاز دوم، تلخیص مفاهیم مستخرج از مصاحبه های انجام شده در فاز اول و پیکربندی آنها در قالب عوامل کلی بود. برای این منظور از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. جامعه ی آماری این فاز تمامی کشاورزان شهرستان نقده بوده (9006=N) که تعداد 368 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این فاز، پرسشنامهای بسته پاسخ بود که از مفاهیم استخراج شده در مرحله ی کیفی استخراج شده بود. روایی ابزار با استفاده از نظرات متخصصان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. برای تعیین پایایی نیز از مقادیر همبستگی هر یک از گویهها با کل گویهها استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که موانع بکارگیری اطلاعات هواشناسی شامل "موانع آموزشی ـ ارتباطی"، "موانع هنجاری"، "موانع اطلاعرسانی"، "موانع زیرساختی ـ سیاست گذاری" و "موانع تخصصی و اقتصادی" هستند. این پنج مانع توانستند 54/96 درصد از واریانس موانع بکارگیری اطلاعات و هواشناسی را پیشبینی کنند. در نهایت پیشنهاد شد که از رسانههای جمعی و شبکه های مجازی بهعنوان ابزار تسهیل کنندهی استفاده از اطلاعات هواشناسی استفاده شود.
اطلاعات هواشناسی,مصاحبه عمیق,موانع,تحلیل عاملی اکتشافی,شهرستان نقده
http://www.iaeej.ir/article_104436.html
http://www.iaeej.ir/article_104436_9161434c50424cddc3fad486fdeba0aa.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
عوامل تأثیرگذار بر رفتار ایمنی کشاورزان شهرستان زنجان در استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در کار با آفتکش ها: کاربرد مدل اعتقاد سلامت
45
63
FA
مینا
صیدی
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان. زنجان، ایران.
mina.seydi@znu.ac.ir
روح اله
رضائی
دانشیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
r_rezaei@znu.ac.ir
10.22034/iaeej.2019.95290
<em>هدف این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار ایمنی کشاورزان گندمکار در استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در کار با آفتکشها بود. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان گندمکار در بخش مرکزی شهرستان زنجان بود (4739 =</em><em>N</em><em>) که 322 نفر از آنان از طریق روش نمونه گیری چندمرحله ای برای انجام تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از کارشناسان و متخصصان در زمینه ی موضوع مورد پژوهش مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی آن نیز از طریق برآورد مدل اندازه گیری و پس از انجام اصلاحات لازم به دست آمد. نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که رفتار کشاورزان در استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در سطح پایین (ناایمن و بالقوه ناایمن) قرار داشت. همچنین، نتایج تجربی با استفاده از تکنیک چند متغیره مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که شش مؤلفه مدل اعتقاد سلامت شامل حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده، خودکارآمدی و راهنمای عمل هر یک دارای اثر معنیداری بر میزان استفاده کشاورزان از تجهیزات حفاظت فردی بوده و حدود 64 درصد از واریانس آن را تبیین کردند.</em>
استفاده ایمن از آفتکش ها,تجهیزات حفاظت فردی,مدل اعتقاد سلامت,موانع درک شده,کشاورزان
http://www.iaeej.ir/article_95290.html
http://www.iaeej.ir/article_95290_41412fdda68331a47e53e26846aeffb0.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
تحلیل عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر توانمندی زنان روستایی دریافتکننده اعتبارات خرد (مورد مطالعه استانهای کرمانشاه و همدان)
65
79
FA
یاسر
محمدی
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
y.mohammadi@basu.ac.ir
فرشته
عواطفی اکمل
کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
f.avatefi28@gmail.com
مینا
ضمیری آراسته
کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
m.zamiri69@yahoo.com
مهدی
رحیمیان
استادیار گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
rahimiyan.m@lu.ac.ir
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تبیین مجموعه عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر توانمندی زنان روستایی دریافتکننده اعتبارات مالی خرد در استانهای کرمانشاه و همدان بود. این پژوهش نوعی تحقیق کمی و در عین حال توصیفی- همبستگی است که با بهرهگیری از شیوه پیمایش انجام شده است.جامعه آماری تحقیق را تمامی زنان روستایی دریافتکننده تسهیلات صندوق های اعتبارات خرد در شهرستانهای همدان و کرمانشاه (141 نفر) تشکیل دادند که با توجه به محدود بودن تعداد آنها، به روش تمامشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار اصلی مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق، پرسشنامهای محقق ساخت بود که رواییآنتوسط تعدادیاز کارشناسان امور زنان جهاد کشاورزی و جمعی از متخصصان حوزه مطالعات ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی بررسی و پایاییآننیز بامحاسبهضریبآلفایکرونباخ تعیین شد که برای تمامی بخشهای پرسشنامه، مقدار ضریب آلفا بالاتر از 0/8 به دست آمد. بر مبنای نتایج تحقیق، بین متغیرهای درک کفایت میزان اعتبارات دریافتی، تعداد اشتغال ایجاد شده، میزان درآمد حاصل از شغل و شرکت در دورههای مهارتآموزی با متغیر توانمندی زنان روستایی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت؛ که در بین متغیرهای مورد نظر، گذراندن دورههای مهارتآموزی یکی از مهمترین متغیرهای پیشبینی کننده توانمندی زنان روستایی دریافتکننده اعتبارات خرد بود. متغیرهای مذکور توانستند 28/2 درصد از واریانس متغیر وابسته توانمندی زنان روستایی را پیشبینی کنند. در این تحقیق بر مبنای ضرایب همبستگی بین متغیرها، توصیههایی برای بهبود زمینههای تقویت کننده توانمندی زنان روستایی ارائه شده است.
اعتبارات خرد,زنان روستایی,توانمندسازی,کرمانشاه,همدان
http://www.iaeej.ir/article_94101.html
http://www.iaeej.ir/article_94101_5f16f32b3b02bca3fcd6d62eaf8da2c7.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
تبیین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب شایستگی های لازم برای رهبری در بین دانشجویان کشاورزی
81
100
FA
نازنین
کیانمهر
دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
kianaz86@yahoo.com
غلامحسین
زمانی
استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
ghh-zamani@yahoo.com
داریوش
حیاتی
استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
hayati@shirazu.ac.ir
10.22034/iaeej.2019.96422
<em>برخورداری از توانمندی های رهبری، از مؤلفه های مؤثر در موفقیت مدیران کشاورزی است. صاحب نظران حیطه مدیریت و رهبری معتقدند که این شایستگی ها عمدتاً اکتسابی هستند و باید حین تحصیل به دانشجویان منتقل و یا در آنان تقویت شوند. </em><em>شناسایی و توسعه شایستگیهای رهبری دانشجویان، اغلب در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران، مورد </em><em>غفلت قرار گرفته است. هدف این مطالعه، شناسایی شایستگی های رهبری موردنیاز دانشجویان کشاورزی از دیدگاه اساتید دانشگاه و نیز تعیین وضعیت موجود و مطلوب ارتقاء شایستگی ها در مقوله های دانشی، نگرشی و مهارتی رهبری دانشجویان کشاورزی بوده است. به منظور تهیه فهرست شایستگی های رهبری دانشجویان کشاورزی، داده ها از طریق مصاحبه های نیمهساختارمند با 14 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز که در زمینه ی توسعه رهبری دانشجویان صاحب نظر بوده اند، جمعآوری شد. در بخش دوم تحقیق، جامعه آماری شامل 108 نفر از دانشجویان عضو انجمن های علمی کشاورزی دانشگاه شیراز بوده است که 84 نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و داده ها از طریق انجام مصاحبه ساختارمند جمع آوری شد. یافته های تحقیق منجر به تبیین سه زیرمقوله برای شایستگی دانشی، </em><em>نُه</em><em> مفهوم اساسی در مقوله نگرشی، و نهایتاً، چهار زیرمقوله برای شایستگی مهارتی مورد نیاز دانشجویان کشاورزی شده است. همچنین، یافته های پژوهش حاکی از وجود تفاوت معنادار بین میانگین کل وضعیت موجود و مطلوب شایستگی های رهبری دانشجویان در هر یک از مقوله های سه گانه دانشی، نگرشی و مهارتی رهبری بوده است. نهایتاً رتبه بندی کلی برای هر یک از مقوله های شایستگی</em><em>رهبری به منظور یافتن نیازهای آموزشی دانشجویان صورت گرفت. طبق یافته ها، در حال حاضر دانشجویان کشاورزی به لحاظ توسعه شایستگی های رهبری، با کمبودهایی مواجه می باشند. لذا، پیشنهاد می شود که در برنامه ریزی های آموزشی آتی، اولویت های آموزشی دانشجویان در حیطه توسعه شایستگی های رهبری ب هطور جدی تری مدنظر قرار داده شود.</em>
شایستگی,رهبری,دانشجو,کشاورزی
http://www.iaeej.ir/article_96422.html
http://www.iaeej.ir/article_96422_372e9d82787f82efb3edfe0a5613bbde.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
ارزیابی ظرفیت نهادی شرکتهای تعاونی روستایی در شهرستان ساری
101
117
FA
خدیجه
میرزایی خورشیدی
کارشناسی ارشد، ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.
khadijehmirzaei@gmail.com
محمد شریف
شریف زاده
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.
sharifsharifzadeh@gmail.com
غلامحسین
عبدالله زاده
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.
abdollahzade1@gmail.com
10.22034/iaeej.2019.190290.1436
ظرفیت نهادی مؤلفه اساسی است که توانمندی تعاونیهای روستایی را برای سازگاری با تغییرات محیطی و نیز پاسخگویی به نیازهای اعضا و مخاطبان خویش تعیین میکند. هدف این تحقیق، ارزیابی ظرفیت نهادی در شرکت های تعاونی روستایی در شهرستان ساری بود. این تحقیق کاربردی با استفاده از روش تحقیق پیمایشی به انجام رسید. جامعه آماری شامل اعضای 14 تعاونی روستایی در شهرستان ساری بود ( N=18812N) که از بین آنها 230 نفر با استفاده از تکنیک نمونه گیری خوشه ای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه بر اساس دیدگاه گروهی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی بر مبنای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، برای مقیاس های مختلف بین 0/73 تا 0/92 بدست آمد. نتایج ارزیابی مؤلفه های ظرفیت نهادی در تعاونی ها نشان داد که مؤلفه توسعه دسترسی به منابع در سطح خیلی کم، مؤلفههای یادگیری و نوآوری نهادی و کیفیت نهادی در سطح کم، مؤلفههای اثربخشی و کارایی نهادی و ارتباطات و یکپارچگی نهادی در سطح متوسط قرار داشتند. طبق ماتریس همبستگی، رابطه مثبت و معنی داری بین مؤلفه های ظرفیت نهادی وجود داشت. نتایج تحلیل مسیر نشان داد اثربخشی و کارایی نهادی بهطور مستقیم تحت تأثیر کیفیت نهادی، توسعه دسترسی به منابع، یادگیری و نوآوری نهادی، ارتباطات و یکپارچگی نهادی بود.
ظرفیت نهادی,کیفیت نهادی,اثربخشی و کارایی نهادی,شرکتهای تعاونی روستایی,شهرستان ساری
http://www.iaeej.ir/article_99463.html
http://www.iaeej.ir/article_99463_e541e8cf61d3a985f651a805db2d5286.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
کاربرد نظریه داده بنیاد در تحلیل تأثیر خشک شدن دریاچه ارومیه بر معیشت خانوارهای روستایی حوضه دریاچه ارومیه
119
139
FA
حلیمه
رزمی
دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان. زنجان، ایران.
halimeh.razmi@znu.ac.ir
علی
شمس
دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان. زنجان، ایران.
shams@znu.ac.ir
مرتضی
مولایی
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه ارومیه. ارومیه، ایران.
morteza.molaei@gmail.com
10.22034/iaeej.2019.193332.1441
تغییرات اقلیمی و مدیریت نامناسب در حوضه دریاچه ارومیه زمینه کاهش شدید تراز آبی این دریاچه را فراهم کرده است. ادامه وضعیت فعلی و خشک شدن دریاچه، پیامدهای منفی در تمامی ابعاد زندگی و معیشت روستاییان استانهای همجوار ایجاد کرده است. شناخت صحیح و جامع از این اثرات از دیدگاه خود روستاییان و کارشناسان، زمینه شکلگیری یک درک صحیح برای برنامه ریزان و مسئولین در جهت مدیریت این بحران را فراهم میکند. این تحقیق نیز با هدف شناسایی آثار مستقیم و غیرمستقیم خشک شدن دریاچه ارومیه بر معیشت خانوارهای روستایی انجام شد. از رویکرد کیفی و روش تحلیل نظریه داده بنیاد برای جمع آوری و تحلیل داده ها استفاده شد و روستاییان و کارشناسان روستایی استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی جامعه آماری تحقیق بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. یافته های تحقیق منجر به شناسایی ۲۱۳ تأثیر مستقیم و غیرمستقیم ناشی از خشک شدن دریاچه شد. در مرحله کدگذاری محوری، 7 مقوله محوری به نامهای افت کمیت و کیفیت منابع آب و خاک، تهدید سرمایههای اجتماعی، تهدید پایداری معیشت، امنیت شغلی و مهاجرت، تهدید امنیت غذایی، سلامتی جانداران و عملکرد آنها، دخالت نهادهای خارج از روستا در برنامهریزی روستاییان و تغییرات نگرشی، دانشی و افزایش تغییرات اقلیمی استخراج شدند. در کدگذاری انتخابی روابط بین مقولات شناسایی و تبیین گردید. با توجه به نتایج تحقیق، مشخص گردید که خشک شدن دریاچه ارومیه بر تمام ابعاد معیشت پایدار روستایی تأثیر منفی داشته است و نتایج این مطالعه میتواند به مدیریت اثربخش این بحران در شمال غرب کشور کمک کند.
تغییر اقلیم,حوضه دریاچه ارومیه,خشکسالی,روستاییان,معیشت پایدار
http://www.iaeej.ir/article_99434.html
http://www.iaeej.ir/article_99434_ad9b07d5523dda67d32430917cdd83d5.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
تبیین سناریو، راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی
141
165
FA
معصومه
تقی بیگی
0000-0002-0979-1692
دانشآموخته دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران.
resina2011@gmail.com
مسعود
برادران
دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران.
baradaran@asnrukh.ac.ir
امیر حسین
علی بیگی
دانشیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
baygi1@razi.ac.ir
10.22034/iaeej.2019.95289
روانشناسان معتقدند یکی از عاملهایی که سبب نداشتن مهارت در فراگیران مراکز آموزش عالی و بهویژه آموزش عالی کشاورزی شده ناآگاهی نسبت به فراشناخت است. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین سناریو، راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در آموزش عالی کشاورزی به روش آمیخته انجام گرفت. اطلاعات از صاحبنظران فراشناخت که به روش گلوله برفی انتخاب شدند گردآوری شد. بهمنظور تحلیل داده ها از تکنیک SWOT استفاده شد. در ابتدا مصاحبه با 15 نفر از صاحبنظران فراشناخت در رشته های علوم تربیتی و کشاورزی بهمنظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای نظام آموزش عالی کشاورزی انجام گرفت. در گام دوم نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها بهصورت پرسشنامه در اختیار صاحب نظران قرار داده شد (روایی صوری به تأیید اعضای هیأت علمی رسید و آلفای کرونباخ برای قسمتهای مختلف محاسبه گردید که بیانگر پایایی پرسشنامه بود) تا میزان اهمیت و وضع موجود هر گویه را مشخص نمایند. از نظر پاسخگویان، مهمترین نقاط قوت نظام آموزش عالی کشاورزی جهت نهادینه سازی فراشناخت، توانایی تربیت نیروی انسانی خلاق، نقاد، نوآور، منتقد و متفکر، مهمترین نقاط ضعف نظام، بی انگیزگی اعضای هیأت علمی برای تحقق نظریه و نبود امکانات، مهمترین فرصت در آموزش عالی کشاورزی، آیین نامه ها و بخشنامه هایی هستند که امکان پیاده سازی فراشناخت را فراهم می نمایند و تهدید مهم نظام آموزش عالی کشاورزی، نبود سابقه اجرای نظریه در نظام آموزشی کشور بود. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها در ماتریس عوامل داخلی، نقاط ضعف و در ماتریس عوامل خارجی، تهدیدها غلبه داشتند و الگوی تدافعی برای نهادینه سازی نظریه فراشناخت در آموزش عالی کشاورزی، از اولویت بالاتری برخوردار بود. با توجه به الگوی تدافعی، راهبردهایی مشخص گردید که در اختیار صاحب نظران جهت شناسایی سیاست ها و راهکارهای اجرایی نهادینه سازی فراشناخت قرار گرفت. راهکارهای ارائه شده می توانند بهعنوان پیشنهادهای کاربردی، مورد استفاده مدیران آموزشی دانشکدههای کشاورزی قرار گیرند که با استفاده از آن ها، سطح اطلاعات، بینش و مهارت های فراشناختی اعضای هیأت علمی را افزایش دهند<strong>.</strong>
فراشناخت,نظام آموزش عالی کشاورزی,نهادینهسازی فراشناخت
http://www.iaeej.ir/article_95289.html
http://www.iaeej.ir/article_95289_59470a0055bd0dc9f3c442ca3629014a.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
تحلیل وضعیت اکوسیستم کارآفرینی مؤثر بر توسعه فعالیتهای کارآفرینانه روستایی: بینشهایی از یک پیمایش در میان شالیکاران چندکاره حوضه آبریز دشت هراز
167
186
FA
هادی
مؤمنی هلالی
0000-0003-0817-2598
دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
hadi_moumeni@yahoo.com
حسن
صدیقی
0000-0003-1563-0438
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
sadigh_h@modares.ac.ir
محمد
چیذری
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
mchizari@modares.ac.ir
عنایت
عباسی
0000-0002-5238-7185
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
enayat.abbasi@modares.ac.ir
10.22034/iaeej.2019.200648.1451
<em>وجود اکوسیستم کارآفرینی مناسب در مناطق روستایی تا حدود زیادی تضمینکننده پایداری کسب و کارهای روستایی است. هدف اصلی این تحقیق، تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب اکوسیستم کارآفرینی روستایی در حوضه آبریز دشت هراز بود. تحقیق حاضر به روش پیمایشی انجام گرفته و دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل اکوسیستم کارآفرینی آیزنبرگ جمعآوری شده است. جامعه آماری تحقیق را شالیکاران چندکاره در حوضه آبریز دشت هراز تشکیل دادهاند که تعداد 182 نفر با بهرهگیری از نمونهگیری گلولهبرفی شناسایی شدند. در بررسی وضعیت موجود اکوسیستم کارآفرینی روستایی نتایج نشان داد که مؤلفه ی سرمایه ی انسانی در اولویت اول قرار دارد. این در حالی است که مؤلفه های سیاست و تأمین مالی به ترتیب در پایینترین اولویت قرار گرفتند. همچنین، نتایج نشان داد که در سنجش وضعیت مطلوب اکوسیستم کارآفرینی روستایی، مؤلفه ی بازار در اولویت اول قرار دارد. این در حالی است که مؤلفههای تأمین مالی و سیاست به ترتیب در پایینترین اولویت قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون ویلکاکسون نشان داد، عمیقترین شکاف بین وضعیت مطلوب و موجود به مؤلفههای تأمین مالی و سیاست تعلق دارد.</em>
فعالیتهای کارآفرینانه روستایی,مدل اکوسیستم کارآفرینی آیزنبرگ,حوضه آبریز دشت هراز
http://www.iaeej.ir/article_99569.html
http://www.iaeej.ir/article_99569_44521bc32aa1cbe28c4500bc42e14e27.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
بررسی سازههای مؤثر بر اثربخشی اطلاعات هواشناسی کشاورزی از نگاه گندمکاران استان کهگیلویه و بویراحمد
187
203
FA
بهروز
حسن پور
استادیار اقتصاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، یاسوج، ایران.
hassanpourbehrooz@gmail.com
محمد
امیری اردکانی
کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، ایران.
amiriardakani@gmail.com
10.22034/iaeej.2019.96414
اطلاعات هواشناسی و پیشبینیهای جوی برای تولید محصولات کشاورزی بسیار حیاتی است. هدف کلی این پژوهش، بررسی اثربخشی اطلاعات هواشناسی کشاورزی از دیدگاه گندمکاران استان کهگیلویه و بویراحمد است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 42 هزار گندمکار در استان بود که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، تعداد 335 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روایی صوریپرسشنامه ، توسط کارشناسان زراعت و هواشناسی و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی توسط بسته نرمافزاری SPSS انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که اکثر کشاورزان معتقد به اثربخشی اطلاعات هواشناسی کشاورزی بهترتیب اولویت در زمینههایی چون تعیین تاریخ کاشت گندم، بیمه کردن محصول، مبارزه با آفات، میزان بذر مصرفی و افزایش کیفیت گندم هستند. منابع ارتباطی، تأثیر مثبت بر اثربخشی اطلاعات هواشناسی داشتند. نتایج رگرسیون لوجستیک نشان داد که مؤلفههای شناسایی شده و مؤثر بر اثربخشی هواشناسی کشاورزی بهترتیب اهمیت، شامل اعتماد، نگرش، دیمکار بودن و میزان تحصیلات کشاورز میباشد؛ بنابراین، انتظار می رود که با بهبود وضعیت این مؤلفهها، میزان اثربخشی اطلاعات هواشناسی در بین گندمکاران افزایش یابد.
اثربخشی,اطلاعات هواشناسی,رگرسیون لوجستیک,زراعت گندم,نگرش
http://www.iaeej.ir/article_96414.html
http://www.iaeej.ir/article_96414_1d323a5cd854f1913692edaea1bbe0a3.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
عوامل تأثیرگذار بر قصد استفاده کشاورزان از زنبور براکون در مبارزه با آفت کرم هلیوتیس (.Heliothis spp)گوجهفرنگی در شهرستان طارم
205
222
FA
لیلا
صفا
استادیار، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
safa@znu.ac.ir
روح اله
رضائی
دانشیار، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
r_rezaei@znu.ac.ir
نفیسه
صلاحی مقدم
دانشجوی دکتری، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، دانشگاه زنجان. زنجان، ایران.
nafiseh.salahi@yahoo.com
مصطفی
کرباسیون
استادیار، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
mostafa.karbasioun@gmail.com
10.22034/iaeej.2019.96423
هدف اصلی این تحقیق توصیفی- همبستگی توسعه یک الگوی تئوریکی برای بررسی عوامل تأثیرگذار بر استفاده کشاورزان از زنبور براکوندرمبارزهبا آفت کرم هلیوتیس گوجه فرنگی بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود. جامعه آماری این تحقیق 1666 نفر از تولیدکنندگان گوجه فرنگی در شهرستان طارم در استان زنجان بودند که 330 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای برای انجام تحقیق انتخاب شد.برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارداستفاده گردید. روایی صوری پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. روایی سازه (دامنه مقادیر بارهای عاملی از 0/58 تا 0/94 و میانگین واریانس استخراج شده از 0/524 الی 0/677) و پایایی ترکیبی (دامنه مقادیر از 0/766 تا 0/857) ابزار تحقیق نیز از طریق برآورد مدل اندازه گیری و پس از انجام اصلاحات لازم به دست آمد. داده های گردآوری شده با استفاده از تکنیک چند متغیره مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجربی تحقیق نشان داد که مؤلفه های اصلی مدل پایه نظریه رفتار برنامه ریزی شده شامل نگرش، هنجارهای اجتماعی، کنترل رفتاری درک شده و خودکارآمدی اثر مثبت و معنی داری بر قصد استفاده از زنبور براکون داشتند و حدود 51 درصد از واریانس آن را تبیین کردند. افزون بر این، پس از وارد کردن متغیر هنجارهای اخلاقی بهعنوان متغیر اضافی پیشبینی کننده قصد در مدل توسعه یافته نظریه رفتار برنامه ریزی شده، قدرت تبینی-پیش بین کنندگی مدل در حدود هفت درصد افزایش یافت. نتایج این مطالعه نهتنها شواهد تجربی بیشتری را برای پردازش شناختی قصد استفاده کشاورزان از روش های کنترل بیولوژیک ارائه می دهد، بلکه اطلاعات مفیدی را برای تدوین مداخلات مرتبط برای ترویج استفاده از شیوه های پاک/ سبز برای کنترل آفات فراهم می نماید.
کشاورزی پایدار,کنترل پاک و سبز,نظریه رفتار برنامه ریزی شده,هنجارهای اخلاقی,خودکارآمدی
http://www.iaeej.ir/article_96423.html
http://www.iaeej.ir/article_96423_78aebb0a3275106c829e61cfcecdcd7c.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
راهبردهای بهبود نظام نوین ترویج کشاورزی ایران
223
251
FA
کورش
رضائی مقدم
0000-0003-2661-453X
دانشیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
rezaei@shirazu.ac.ir
مهسا
فاطمی
0000-0002-9568-9247
استادیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
mahsa.fatemi65@gmail.com
10.22034/iaeej.2020.199832.1450
نظام ترویج کشاورزی ایران در راستای تحقق توسعه کشاورزی و روستایی، نیازمند تغییر و تحولاتی است؛ در این راستا طرح نظام نوین ترویج کشاورزی از سال 94 در برخی استانهای کشور اجرا شد. خدماترسانی بهتر نظام ترویج کشاورزی ایران مستلزم تدوین سیاست های این بخش متناسب با تهدیدها و فرصت های آینده است. هدف کلی از پژوهش حاضر، ارزیابی نظام نوین ترویج کشاورزی ایران در پنج استان فارس، کرمانشاه، اردبیل، گلستان و آذربایجان شرقی بهعنوان پیشگامان اجرای آزمایشی این نظام نوین است. مطالعه کیفی حاضر با بکارگیری تکنیک SWOT به استخراج نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پیشروی این نظام پرداخته و پس از وزندهی و رتبه بندی توسط متخصصین ترویج و آموزش کشاورزی و تلاقی این ابعاد چهارگانه به ارائه راهبردهای متناسب برای ارتقای این نظام نوین پرداخته است. طبق یافته های پژوهش، راهبردهای تدافعی در هر سه حیطه طرح نظام نوین ترویج کشاورزی شامل پهنه بندی عرصه های کشاورزی، تجهیز و ساماندهی مراکز خدمات و مدیریت دانش برای سیاستگذاران ترویج کشاورزی در اولویت است. در این راستا راهکارهایی در زمینه ی کاهش نقاط ضعف و رفع تهدیدها ارائه گردیده است.
نظام نوین ترویج کشاورزی,راهبرد,SWOT,پهنهبندی,مدیریت دانش
http://www.iaeej.ir/article_101313.html
http://www.iaeej.ir/article_101313_286aaf450bf9057727641b9cb1e0641d.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
بررسی نگرش کارشناسان ترویجی استان البرز درباره دیدگاه آموزشی پائولو فریره در آموزشهای غیررسمی
253
270
FA
مژده
ملکی
دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
mozhdeh.maleki@ut.ac.ir
سید محمود
حسینی
استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
hoseinim@ut.ac.ir
بنت الهدی
ایزدی
0002-0763-4423
دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
izadi.hoda@yahoo.com
10.22034/iaeej.2020.153002.1366
هدف این پژوهش، بررسی نگرش کارشناسان ترویجی جهاد کشاورزی استان البرز در مورد دیدگاه آموزشی پائولو فریره است. این پژوهش میزان اجرا، امکانپذیری و اهمیتاین دیدگاه را در آموزشهای غیررسمی سازمان ترویج بررسی میکند. تحقیق از نوع توصیفی بوده و از فن پیمایش برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارشناسان صاحبنظر ستادی جهاد کشاورزی استان البرز بود که بهصورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای در شش بخش، برگرفته از دیدگاههای پائولو فریره بود که روایی آن از طریق آزمون میانگین واریانس استخراجی، آزمون بارهای عرضی، آزمون فورنل و لارکر و آزمون چند روش و چند خصیصهو پایایی ابزار تحقیق، علاوه بر آزمونآلفای کرونباخ، از طریق آزمون پایایی ترکیبی و آزمون پایایی اشتراکی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم افزارهای SPSS<sub>22</sub> وSmartPLS<sub>3</sub> انجام شد. یافتهها نشان داد که آموزشهای ترویجی نقش کمتری در آموزشهای رهاییبخشتوأم با پرورش تفکر انتقادی فراگیران کشاورز دارند.اگرچه جامعه مورد مطالعه به اهمیت ارائه آموزش منطبق با دیدگاه فریره بهصورت ظلمستیز و از بین برنده ساختار طبقاتی واقف هستند اما مؤلفههای رهایی بخشی و تفکر انتقادی،قابلیت اجرای کمتری در شرایط فعلی کشور دارد.
پائولو فریره,ترویج کشاورزی,دیدگاه آموزشی,کارشناسان ستادی ترویج
http://www.iaeej.ir/article_100775.html
http://www.iaeej.ir/article_100775_f6059144fbd5af37a1a8ee8e4cabbcc7.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
15
2
2019
11
22
واکاوی تطبیقی قابلیت اشتغال دانشجویان دانشکده های کشاورزی و فنی مهندسی (مورد مطالعه دانشگاه کردستان)
271
283
FA
آمنه
عبدی
دانش آموختهی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
amane.abdi@gmail.com
فرزاد
اسکندری
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
farzadth@yahoo.com
محمد
جلالی
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
mohammadjalali1354@yahoo.com
10.22034/iaeej.2020.158393.1374
با توجه به بحران بیکاری، پرورش قابلیت اشتغال دانش آموختگان که بتوانند خود را با دنیای کار هماهنگ و سازگار کنند، ضروری است. لذا، تحقیق توصیفی – همبستگی حاضر با هدف مقایسه قابلیت اشتغال دانشجویان دانشکده های کشاورزی و فنی مهندسی دانشگاه کردستان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال آخر این دانشکده ها در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند (544 نفر). با توجه به فرمول کوکران، تعداد 140 نفر از آنها از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو نرمافزار SPSS و SmartPLS بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که اکثر دانشجویان مورد مطالعه معتقد هستند بازار کار ایران در زمینه ی رشته ی تخصصی آنها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. دانشجویان دانشکده های کشاورزی و فنی مهندسی از نظر قابلیت اشتغال تفاوت معنیداری باهم نداشتند. همچنین، نتایج حاصل از تأثیر متغیرهای مستقل بر وابسته نشان داد که میزان خودکارآمدی، مهارت های کارآفرینانه، دانش و مهارت های تخصصی و ویژگی های کارآفرینانه به ترتیب بیشترین تأثیر را در میزان قابلیت اشتغال دانشجویان این دانشکده ها دارند. نتایج این مطالعه می تواند برای توسعه و افزایش قابلیت اشتغال دانشجویان کشاورزی و فنی مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.
قابلیت اشتغال,کارآفرینی,دانشجویان کشاورزی,دانشجویان مهندسی,دانشگاه کردستان
http://www.iaeej.ir/article_101525.html
http://www.iaeej.ir/article_101525_f1576769c9dd9809c4bc09eb0ffb09d7.pdf