انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
بررسی توانمندی های کارآفرینانه دانشجویان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن (مورد مطالعه، استان فارس)
1
18
FA
مهدی
رحمانیان کوشککی
دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه ریزی روستایی واحد علوم و تحقیقات تهران
محمد
چیذری
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
mchizari@modares.ac.ir
عنایت
عباسی
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس،
کارآفرینی، می تواند به عنوان یک استراتژی برای ایجاد فرصت های شغلی دانش آموختگان کشاورزی در نظر گرفته شود. این پژوهش با هدف بررسی توانمندی کارآفرینانه دانشجویان مراکز علمی ـ کاربردی کشاورزی استان فارس و عوامل مؤثر بر آن طراحی گردیده است. از اینرو،مطالعه حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ کنترل متغیرها از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده، که به روش پیمایشی انجام شده است. جمعیت مورد مطالعه در بردارنده 1018 نفر از دانشجویان مراکز علمی ـ کاربردی کشاورزی استان فارس (شیراز، جهرم، علی آباد کمین و مرودشت) در سال تحصیلی 90-1388بودند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 178 نفر از طریق روش نمونه گیری طبقه بندی شده تصادفی انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بود. روایی صوری پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید ترویج و آموزش کشاورزی تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن بالاتر از 0/71 برآورد گردید. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS<sub>17</sub> بهره برده شد. نتایج حاصل از همبستگی بین متغیرها، ارتباط مثبت و معنی داری را بین توانمندهای کارآفرینانه دانشجویان با متغیرهای عوامل آموزشی، سازمانی و روحیه کارآفرینی نشان داد. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای عوامل آموزشی، سازمانی و روحیه کارآفرینی به ترتیب به عنوان مهم ترین عوامل تأثیرگذار، در مجموع 7/35 درصد از تغییرات متغیر توانمندهای کارآفرینانه دانشجویان در مراکز علمی ـ کاربردی کشاورزی را تبیین کرده اند. در انتهای مقاله نیز به منظور افزایش توانمندی کارآفرینانه دانشجویان مراکز علمی ـ کاربردی کشاورزی در استان فارس، پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
کارآفرینی,توانمند های کارآفرینانه,مراکز علمی ـ کاربردی کشاورزی,استان فارس
http://www.iaeej.ir/article_12488.html
http://www.iaeej.ir/article_12488_94591f1a7f9f6f087ddfc96a07a2b3bc.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
ویژگیهای روانشناختی مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
19
30
FA
شاپور
ظریفیان
دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه تبریز، استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
zarifian@tabrizu.ac.ir
اسماعیل
پیش بهار
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
مهدی
عادلی ساردوئی
مربی دانشکده کشاورزی دانشگاه جیرفت
امید
شریفی
مربی دانشکده کشاورزی دانشگاه جیرفت
امروزه کارآفرینان را موتور محرکه توسعه و رشد اقتصادی می دانند و از عناصر ضروری ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید و اشتغالزایی به شمار می آورند. با توجه به درصد بالای بیکاری فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی، ایجاد و تقویت روحیه کارآفرینی در دانشجویان این رشته میتواند نقش مهمی در اشتغالزایی آن ها ایفا کند. این پژوهش توصیفی – همبستگی با هدف شناسایی وضعیت کارآفرینی در دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و عوامل مؤثر بر آن به منظور طراحی نظام آموزشی مبتنی بر کارآفرینی انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق 550 نفر از دانشجویان دانشکده کشاورزی بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 190 نفر تعیین و بطور تصادفی ساده انتخاب شدند. متغیر وابسته تحقیق، وضعیت کارآفرینی دانشجویان بود. برای برآورد وضعیت کارآفرینی دانشجویان از مدل رگرسیون لاجیت طبقه بندی شده استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که 65/3 درصد دانشجویان غیرکارآفرین، 21/1 و 13/6 درصد نیز به ترتیب در وضعیت کارآفرین ضعیف و کارآفرین بالقوه قرار داشتند. این امر بیان کننده لزوم بازنگری در محتوای برنامه آموزشی جهت تقویت و توسعه روحیه کارآفرینی در دانشجویان میباشد. نتایج برآورد مدل لاجیت طبقه بندیشده نشان داد که از ویژگیهای روانشناختی مورد مطالعه ریسک-پذیری، توفیق طلبی و خلاقیت بر کارآفرینی دانشجویان مؤثر میباشند. همچنین، کارآفرینی در دانشجویان مقطع کارشناسی نسبت به کارشناسی ارشد و دانشجویانی که درس کارآفرینی را گذرانده بودند نسبت به سایر دانشجویان بیشتر بود.
توفیق طلبی,خلاقیت,کشاورزی,ریسک پذیری,کارآفرینی,مدل رگرسیون لاجیت
http://www.iaeej.ir/article_12489.html
http://www.iaeej.ir/article_12489_b15efd9537cb0957d4d4bb3467ce7156.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
نگرش زیتونکاران فارس پیرامون اثرات اجرای طرح توسعه کشت زیتون
31
46
FA
مدینه
جاویدی
دانشآموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
داریوش
حیاتی
و دانشیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
hayati@shirazu.ac.ir
طرح توسعه کشت زیتون از مهم ترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بوده که در این راستا مبالغ قابل توجهی از بودجه کشور صرف اجرای این طرح شده است. با توجه به اجرای گسترده طرح در سطح استان فارس، ارزیابی اثرات طرح به منظور مدیریت آن، حداکثرسازی منافع و حداقل سازی اثرات منفی ضرورت دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش زیتونکاران پیرامون اثرات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی طرح با استفاده از فن پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. سطح زیر کشت زیتون در منطقه مورد مطالعه در حدود 8370 هکتار با حدود 300 بهره بردار میباشد که بر اساس جدول نمونه گیری تاکمن تعداد 170 نفر از زیتونکاران به عنوان آزمودنیهای این تحقیق، با استفاده از روش نمونهگیری طبقه بندی شده تصادفی از بین جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. تأیید روایی پرسشنامه توسط متخصصان و جهت تأیید پایایی نیز یک مطالعه راهنما انجام شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق در محدوده 0/80 تا 0/91 بود. نتایج بیانگر آن است که میزان رضایت زیتونکاران از فعالیتهای خود خیلی کم بوده و اثرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی طرح را نیز ضعیف تا متوسط ارزیابی نمودهاند. بر مبنای یافته ها، متغیرهای مستقل میزان رضایت از باغداری زیتون، میزان بهرهمندی از خدمات ترویجی و عضویت در تعاونی ها و تشکل های کشاورزی به طور کلی توانسته اند 55 درصد از تغییرات را در متغیر وابسته میزان ارزیابی اثرات کلی طرح، پیشبینی کنند. در پایان بر اساس نتایج به دست آمده، توصیههای عملی ارائه شده است.
ارزیابی اثرات,اثرات زیست محیطی,اثرات اجتماعی,اثرات اقتصادی,کشت زیتون,استان فارس
http://www.iaeej.ir/article_12490.html
http://www.iaeej.ir/article_12490_76815f313f129c1374f8bd4145cb27db.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
تحلیل محتوای اظهارات نمایندگان مجلس و دولت در صحن علنی مجلس شورای ملی پیشین با تأکید بر عوامل میدانی ترویج کشاورزی
47
57
FA
عباس
نوروزی
عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی- وزارت جهاد کشاورزی
anorozi66@yahoo.com
مجلس مهم ترین نهاد قانونگذاری در هر کشور است. اهمیت مباحث صورت گرفته در این نهاد محدود و منحصر به مصوبات آن نیست. به طوری که اظهارات عنوان شده در صحن مجلس نشان دهنده جهت گیری نمایندگان مجلس و همچنین دولت نسبت به مباحث روز جامعه است. هدف مقاله تحلیل اظهارات نمایندگان مجلس شورای ملی سابق و دولت در خصوص عوامل میدانی ترویج کشاورزی(مروجین کشاورزی، مروجین خانه داری و سپاهیان ترویج و آبادانی) در دوره های 17 تا 24 مجلس شورای ملی است. روش تحقیق مورد استفاده تحلیل محتوائی است. نتایج حاصل نشان می دهد که تا یک دهه پس از شروع رسمی فعالیت های ترویجی در کشور، عاملین ترویج در صحن مجلس مطرح نشده بودند. اما، پس از ایجاد سپاه ترویج و آبادانی(1343)، بیشترین کانون توجهات متوجه این دسته از عاملین ترویج گردید، به طوری که به مناسبت های مختلف از سپاهیان ترویج و آبادانی در صحن مجلس نام برده میشد. و در مقابل، مروجین خانه داری از کمترین توجه در اظهارات نمایندگان مجلس و دولت برخوردار بودند. همچنین، با نزدیک شدن به سال های انقلاب (1357) انتقاد به سپاه ترویج و آبادانی افزایش یافت.
عوامل میدانی ترویج کشاورزی,تحلیل محتوا,ایران,مجلس شورای ملی
http://www.iaeej.ir/article_12491.html
http://www.iaeej.ir/article_12491_574e6c1ee0ad7c7b0ea485e88581ba03.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
شناخت روحیه کارآفرینی دانشجویان: مورد مطالعه دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
59
71
FA
نسیم
وطن خواه
دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین
کورش
رضائی مقدم
0000-0003-2661-453X
دانشیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
rezaei@shirazu.ac.ir
<em>این پژوهش با هدف شناخت روحیه کارآفرینی دانشجویان کارشناسی اجرا گردیده است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز بود و از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای برای انتخاب نمونه مورد مطالعه بهره گرفته شد. تعداد 191 پرسشنامه از نمونه مورد مطالعه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی صوری آن توسط متخصصین ترویج مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دانشجویان عضو تعاونی و غیر عضو از نظر میانگین متغیرهای روحیه کارآفرینی تفاوت معنیداری وجود دارد بطوری که میانگین ریسکپذیری و خلاقیت دانشجویان عضو بیشتر از غیر عضو است. همچنین میانگین خلاقیت دانشجویانی که در دورههای کارآفرینی شرکت کردهاند بیشتر از دانشجویانی است که در این کارگاهها شرکت نکردهاند. پیشنهاد میگردد با برگزاری کلاسهای آموزشی، کارگاههای کارآفرینی و تشویق دانشجویان به عضویت در تعاونیهای کشاورزی، روحیه کارآفرینی در دانشجویان تقویت شود تا موفقیت آنان برای خوداشتغالی در آینده تضمین گردد.</em>
روحیه کارآفرینی,دانشجویان,تعاونی دانشجویی,دانشگاه شیراز
http://www.iaeej.ir/article_13583.html
http://www.iaeej.ir/article_13583_48e946f4c8942907ca334b6e73141964.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
تحلیل اثرات فرهنگ سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در وزارت جهاد کشاورزی
73
87
FA
امیر
نعیمی
استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
a.naeimi@znu.ac.ir
غلامرضا
پزشکی راد
دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
پریسا
نجفلو
دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
<em>پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و ابعاد آن با رفتار شهروندی سازمانی انجام شد. بدین منظور، تاثیر فرهنگ سازمانی و ابعاد آن (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و رسالت) به طور جداگانه بر رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش 1222 نفر از کارشناسان شاغل در معاونت های وزارت جهاد کشاورزی بودند که تعداد نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای تناسبی 257 نفر تعیین گردید. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی ظاهری و محتوایی آن بر اساس نظر گروهی از متخصصان تأیید گردید و روایی تشخیصی ابزار تحقیق با استفاده از روش میانگین واریانس استخراج شده </em><em> (</em><em>AVE</em><em>)</em><em> بین 0/45 و 0/87 محاسبه شد. برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه از روش های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی(</em><em>CR</em><em>) استفاده شد که مقدار حداقل این ضرایب به ترتیب 0/62 و 0/56 محاسبه شد</em><em>.</em><em> دادهها به وسیله نرمافزارهای </em><em>SPSS<sub>win20</sub></em><em> و</em><em>LISREL<sub>8.5</sub></em><em> تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مثبت و معنی</em><em></em><em>داری وجود دارد و این متغیر قادر به تبیین 49 درصد از تغییرات رفتار شهروندی سازمانی می باشد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین ابعاد فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، انطباقپذیری و رسالت) و رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد و این ابعاد می توانند 44 درصد از تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را تبیین کنند.</em>
فرهنگ سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,وزارت جهاد کشاورزی
http://www.iaeej.ir/article_13589.html
http://www.iaeej.ir/article_13589_a769a436fa880a35926dae279c16d40b.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
سازههای مؤثر بر نگرش کشاورزان نسبت به ابعاد پایداری مزرعه در شرایط آبیاری با پساب شهری: مورد مطالعه شهرستان مرودشت
89
99
FA
مسعود
خان پایه
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
عزت اله
کرمی
استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
ekarami@shirazu.ac.ir
<em>جمعیت کره زمین به صورت فزایندهای به کشاورزی فاریاب برای کسب غذا وابسته شده است. دسترسی به آب عامل محدود کنندهای برای تولیدات کشاورزی محسوب میشود. در کشور ما نیز به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک، استفاده از آب های غیر متعارف مانند پساب شهری برای دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی امری ضروری است. هدف این پژوهش سنجش سازه های مؤثر بر نگرش کشاورزان استفاده کننده از پساب شهری در خصوص پایداری استفاده از این منبع می باشد. </em><em>برای انتخاب نمونه مورد نظر در پیمایش با بکارگیری روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک تعداد </em><em>99 </em><em>کشاورز از میان 203 کشاورز استفاده کننده از پساب شهری در دو روستای دولت آباد و سهل آباد در شهرستان مرودشت انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان داد که نگرش کشاورزان در مورد پایداری اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی استفاده از پساب شهری در سطحی بالاتر از حد متوسط شاخص مورد استفاده میباشد. نگرش کشاورزان در مورد بعد زیستمحیطی پایداری در پایینترین سطح قرار داشت. مهمترین سازه های تأثیرگذار بر ابعاد پایداری، مدیریت استفاده از پساب شهری و دانش کشاورزان می باشد. در پایان نیز به منظور افزایش پایداری در شرایط استفاده از پساب شهری راهکارهایی ارائه شده است.</em>
پساب شهری,کشاورزی پایدار,نگرش کشاورزان,ابعاد پایداری,شهرستان مرودشت
http://www.iaeej.ir/article_13592.html
http://www.iaeej.ir/article_13592_655214c7a8b7cd17bdcb69f24437ef53.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
ارزیابی و سنجش پایداری زراعت برنج با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره (مورد مطالعه: شهرستان رضوانشهر)
101
126
FA
عباس
امینی
استادیارگروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده علوم و برنامهریزی دانشگاه اصفهان
a.amini@geo.ui.ac.ir
سید هدایت اله
نوری
دانشیار و دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشکده علوم و برنامهریزی دانشگاه اصفهان
بیتا
اصلانی سنگده
دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده علوم و برنامهریزی دانشگاه اصفهان
<em>برنج نقشی اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور و همچنین اقتصاد کشاورزی استان گیلان و شهرستان رضوانشهر در این استان دارد. مقاله حاضر به ارزیابی پایداری زراعت برنج در شهرستان رضوانشهر، با توجه ویژه به اهمیت منابع آب و خاک در این رابطه، میپردازد. جامعهی آماری، کشاورزان برنجکار شهرستان بوده و داده های مورد نیاز بصورت ترکیبی از دادههای دست اول و دست دوم، از طریق عملیات میدانی و مراجعه به سازمانهای مرتبط، جمعآوری شده است. متغیرهای تحقیق شامل ویژگیها و وضع موجود بهرهبرداری از منابع آب و خاک منطقه در رابطه با کشت برنج و نحوه و میزان رعایت برخی اصول پایداری کشاورزی در منطقه میباشد. با پردازشهای چند مرحلهای روی دادههای جمع آوری شده و تهیه شاخص های مناسب، تحلیلهای نهایی با استفاده از روشهای تحلیل تصمیم چند معیاره صورت گرفته است. نتایج حاکی از تفاوتهای منطقه ای در رابطه با پایداری زراعت برنج در شهرستان مورد مطالعه است به گونه ای که در دهستان های دارای شالیزار شهرستان، دهستان خوشابر در سطح پایدار، دهستان گیلدولاب در سطح نیمه پایدار و دهستان دیناچال در سطح ناپایدار قرار دارند. به علاوه، تجزیه و تحلیل شاخص های نهایی هرکدام از سه حوزه ی کلی «پایداری منابع آب»، «پایداری منابع خاک» و «اصول کلی پایداری کشاورزی»، تغییرپذیری و تفاوت های منطقه ای بیشتری را در رابطه با پایداری زراعت برنج و بهره</em><em></em><em>برداری از منابع پایه کشاورزی در سطح شهرستان نشان می دهد.</em>
کشاورزی پایدار,ارزیابی پایداری,منابع آب و خاک,برنج,تصمیمگیری چندمعیاره,رضوانشهر
http://www.iaeej.ir/article_13595.html
http://www.iaeej.ir/article_13595_5abb5cb9ce1e986cb7d0c013f0756dfd.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
سازههای مؤثر بر معیشت پایدار روستایی از دیدگاه کشاورزان استان کرمانشاه
127
144
FA
مرضیه
نوروزی
دانشآموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
داریوش
حیاتی
دانشیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
hayati@shirazu.ac.ir
<em>هدف این مطالعه شناسایی سازههای پنجگانه انسانی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فیزیکی مؤثر بر پایداری معیشت خانوارهای کشاورز استان کرمانشاه از دیدگاه آن ها بوده است. جامعه آماری در برگیرنده آن دسته از کشاورزان استان کرمانشاه بوده است که فعالیتهای کشاورزی به عنوان معیشت اصلی آنها قلمداد میشده است. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای چند مرحلهای، حجم نمونه مورد نظر 250 خانوار برآورد گردید. روش تحقیق از گروه پژوهشهای کمی و از نوع توصیفی بوده است. از فن پیمایش و ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روایی توسط یک پانل متخصص، مورد تأیید قرار گرفت و جهت تعیین پایایی آن، به اجرای یک مطالعه راهنما مبادرت شد. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق در دامنه 0/74 تا 0/96 به دست آمد. بر اساس یافتهها، هر پنج دسته سازهبه نوعی با پایداری معیشت از دیدگاه کشاورزان، رابطه داشتهاند. نتایج این مطالعه لزوم اتخاذ نگرشی چند بعدی و تمامگرایانه توسط برنامهریزان و مجریان برنامههای توسعه روستایی و کشاورزی به منظور ارتقاء و پایدار نمودن معیشت جامعه کشاورزی را به عنوان یک ضرورت، مورد تأکید قرار میدهد. </em>
معیشت پایدار روستایی,دیدگاه کشاورزان,استان کرمانشاه
http://www.iaeej.ir/article_13601.html
http://www.iaeej.ir/article_13601_c6d9e1d7de2ccba535f4152412dc15ed.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
بررسی اثر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در شرکتهای خدمات مشاوره، فنی و مهندسی کشاورزی شهرستانهای جنوب استان کرمان
145
161
FA
محمد
بادسار
استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
mbadsar@yahoo.com
روح اله
رضایی
دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
روح اله
درینی
دانشآموخته کارشناسی ارشد گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
<em>هدف این</em><em> تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی آثار ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان کرمان میباشد. جامعه آماری این تحقیق را 346 نفر از اعضای شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی در شهرستانهای جنوب استان کرمان تشکیل میدادند که با توجه به جدول بارتلت و همکاران، تعداد 215 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب بر اساس تعداد اعضای شرکتها به تفکیک شهرستانها انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از</em><em> ابزار پرسشنامه استفاده گردید. روایی صوری پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق تحلیل عاملی تأییدی (مدل اندازهگیری) مورد ارزیابی قرار گرفت. برای بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای تحقیق بر مبنای تکنیک چند متغیره مدلسازی معادلات ساختاری با بکارگیری نرمافزار </em><em>AMOS<sub>20</sub></em><em> از روش خودگردانسازی (</em><em>Bootstrap</em><em>) استفاده شد. نتایج به دست آمده از روش خودگردانسازی نشان داد که مجموع اثر غیرمستقیم بعد ساختاری سرمایه اجتماعی از طریق ابعاد شناختی و ارتباطی و مجموع اثر غیرمستقیم بعد شناختی از طریق بعد ارتباطی بر کارآفرینی سازمانی معنیدار بود. همچنین بر اساس یافتههای تحقیق، بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی دارای بیشترین اثر مستقیم (0/291</em><em>=</em><em>β</em><em>) و بعد ساختاری سرمایه اجتماعی دارای بیشترین اثر غیرمستقیم (0/237</em><em>=</em><em>β</em><em>) و اثر کل (0/480</em><em>=</em><em>β</em><em>) بر کارآفرینی سازمانی بود. </em>
سرمایه اجتماعی,کارآفرینی سازمانی,روش خودگردانسازی
http://www.iaeej.ir/article_13602.html
http://www.iaeej.ir/article_13602_62a1a438ec380267d024eab14d99d16e.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
تحلیل کاربرد رهیافت مدارس صحرایی کشاورزان (FFS) در مدیریت تلفیقی آفات: مطالعه موردی در استان آذربایجان شرقی
163
179
FA
آمنه
موسویان
دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان
اسماعیل
کرمی دهکردی
0000-0003-4768-7084
دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
e.karamidehkordi@gmail.com
<em>رهیافت مدارس صحرایی کشاورزان (</em><em>FFS</em><em>) به عنوان یک رویکرد سیستمیک و مشارکتی نوآورانه</em><em> و</em><em> اثربخش در جهت ارتقای دانش کشاورزان در مورد مدیریت تلفیقی آفات (</em><em>IPM</em><em>) مطرح</em><em>شدهاست. هدف این پژوهش شناخت تجارب و فرایند بکارگیری پروژههای </em><em>FFS</em><em>در استان</em><em>آذربایجان شرقی و بررسی نظرات کشاورزان در مورد اثرات این پروژههاست. این پژوهش با استفاده از یک مطالعه موردی اکتشافی- توصیفی از طریق تحلیل</em><em>اسناد، مصاحبههای نیمهساختارمند و گروههای متمرکز با کارشناسان و کشاورزان تحت پوشش این رهیافت در چهار شهرستان این استان انجام گرفتهاست. یافتهها نشان میدهد که پروژههای </em><em>FFS</em><em> به طور محدود تنها 250 کشاورز را در مورد مدیریت کشت محصولات زراعی و باغی مختلف تحت پوشش قرار دادهاند و از سابقه بالایی برخوردار نیستند. این رهیافت به واسطه تأثیر بالقوه بر کاهش مصرف سموم، تولید </em><em>غذای</em><em> سالم و کاهش مخاطرات زیست محیطی از اولویتهای مهم سیاستهای بخش کشاورزی کشور محسوب میشود. این پروژهها از فنون مشارکتی و جلسات بحث داخل مزرعه استفاده نمودهاند، ولی فعالیتهای </em><em>IPM</em><em> در باغ یا مزرعه</em><em></em><em>ی فقط یکی از کشاورزان تحت پوشش گروههای </em><em>FFS</em><em>اجرا گردیدهاند، در حالیکه سایر افراد صرفا به عنوان مشاهدهگر یا شنونده برنامه، بدون دخالت مستقیم در اجرای فعالیتهای توصیه شده</em><em> در مزارع خودشان</em><em>، شرکت داشت</em><em>ها</em><em>ند. این رهیافت صرفا کشاورزان مرد و بیشتر پیشرو را تحت پوشش قرار داده و زنان روستایی را مورد غفلت قرار دادهاست. برنامهریزی کلان در مورد این رهیافت، همچنان به صورت بالا به پایین شکل گرفتهاست، برخلاف رهیافت متداول انتقال که فناوری در سطح خرد برنامهریزی و اجرا با مشارکت کارشناسان و کشاورزان محلی انجام میشود. همچنین متخصصان متنوعی از بخش دولتی و خصوصی در پروژههای </em><em>FFS</em><em>نقش داشتهاند. این پروژهها در بالا بردن دانش </em><em>IPM</em><em> کشاورزان و رعایت صحیح اصول و زمان سمپاشی در مزارع تأثیر داشتهاند و رضایت کشاورزان نیز حاکی از تمایل ایشان به ادامه این رهیافت است، ولی </em><em>کشاورزان قادر نبودهاند که دانش توصیه شده </em><em>مربوط به کنترل بیولوژیک آفات را به طور گستردهای در سطح مزارعشان عملیاتی</em><em> نمایند</em><em>. کاهش مصرف سموم شیمیایی میتواند تاحدی به افزایش دانش کشاورزان در نتیجه اجرای این پروژهها مرتبط باشد، ولی عوامل دیگر نیز در این زمینه مؤثرند</em><em>، همچون افزایش قیمت آفتکشها یا دسترسی محدود به آفتکشها</em><em>.</em>
مدارس صحرایی کشاورزان,مدیریت تلفیقی آفات,دانش,آذربایجان شرقی
http://www.iaeej.ir/article_13611.html
http://www.iaeej.ir/article_13611_1b488d773439499847a072eeb10f1044.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
سازههای تأثیرگذار بر زیاندهی تعاونیهای روستایی (مورد مطالعه: تعاونی روستایی امیرکبیر در استان فارس)
181
196
FA
پوریا
عطائی
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
نسیم
ایزدی
دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان
izadi.nasim@yahoo.com
<em>در</em><em>کشور ما</em><em> شرکت های</em><em>تعاونی</em><em> روستایی</em><em>جهت</em><em> بهبود </em><em>کیفیت</em><em>زندگی</em><em>مردم روستا، </em><em> </em><em>افزایش</em><em>کار</em><em>، </em><em>تولید </em><em>و</em><em>وضعیت</em><em>اجتماعی آن ها ایجاد شده،</em><em>ولی</em><em>بررسی</em><em>وضعیت</em><em>تعاونیها</em><em>در</em><em>سطح</em><em>کشور</em><em>و</em><em>استان فارس</em><em>حاکی</em><em>از عدم موفقیت</em><em>برخی </em><em>از آن ها</em><em>در </em><em>دستیابی به این هدف است. هدف این پژوهش بررسی سازه های تأثیرگذار بر زیاندهی تعاونی های روستایی بوده که به صورت آمیخته تبیینی انجام شده است. </em><em>جامعه مورد بررسی در مرحله کمی این مطالعه، کلیه اعضای تعاونی روستایی امیرکبیر استان فارس (1300 نفر) بودند. تعداد 297 نفر از اعضا با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. همچنین، در بخش کیفی با 25 نفر از اعضا تعاونی</em><em>مصاحبه</em><em>عمیق انجام شد.</em><em> ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده های کمی، پرسشنامه بود که روایی صوری آن توسط پانلی از </em><em>صاحبنظران </em><em>تأیید و برای بررسی پایایی آن نیز آزمون راهنما اجرا شد که آلفای کرونباخ آن بین 0/86ـ0/72 بدست آمد.</em><em> یافتههای بخش مطالعه کمی نشان داد که هشت متغیر مسئولیتپذیری هیأت مدیره، عملکرد اداره تعاون، آموزش اعضا، خشکسالی، مشارکت اجتماعی، آگاهی از اصول تعاونی، رضایت از هیأت مدیره و اعتماد اجتماعی در مجموع قادرند 61 درصد از تغییرات در متغیر وابسته (زیاندهی تعاونی) را پیش بینی کنند. در بخش مطالعه کیفی نیز مشخص شد که هفت عامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سرمایه انسانی، مدیریتی، حمایتی و آموزشی بر زیاندهی تعاونی های روستایی مؤثر بودند. با مقایسه نتایج بدست آمده از بخش کمی و کیفی مشخص شد که برخی عوامل نظیر نارضایتی از عملکرد اداره تعاون، آموزش اعضا، خشکسالی، اعتماد و ضعف مدیریت تعاونی، در هر دو روش جزء عوامل مؤثر بر زیاندهی تعاونیها بودند. در نهایت، پیشنهاد می شود بین تعاونی های موفق و زیانده تعامل ایجاد شود تا از تجربیات یکدیگر به صورت بهینه استفاده نمایند.</em>
تعاونی روستایی,زیاندهی تعاونیها,آسیبشناسی تعاونیها,تعاونی امیرکبیر
http://www.iaeej.ir/article_13615.html
http://www.iaeej.ir/article_13615_bd92cc66f4923ae10fc0537ed937aac3.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
سنجش نگرش کشاورزان شهرستان اسدآباد نسبت به کشاورزی پایدار و ارتباط آن با میزان مصرف نهادههای شیمیایی توسط آنها
197
210
FA
علی
شمس
استادیار ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه زنجان
shams@znu.ac.ir
الهام
ودادی
دانش آموخته کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه زنجان
زینب
احمدی
مدرس دانشگاه پیام نور مرکز خمین
<em>گرچه استفاده از نهادههای شیمیایی از قبیل سموم و کود در کشاورزی باعث افزایش تولید و بهرهوری گردیده است ولی در عین حال پیامدهای منفی زیادی روی زمینهای زراعی، ایمنی و کیفیت محصولات، سلامتی مصرفکنندگان، محیط زیست و غیره داشته است. لذا تشویق کشاورزان به استفاده متناسب از این نهادهها به عنوان یکی از شاخصهای پایداری نیازمند بررسی وضعیت موجود و نیز عوامل مرتبط با رفتارهای آنان میباشد. این تحقیق توصیفی- همبستگی نیز با هدف سنجش نگرش کشاورزان شهرستان اسدآباد به کشاورزی پایدار و ارتباط نگرش آن ها با میزان مصرف نهادههای شیمیایی در سال 1390 اجرا شد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران 294 نفر از کشاورزان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظرات متخصصان موضوعی در این زمینه تأیید و پایایی آن نیز از طریق آزمون مقدماتی و محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 0/85 برای شاخص ترکیبی سنجش نگرش بدست آمد. نتایج نشان داد که 78/2 درصد روستاییان نگرش مثبتی به کشاورزی پایدار داشتند. بین نگرش کشاورزان به کشاورزی پایدار و میزان مصرف نهادههای شیمیایی رابطه منفی و معنیداری وجود داشت. همچنین بین نگرش کشاورزان به کشاورزی پایدار با میزان استفاده از منابع اطلاعاتی رابطه مثبت و معنیداری حاصل شد. </em>
کشاورزی پایدار,نگرش کشاورزان,نهادههای شیمیایی,شهرستان اسدآباد
http://www.iaeej.ir/article_13616.html
http://www.iaeej.ir/article_13616_46462a2979eaffa14741069c063de423.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
موانع کاربرد عملیات مبارزه بیولوژیک در مزارع برنج شهرستان ساری (موردکاوی زنبور تریکوگراما در مبارزه با آفت ساقهخوار)
211
227
FA
غلامحسین
عبداللهزاده
استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
abdollahzade1@gmail.com
محمد شریف
شریفزاده
دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
حسین
احمدی گرجی
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
زهرا
نامجویان شیرازی
کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس
مجتبی
دهقانپور
دانشجوی دکتری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین اهواز
<em>مبارزه بیولوژیک آفات به عنوان یکی از روشهای کلیدی در مدیریت تلفیقی آفات شناخته شده است. هدف این تحقیق ارزیابی موانع کاربرد عملیات مبارزه بیولوژیکی آفات در مزارع برنج است. در این تحقیق، دادهها به روش پیمایش و از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. جمعیت مورد مطالعه شامل 2100 کشاورز برنجکار تحت پوشش طرحهای مبارزه بیولوژیک در 14 روستای شهرستان ساری در سال 1392 بودند. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای با انتساب متناسب تعداد 138 نفر از کشاورزان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. روایی صوری پرسشنامه بر اساس</em><em> نظرات کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ساری و گروهی از اساتید دانشگاهی تایید شد. پایایی پرسشنامه برای مقیاس اصلی پرسشنامه (موانع استفاده از مبارزه بیولوژیک) با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0/79 تأیید شد. نتایج نشان داد کشاورزان بیشتر به مشکلات حمایتی و ترویجی از قبیل «عدم تحویل به موقع زنبور به کشاورزان»، «هماهنگ نبودن گروه ترویج با بخش حفظ نباتات»، و مشکلات مهارتی «دشواری به دست آوردن پیک پرواز پروانه» اشاره کردهاند.</em><em>نتایج تحلیل عاملی موانع نیز نشان داد که «ضعف خدمات حمایتی-ترویجی»، «ضعف امکانات فنی»، «مشکلات مهارتی» و «ناسازگاری محیطی» مجموعا 71/04 درصد واریانس مشکلات استفاده از مبارزه بیولوژیک را تبیین میکنند. در این زمینه نتایج آزمون</em><em>های مقایسهای نشان داد</em><em> که جنسیت، سن، سابقه، تحصیلات، اندازه زمین، درآمد کشاورزی، داشتن اشتغال غیر کشاورزی، عضویت در نهادهای روستایی، شرکت در کلاسهای ترویجی و تداوم روند پذیرش مبارزه بیولوژیک بر ادراک کشاورزان از مشکلات و موانع کاربرد روشهای مبارزه بیولوژیک تأثیرگذار است. </em>
مدیریت تلفیقی آفات,مبارزه بیولوژیک,موانع و مشکلات,کشت برنج
http://www.iaeej.ir/article_13619.html
http://www.iaeej.ir/article_13619_ea208e00bd8361dc1330b5e5242d373b.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
11
1
2015
05
22
تحلیل محتوای مقالات تخصصی علوم ترویج و آموزش کشاورزی در ایران (1392- 1388)
229
249
FA
محمدصادق
اللهیاری
دانشیار گروه مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
allahyari@iaurasht.ac.ir
زهرا
دقیقی ماسوله
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران.
هاجر
افتخاری
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران.
<em>مجلات علمی- تخصصی ابزاری کارآمد در راستای اطلاعرسانی و ارتباطات علمی و یکی از شاخصهای کلیدی توسعه علمی جوامع میباشند. </em><em>بررسی محتوایی این مجلات در حوزههای گوناگون علمی، سیاستگزاران امر را به سمت ارتقا سطح کیفی و جبران کمبودهای پژوهشی، سوق میدهد.</em><em> هدف مطالعه حاضر، تحلیل محتوای مقالات تخصصی علوم ترویج و آموزش کشاورزی در ایران طی سالهای 1392-1388 بود. در این مطالعه توصیفی، محتوای 781 مقاله منتشر شده در شش نشریه دارای رتبه علمی- پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش متغیرهایی چون تعداد مقالات منتشره، جنس و سطح تحصیلات نویسندگان، پارادایم و روش تحقیق، روش نمونهگیری و جمعآوری دادهها، آزمونها و نرمافزارهای آماری و حوزههای موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمارههای توصیفی نظیر توزیع فراوانی، درصد فراوانی و میانگین و نرمافزارهای آماری </em><em>SPSS</em><em> و</em><em>Excel </em><em> انجام شد. نتایج بررسیها نشان داد 781 عنوان مقاله منتخب توسط 2168 نویسنده نگاشته شده و دارای 19991 استناد بودند و بیشترین درصد انتشار مقالات ترویجی مربوط به دو نشریه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی و علوم ترویج و آموزش کشاورزی میباشد. </em><em> براساس نتایج، دو روش تحقیق توصیفی همبستگی و پیمایشی رایجترین روشهای تحقیق استفاده شده در مقالات بودند، همچنین روش آماری رگرسیون چندگانه نیز به عنوان متداولترین روش آماری مرسوم در مقالات چاپ شده بود. </em><em>گرایش موضوعی مقالات با توجه به عنوان، چکیده، کلیدواژهها و متن مقالات در قالب سه حیطه اصلی و 18 زیرمجموعه موضوعی قرارگرفت که</em><em> حیطه موضوعی نظام ترویج در کشاورزی بیشترین سهم را در زمینه موضوعات سه گانه به خود اختصاص داده است.</em>
تحلیل محتوا,علوم ترویج و آموزش کشاورزی,نشریههای علمی- پژوهشی
http://www.iaeej.ir/article_13621.html
http://www.iaeej.ir/article_13621_c1334916e005ea94c1ae92f07615b365.pdf