انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
9
2
2014
11
01
عوامل مؤثر بر موفقیت برنامه های تمرکز زدایی ترویج کشاورزی کشور
1
13
FA
مصطفی
مرادی کفراج
دانشجوی سابق کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگده اقتصاد و توسعه دانشگاه تهران
moradi6013@gmail.com
احمد
رضوانفر
استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه دانشگاه تهران
ایرج
ملک محمدی
استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه دانشگاه تهران
irajmalek@yahoo.com
<em>امروزه تمایل دولتها و تصمیمگیران ترویج از مدیریت متمرکز به سمت تمرکززادیی و خصوصیسازی خدمات، تغییر یافته است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت برنامههای تمرکززدایی خدمات ترویج کشور از دیدگاه مدیران بود. پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران ترویج کشاورزی کشور بود که 95 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. متغیرهای پژوهش با استفاده از روش مرور منابع، تعیین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن نیز با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد(0/91=</em><em>α</em><em>). یافتهها، چهار عامل زیرساختی، نظارتی، انسانی و حمایتی را به عنوان سازههای مؤثر، مشخص ساخت. الزاماتی که برای موفقیت برنامه های تمرکززدایی خدمات ترویج پیشنهاد شد عبارتند از توسعه زیرساختهای اقتصادی، توانمندسازی کشاورزان برای مشارکت در برنامه ها و آگاهسازی کارکنان از اهداف و فلسفه برنامه های تمرکززدایی.</em>
اصلاحات ساختاری,تمرکززدایی,مشارکت,مدیریت ترویج,مشکلات ترویج کشاورزی
http://www.iaeej.ir/article_42470.html
http://www.iaeej.ir/article_42470_1e2887e569aaa46651ba4023ff678093.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
9
2
2014
11
01
نگرش زنان روستایی نسبت به پیامدهای تولید ورمی کمپوست در استان فارس
15
39
FA
لیلا
نعمت پور
دانشجوی سابق کارشناسی ارشد بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
کورش
رضائی مقدم
0000-0003-2661-453X
دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز
rezaei@shirazu.ac.ir
<em>با توجه به وضعیت نامناسب مواد آلی در خاکهای کشور، فناوری تولید ورمیکمپوست، راهی بسیار مناسب برای استفاده بهینه از پسماندهای آلی است. در این راستا، به منظور تامین ماده آلی مورد نیاز بخش کشاورزی و نیز اشتغالزایی برای زنان روستایی، طرح تولید ورمیکمپوست در استان فارس در حال اجراست. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زنان روستایی نسبت به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیستمحیطی تولید ورمیکمپوست در استان فارس انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان تولیدکننده ورمیکمپوست استان فارس تشکیل میدهند. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهبندی شده در 40 سایت و در بین 151 نفر و با ابزار پرسشنامه انجام گرفت که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (بین 0/67 تا 0/95) محاسبه گردید. یافتهها نشان داد زنان روستایی نسبت به تولید ورمیکمپوست نگرش مطلوبی دارند. متغیرهای نگرش نسبت به تولید ورمیکمپوست، انگیزه تولید ورمیکمپوست، تعداد اعضای سایت و فاصله تا اولین میدان ترهبار، اثر مثبت، مستقیم و معنیداری بر نگرش زنان نسبت به پیامدهای تولید ورمیکمپوست دارند. نتایج بیانگر آن است که افرادی که چهار دوره تولید در سال دارند، درآمد بیشتری از تولید ورمیکمپوست کسب میکنند و بر این اساس میانگین نگرش نسبت به پیامدهای اقتصادی بالاتری نسبت به افرادی دارند که دو و یا سه دوره در سال تولید دارند. همچنین میانگین نگرش زنان عضو تشکل نسبت به پیامدهای اجتماعی و بهداشتی تولید ورمیکمپوست بیشتر از افرادی است که در سایتهای خصوصی فعالیت میکنند. میانگین نگرش افرادی که فقط از کودهای دامی استفاده میکنند، نسبت به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی تولید ورمیکمپوست به طور معنیداری بیشتر از میانگین نگرش افرادی است که هم از کودهای دامی استفاده میکنند و هم از دیگر مواد آلی. در پایان پیشنهادهای کاربردی برای بهبود تولید ورمیکمپوست از جمله ایجاد بینش در زمینه مدیریت پسماندها و نیز شناسایی مناطق از نظر شرایط مناسب برای اجرای طرح ارائه شده است</em>
ورمیکمپوست,تشکل,زنان روستایی,استان فارس
http://www.iaeej.ir/article_42474.html
http://www.iaeej.ir/article_42474_939af9f87d0ad00f5d1f91e9090e2441.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
9
2
2014
11
01
ادراک کشاورزان نسبت به خطر پذیری ( ریسک) کار کشاورزی در شرایط تغییرات اقلیمی: مورد مطالعه شهرستان مرودشت استان فارس
41
53
FA
طاهر
عزیزی
دانشجوی دکتری بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
azizi.taher@gmail.com
غلامحسین
زمانی
استاد بخش ترویج و اموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
zamani@shirazu.ac.ir
<em>در شرایط کنونی که تغییرات اقلیمی رو به افزایش است و کشاورزان نیازمند سازگاری و مقابله با این تغییرات هستند ادراک کشاورزان از ریسک کار کشاورزی میتواند روی تصمیمگیریها و در نتیجه عملکرد آنان تاثیرگذار باشد. این تحقیق با هدف بررسی میزان ادراک کشاورزان از تغییرات اقلیمی و میزان ریسک کار کشاورزی در این شرایط در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و عوامل تأثیر گذار روی آن در شهرستان مرودشت استان فارس طراحی و اجرا گردید. آزمودنیهای تحقیق شامل 307 نفر از کشاورزان شهرستان مرودشت بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده سیستماتیک چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که روایی صوری (</em><em>Face Validity</em><em>) آن توسط چند تن از متخصصان تأیید گردید و دامنه ضرایب آلفا کرونباخ برای مقیاسهای پرسشنامه بین 0/71 تا 0/86 تعیین گردید. مطابق با یافتههای تحقیق، کشاورزان میزان تغییرات اقلیمی در منطقه را زیاد ارزیابی کردند و همچنین ریسک کار کشاورزی در این شرایط را بسیار بالا عنوان کردند. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چهار متغیر میزان عملکرد گندم، ادراک نسبت به میزان تغییرات اقلیمی، ادراک نسبت به وجود مشکلات برای مقابله با تغییرات اقلیمی، و ادراک نسبت به وجود هنجار اجتماعی مثبت برای مقابله با تغییرات اقلیمی، در مجموع قادرند 30/4 درصد تغییرات در متغیر وابسته ادراک نسبت به ریسک کار کشاورزی در شرایط تغییرات اقلیمی را تبیین نمایند.</em>
<em> </em>
تغییرات اقلیمی,درک ریسک,ریسک کشاورزی,مقابله با تغییرات اقلیمی
http://www.iaeej.ir/article_42475.html
http://www.iaeej.ir/article_42475_850d023b84cc2511b518c2bae1850c91.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
9
2
2014
11
01
تحلیل عوامل آموزشی مؤثر بر رضایت شغلی فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی: مورد دانشگاه یاسوج
55
71
FA
مهدی
نوری پور
0000-0003-0315-2141
استادیار کروه مدیریت توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج
mnooripoor@yu.ac.ir
سعید
هدایتی نیا
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج
<em>یکی از اساسیترین رسالتهای آموزش عالی، تربیت و آماده ساختن نیروی انسانی کارآمد، شایسته و دارای مهارت برای پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه در زمینههای مختلف شغلی است. در این میان عوامل آموزشی دوران دانشگاه، تأثیر بسزایی بر موفقیت تحصیلی و شغلی و در نهایت رضایت شغلی آتی افراد دارد. بر همین اساس، در پژوهش حاضر، به شناسایی عوامل آموزشی مؤثر بر رضایت شغلی فارغالتحصیلان رشتههای کشاورزی دانشگاه یاسوج پرداخته شده است. این پژوهش به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفت. روایی پرسشنامه بهوسیلهی کارشناسان و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ از 0/611 تا 0/946 برای متغیرهای گوناگون بهدست آمد. جامعه آماری این تحقیق شامل فارغالتحصیلان سالهای 89-1386دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج بود (417=</em><em>N</em><em>) که، 201 نفر با استفاده از جدول نمونهگیری پاتن، به صورت تصادفی به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. نتایج نشان داد 32/9 درصد از فارغالتحصیلان از شغل خود اظهار نارضایتی کرده و 67/1 درصد از شغل خود رضایت داشتند. از طرف دیگر نتایج همبستگی بین متغیرها نشان داد که بین متغیرهای دانش نظری، دانش عملی، دانش سازگاری، امکانات و تجهیزات دانشکده، روشهای تدریس در دروس تخصصی و مرتبط بودن شغل با رشته تحصیلی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. فزون بر این، تحلیل مدل رگرسیون لجستیک حاکی از آن است که متغیرهای معدل، روشهای تدریس در دروس تخصصی، مرتبط بودن رشته تحصیلی با شغل، امکانات و تجهیزات دانشکده و دانش سازگاری به عنوان مهمترین متغیرهای پیشبینی کنندهی رضایت شغلی محسوب میشوند.</em>
عوامل آموزشی,رضایت شغلی,فارغالتحصیلان,دانشگاه یاسوج
http://www.iaeej.ir/article_42477.html
http://www.iaeej.ir/article_42477_312d8e4de16f4e61f9513194298ac259.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
9
2
2014
11
01
عوامل مؤثر بر کاربست فناوری های و عملیات کشاورزی پایدار مزارع سیب زمینی در دشت اردبیل
73
88
FA
اصغر
باقری
استادیار گروه مهندسی آب، دانشکده فناوری کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی
bagheri_a2001@yahoo.com
<em>هدف این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر به کارگیری عملیات و فناوریهای کشاورزی پایدار توسط کشاورزان سیبزمینیکار دشت اردبیل بوده است. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شد. نمونه متشکل از 140 نفر کشاورز با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردید و اطلاعات لازم با تکمیل پرسشنامه از طریق مصاحبه گردآوری گردید. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن به کمک متخصصین به دست آمد. پایایی ابزار تحقیق با یک مطالعه راهنما بدست آمد (مقدار آلفا 87/.). نتایج نشان داد که کاربست برخی عملیات سنتی کشاورزی پایدار، نظیر وجین، شخم حفاظتی، استفاده از کود دامی در حد مطلوبی بود. برخی اصول استفاده از فناوریهای شیمیایی، نظیر مصرف کود به مقدار توصیه شده، مصرف کود اوره به صورت سرک، مصرف بهینه کودهای فسفاته، و انتخاب زمان مناسب سمپاشی در حد نسبتاً مطلوبی بود. کاربرد برخی از فناوری های مهم پایداری، نظیر آزمایش خاک، تغییر زمان کاشت و برداشت، کم خاکورزی، ابقای بقایای نباتی، و مدیریت تلفیقی آفات در حد متوسط تا کم بود و کاربرد دیگر فناوریهای مهم پایداری مثل کشت مخلوط و کشت همزمان، استفاده از کود سبز، کنترل غیر شیمیایی آفات و ضد عفونی بذر در حد کم تا خیلی کم بوده است. نتایج همچنین نشان داد که بین کاربست عملیات پایدار و متغیرهای تجربه کشاورزی و میزان کاربرد کودهای ازته و فسفاته رابطه منفی وجود داشت ولی، رابطه تماس با منابع اطلاعات کشاورزی، و مشارکت در برنامه های ترویج با به کارگیری این عملیات مثبت و معنیدار بود.</em>
فناوریها,عملیات کشاورزی پایدار,سیبزمینی,اردبیل
http://www.iaeej.ir/article_42479.html
http://www.iaeej.ir/article_42479_22bd3aac55baaa519459c7c11579dcde.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
9
2
2014
11
01
ایستار های شالیکاران پیرامون تغییر الگوی کشت برنج به مرکبات: پژوهشی بر مبنای روش کیو
89
107
FA
ذکریا
محمدی تمری
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه میریت و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج
zakaria_2967@yahoo.com
مصطفی
احمدوند
0000-0001-8852-5861
استادیار گروه مدیریت و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
mahmadvand@yu.ac.ir
صدیقه
قاسمی
دانشجوی دکتری گروه مدیریت و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج
<em>جامعهی کشاورزی نظیر سایر جوامع، به دلایل مختلفی پیوسته در حال تغییر است و این تغییرات بستگی به بهرهبرداران و نگرشهای آنان دارد. بنابراین، شناسایی این نگرشها برای درک رفتار اجتماعی کشاورزان، بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش نیز با رویکردی اکتشافی و با استفاده از روش کیو، به واکاوی و دستهبندی نگرش شالیکاران شهرستان سوادکوه (استان مازندران) نسبت به تغییر الگوی کشت از برنج به مرکبات پرداخته شد. برای این منظور، گروهی از شالیکاران این شهرستان به صورت هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل 60 کارتکیویی (60 گویه) بود که بعد از ارزیابی فضای گفتمان تهیه شد. شالیکاران با مطالعهی نظرات درج شده در کارت، آنها را در قالب طیف امتیازدهی کیو در سه دسته موافق، مخالف و بینظر دستهبندی کردند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کیو، از نرمافزار </em><em>PQmethod</em><em> استفاده شد که ابزاری قدرتمند جهت شناسایی و دستهبندی الگوهای نگرشی متفاوت نسبت به یک پدیده میباشد. نتایج نشان داد که دستهبندی کارتهای کیویی در سطح 0/01 معنادار بود و این بدان مفهوم است که نگرش شالیکاران مورد مطالعه قابل تفکیک و دستهبندی میباشد. فزون بر آن، یافتههای حاصل از آرایههای عاملی و امتیازهای استاندارد شدهی آن، نشان داد که نگرش شالیکاران در چهار الگوی نگرشی همگرا به تغییر، واگرا به تغییر، بازنگران به تغییر و بیتفاوت به تغییر قابل تفکیک میباشند. بنابراین، پیشنهاد میشود </em><em>مسئولین کشاورزی منطقه با سازوکارهایی مناسب، این نگرشها را سازماندهی، هدایت و<br /> کنترلکنند، تا یکپارچگی کشت و افزایش تولید برنج در منطقه فراهم آید.</em>
ایستار,الگوی کشت مرکبات,روش کیو,شالیکاران,سوادکوه
http://www.iaeej.ir/article_42481.html
http://www.iaeej.ir/article_42481_8a8a0e8849e2351ce0cc99bc64beaf1e.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
9
2
2014
11
01
ارزیابی اثرات اجتماعی طرح مدیریت جامع منابع طبیعی غرب شیراز از دیدگاه اعضاء تعاونی های توسعه پایدار منطقه
109
127
FA
علیرضا
عمو بیگی
دانشجوی سابق کارشناسی ارشد بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
داریوش
حیاتی
دانشیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
hayati@shirazu.ac.ir
<em>ارزیابی اثرات اجتماعی، فرایند ارزیابی یا برآورد پیامدهای اجتماعی است که احتمالاًًًًً در اثر اجرای یک پروژهی توسعه و یا خطمشی ویژه در سطح ملی و استانی به وقوع میپیوندد. این پژوهش با هدف ارزیابی اثرات اجتماعی طرح مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری حوزه غرب شیراز (زیرحوزه بُنرود زنگنه) از دیدگاه ذینفعان و ارائه راهکارهایی بهمنظور تقویت و مطلوبیت طرح در جنبۀ مذکور، با اتخاذ روشهای کمّی و کیفی و با استفاده از پیمایش و مصاحبههای نیمهساختارمند اجرا شده است. نمونههای قسمت کمّی این پژوهش شامل 268 نفر از اعضای شرکتهای تعاونی طرح مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری طبقهبندی شده تصادفی استفاده گردید. در قسمت کیفی پژوهش حاضر، عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر طرح </em><em>از دیدگاه بهرهبرداران و با استفاده از تحلیل </em><em>SWOT</em><em> مورد بازشناسی و طبقهبندی قرار گرفت. نمونه های قسمت کیفی این پژوهش شامل 20 نفر از اعضای شرکتهای تعاونی طرح جامع بودند. یافته های قسمت کمّی پژوهش نشان داد که از دیدگاه بهرهبرداران، طرح مذکور بر شاخصهای اجتماعیِ توسعۀ انسانی و شاخص حقوقی مربوط به اراضی منطقه تأثیرگذار و بر مسائل جمعیتشناختی بدون تأثیر بوده است. تحلیل درونی طرح از دیدگاه بهرهبرداران نشان داد که همسویی اهداف طرح با منافع مردم روستایی</em><em>از مهمترین نقاط قوّت اجتماعی طرح و عدم نظارت و کنترل کافی بر حُسن اجرای قوانین از مهمترین نقاط ضعف اجتماعی طرح بودهاند. همچنین تحلیل محیطی طرح از دیدگاه بهرهبرداران نشان داد که وجود شرکتهای تعاونی طرح جامع و مشارکت اعضای شرکتهای تعاونی از مهمترین فرصتها و تغییر نگرشها نسبت به طرح در نتیجۀ تغییر مدیران از مهمترین تهدیدهای اجتماعی طرح بودهاند. در پایان نیز بهمنظور تقویت و مطلوبیت طرح در جنبههای اجتماعی، راهکارهایی ارائه شده است.</em>
ارزیابی اثرات اجتماعی,طرح مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری,دیدگاه بهرهبرداران,تحلیل SWOT
http://www.iaeej.ir/article_42483.html
http://www.iaeej.ir/article_42483_688f50601e58a4c8760d68de184202be.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
9
2
2014
11
01
تحلیل رابطه ی کیفیت زندگی کاری با عملکرد وظیفه ای و زمینه ای کارشناسان ترویج کشاورزی
129
144
FA
حمید
کریمی گوغری
مربی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زابل
karimihamid@uoz.ac.ir
شبیر
کرمی
دانشجوی دکتری بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
احمد
رضوانفر
استاد گروه ترویج و اموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
<em>نظام ترویج کشاورزی یکی از نهادهای اساسی در فرآیند تحول نهادی و انسانی جامعه روستایی بوده؛ از اینرو، نیروی انسانی شاغل در بخش ترویج، یک عامل کلیدی در فرآیند توسعه روستایی و کشاورزی بهشمار میرود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی کیفیت زندگی کاری با عملکرد وظیفهای و زمینهای کارشناسان ترویج کشاورزی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش، 180 نفر از کارشناسان بخش ترویج کشاورزی استان کرمان بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و ضریب اطمینان یک درصد، تعداد نمونه پژوهش 123 نفر برآورد گردید. روش نمونهگیری این مطالعه، روش طبقهای با انتساب متناسب بود. ابزار پژوهش، پرسشنامهای بوده که روایی صوری آن با استفاده از پانل متخصصان دانشگاه تهران بهدستآمد، همچنین پایایی مقیاسهای پرسشنامه پس از انجام پیشآزمون و با استفاده از آمارهی آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. دادههای حاصل به وسیله نرمافزارهای </em><em>SPSS<sub>win20</sub></em><em> و </em><em>LISREL<sub>8.5</sub></em><em> تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین تمامی ابعاد کیفیت زندگی کاری با عملکرد وظیفهای و زمینهای کارشناسان ترویج کشاورزی استان کرمان در سطح یک درصد وجود دارد. همچنین نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که </em><em>کیفیت زندگی کاری به ترتیب توانایی تبیین 44% و 34% از تغییرات عملکرد وظیفهای و زمینهای کارشناسان ترویج کشاورزی مورد مطالعه را دارا میباشد.</em>
کیفیت زندگی کاری,عملکرد شغلی,کارشناسان ترویج کشاورزی,استان کرمان
http://www.iaeej.ir/article_42484.html
http://www.iaeej.ir/article_42484_20c39dfd915d8723a737c0a86e9c20f8.pdf
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران
2008-1758
2980-8561
9
2
2014
11
01
تحلیل زمینه های خود اشتغالی و اشتغالزایی دروس تخصصی رشته ترویج و آموزش کشاورزی
145
159
FA
رضا
موحدی
استادیار بخش ترویج و اموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
r.movahedi@basu.ac.ir
طاهره
چرختابیان
دانش آموخته کارشناسی ارشد بخش ترویج و اموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
<em>هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی زمینههای خود اشتغالی و اشتغالزایی در دروس رشته ترویج و آموزش کشاورزی میباشد که به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را تعداد 147نفر از دانشجویان و دانشآموختگان رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی90-1389 تشکیل دادهاند. نمونههای تحقیق نیز شامل120 نفر بوده که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی صوری آن توسط متخصصان فن مورد تأیید قرار گرفت و پایایی متغییرهای آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردید (0/84 و 0/85= </em><em>α</em><em>). جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پنج زمینه توانایی طراحی برنامههای آموزشی و ترویجی، توانایی تهیه رسانههای آموزشی و ترویجی، توانایی در فناوریهای آموزشی و اطلاعات، توانایی در تدریس و توانایی در امکانسنجی و راه اندازی کسب و کار، از مهمترین زمینههای خوداشتغالی و اشتغالزایی رشته ترویج و آموزش کشاورزی به حساب می آیند.</em>
کارآفرینی,اشتغال,خود اشتغالی,اشتغالزایی,ترویج و آموزش کشاورزی,دانشجویان,دانشآموختگان
http://www.iaeej.ir/article_42487.html
http://www.iaeej.ir/article_42487_96a789d10dffcef2498a2d9b1476d22c.pdf