TY - JOUR ID - 100775 TI - بررسی نگرش کارشناسان ترویجی استان البرز درباره دیدگاه آموزشی پائولو فریره در آموزش‌های غیررسمی JO - علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران JA - IAEEJ LA - fa SN - 2008-1758 AU - ملکی, مژده AU - حسینی, سید محمود AU - ایزدی, بنت الهدی AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 15 IS - 2 SP - 253 EP - 270 KW - پائولو فریره KW - ترویج کشاورزی KW - دیدگاه آموزشی KW - کارشناسان ستادی ترویج DO - 10.22034/iaeej.2020.153002.1366 N2 - هدف این پژوهش، بررسی نگرش کارشناسان ترویجی جهاد کشاورزی استان البرز در مورد دیدگاه آموزشی پائولو فریره است. این پژوهش میزان اجرا، امکان‌پذیری و اهمیتاین دیدگاه را در آموزش‌های غیررسمی سازمان ترویج بررسی می‌کند. تحقیق از نوع توصیفی بوده و از فن پیمایش برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده ‌شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارشناسان صاحب‏نظر ستادی جهاد کشاورزی استان البرز بود که به‌صورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‏ای در شش بخش، برگرفته از دیدگاه‌های پائولو فریره بود که روایی آن از طریق آزمون میانگین واریانس استخراجی، آزمون بارهای عرضی، آزمون فورنل و لارکر و آزمون چند روش و چند خصیصهو پایایی ابزار تحقیق، علاوه بر آزمونآلفای کرونباخ، از طریق آزمون پایایی ترکیبی و آزمون پایایی اشتراکی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم­ افزارهای SPSS22 وSmartPLS3 انجام شد. یافته‌ها نشان داد که ‌آموزش‌های ترویجی نقش کمتری در آموزش‌های رهایی‌بخشتوأم با پرورش تفکر انتقادی فراگیران کشاورز دارند.اگرچه جامعه مورد مطالعه به اهمیت ارائه آموزش منطبق با دیدگاه فریره به‌صورت ظلم‌ستیز و از بین برنده ساختار طبقاتی واقف هستند اما مؤلفه‌های رهایی بخشی و تفکر انتقادی،قابلیت اجرای کمتری در شرایط فعلی کشور دارد. UR - http://www.iaeej.ir/article_100775.html L1 - http://www.iaeej.ir/article_100775_f6059144fbd5af37a1a8ee8e4cabbcc7.pdf ER -