ایزدی، ن.، و حیاتی، د. (1391). سازههای مؤثر بر دانش کشاورزی دقیق: مورد مطالعه اعضاء شرکتهای خدمات مشاورهای ترویج شهرستان شیراز. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 8، شماره 2، صص 48-35.
رضایی، م.، و خداییمطلق، م. (1396). بررسی میزان آگاهی، نگرش و رفتار دانشجویان کشاورزی درباره توسعه پایدار. مجله علوم و تکنولوژی محیطزیست، دوره 19، شماره 1، صص 195-181.
صفا، ل.، صلاحیمقدم، ن.، و گنجخانلو، م. (1396). مدلیابی رفتار حفاظت زیستمحیطی روستاییان بر مبنای تئوری ارزش- عقیده- هنجار (مورد مطالعه: شهرستان خدابنده). مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 13، شماره 2، صص 108-91.
عابدیسروستانی، ا.، شاهولی، م.، و محققداماد، م. (1396). ماهیت و دیدگاههای اخلاق زیستمحیطی با تأکید بر دیدگاه اسلامی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره 2، شمارههای 1 و 2، صص 72-59.
عباسزاده تهرانی، ن. (1395). ضلع گمشده اخلاق در مثلث توسعه پایدار. مجله اخلاق در علوم و فناوری، دوره 11، شماره 1، صص 10-1.
علومی مقدم، س.م.ر.، و قاسمی، ا. (1398). اخلاق و فلسفه محیطزیست و ضرورت توجه به نقش آن در جهان امروز. مجله انسان و محیطزیست، دوره 8، شماره 4، صص56-51.
عینالی، ج.، کاظمی، ن.، چراغی، م.، و رابط، ع. ر. (1395). تحلیلی بر آگاهی و عملکرد زیستی کشاورزان در نواحی روستایی (مطالعه موردی: شهرستان ارومیه). مجله علوم و تکنولوژی محیطزیست، دوره 18، ویژهنامه شماره 2، صص 395-405.
کرمی، ع.، و کشاورز، م. (1394). ابعاد انسانی حفاظت از منابع طبیعی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد 11، شماره 2، صص 120-101.
محققداماد، م.، شاهولی، م.، و عابدیسروستانی، ا. (1391). مبانی و رهیافتهای اخلاق زیستمحیطی. تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
معینالدینی، ج. (1386). استفاده از سیاستهای توسعه منطقهای، درسهایی از تجارب کشورهای توسعهیافته. مجله علوم سیاسی، جلد 7، شماره 2، صص 96-71.
منتیزاده، م.، زمانی، غ.، و غلامرضایی، س. (1394). واکاوی هنجارهای اخلاقی زیستمحیطی کشاورزان: مورد مطالعه کشاورزان شهرستان شیراز. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد 11، شماره 2، صص 65-49.
Abma, T. A. (2005). Responsive evaluation: Its meaning and special contribution to health promotion. Evaluation and Program Planning, 28(3), 279-289.
Abma, T. A. and Widdershoven, G. A. M. (2010). Participation of marginalized groups in evaluation: Mission impossible? Evaluation and Program Planning, 33(3), 238–245.
Askew, K., Beverly, M. G., and Jay, M. (2012). Aligning collaborative and culturally responsive evaluation approaches. Evaluation and Program Planning, 35(4), 552-557.
Baur, E.V., Elteren, V. A. H. G., Nierse, C. J., and Abma, T. A. (2010). Dealing with distrust and power dynamics: Asymmetric relations among stakeholders in responsive evaluation. Evaluation, 16(3), 233-248.
Bawden, R. (2010). Messy issues, worldviews and systemic competencies. In Social Learning Systems and Communities of Practice, (PP.89-101). Springer, London.
Blackmore, C. (2010). Managing systemic change: future roles for social learning systems and communities of practice?. In Social learning systems and communities of practice, (PP.201-218). Springer, London.
Boratynska, K., and Huseynov, R. F. (2016). An innovative approach to food security policy in developing countries. Journal of Innovation and Knowledge, 2 ,39-44.
Bowman, N., Lunaape, M., and Dodge‐Francis, C. (2018). Culturally responsive indigenous evaluation and tribal governments: Understanding the relationship. Indigenous Evaluation, 20(5), 17-31.
Crawford, P., and Bryce, P. (2003). Project monitoring and evaluation: Method for enhancing the efficiency and effectiveness of aid project implementation. InternationalJournal of Project Management, 21(5), 363-373.
Frazer, H., Marlier, E., and Nicaise, I. (2010). A social inclusion roadmap for Europe 2020. Belgium: Belgian Ministry of Social Integration, 14. 65-73.
Jiggins, J., Röling, N., and van Slobbe, E. (2007). Social learning in situations of competing claims on water use. Social Learning, 419-431.
Koster, M., Nakken, H., Pijl, S. J., and Van Houten, E. (2009). Being part of the peer group: A literature study focusing on the social dimension of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education, 13(2), 117-140.
Kouevi, B., Van Mierlo, C., Leeuwis, S., and Vodouhe, D. (2013). The design of a contextualized responsive evaluation framework for fishery management in Benin. Evaluation and Program Planning, 36(1). 15-28.
Leeuwis, C., and Van den Ban, A. (2004). Communication for rural innovation: rethinking agricultural extension Blackwell Science. Experimental Agriculture, 41(2), 269-269.
Loeber, A., Van Mierlo, B., Grin, J., and Leeuwis, C. (2007). The practical value of theory: Conceptualising learning in the pursuit of a sustainable development. Wageningen, the Netherlands: Social learning towards a sustainable world. Wageningen Academic Publishers.
Luttrell, C., Quiroz, S., Scrutton, C., and Bird, K. (2009). Understanding and operationalising empowerment. London: Overseas Development Institute.
Pratt, T. C., Cullen, F. T., Sellers, C. S., Winfree, L. T., Madensen, T. D., Daigle, L. E. (2009). The empirical status of social learning theory: A meta analysis. Justice Quarterly, 27(6), 765-802.
Richardson, T. (2005). Environmental assessment and planning theory: Four short stories about power, multiple rationality, and ethics. Environmental Impact Assessment Review, 25(4), 341-365.
Rosenhead, J. (2006). Past, present and future of problem structuring methods. Journal of the Operational Research Society, 57(7), 759-765.
Samuels, M., and Ryan, K. (2011). Grounding evaluations in culture. American Journal ofEvaluation, 32(2), 183-198.
Stake, R. (2004). Stake and responsive evaluation. Evaluation roots: Tracing theorists’ views and influences. Thousand Oaks, United States: SAGE Publications Inc.
Stufflebeam, D. L. (2001). Evaluation models. New Directions for Evaluation, 89, 7-98.
Taylor, P. (2003). How to design a training course: A guide to participatory curriculumdevelopment. London: Voluntary Service Overseas.
Ulrich, W.,and Reynolds, M. (2010). Critical systems heuristics. In Systems approaches to managing change: A practical guide, (PP. 243-292). Springer, London.
Van Mierlo, B., Leeuwis, C., Smits, R., and Woolthuis, R. K. (2009). Learning towards system innovation: Evaluating a systemic instrument. Technological Forecasting and SocialChange, 77(2), 318-334.
Veland, J., Midthassel, U. V., and Idsoe, T. (2009). Perceived socio-economic status and social inclusion in school: Interactions of disadvantages. Scandinavian Journal ofEducational Research, 53(6), 515-531.
Visse, M., Abma, T. A., and Widdershoven, G. A. M. (2012). Relational responsibilities in responsive evaluation. Evaluation and Program Planning, 35(1), 97-104.
Wals, A. E. (2010). Message in a bottle: learning our way out of unsustainability. Netherlands: Wageningen University. Widdershoven, G. A. (2001). Dialogue in evaluation: A hermeneutic perspective. Evaluation, 7(2), 253-263.