@article { author = {Athari, Zahra}, title = {Challenges and Strategies to Develop Student Farms in the College of Agriculture and Natural Resources at Razi University}, journal = {Iranian Agricultural Extension and Education Journal}, volume = {17}, number = {1}, pages = {71-84}, year = {2021}, publisher = {Iranian Agricultural Extension and Education Association}, issn = {2008-1758}, eissn = {2980-8561}, doi = {10.22034/iaeej.2021.244187.1552}, abstract = {Sustainable agricultural development requires the use of skilled and expert human resources in agriculture. Student farms are sites of agricultural production and marketing. The purpose of this study was to analyze challenges facing student farms and strategies for development of such farms. The population for this study consisted of students who were members of student farm in College of Agriculture and Natural Resources at Razi University in the academic year 2019-2020 (N=140). The sample size determined via Krejcie and Morgan’s table (n=103). The sampling method was random stratified sampling. The main instrument was a questionnaire that its validity and reliability were confirmed by the panel of experts and sequential Alpha coefficient (α=0.85). Semi-structured interviews and content analysis were used to identify the strategies to develop student farms. Based on the findings, the average challenges of student farms was above moderate level. Exploratory factor analysis revealed the most important of challenges as economic, educational, administrative-managerial and human resources. The Mann-Whitney test findings did not show significant difference between the viewpoints of male and female students regarding the challenges of student farms. Based on Kruskal-Wallis test, it was found that there was no significant difference between educational degrees and fields of agricultural students towards the challenges of student farms. Finally, some strategies are proposed to develop the student farms. }, keywords = {Student Farms,Human resources development,Razi University}, title_fa = {چالش‏ ها و راهکارهای توسعه مزارع دانشجویی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی}, abstract_fa = {توسعه کشاورزی پایدار مستلزم بهره‏ گیری از منابع انسانی ماهر و متخصص در عرصه کشاورزی است. در این راستا، مزارع دانشجویی بستر مناسبی برای کسب تجربه دانشجویان در زمینه تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تحلیل چالش‏ ها و راهکارهای توسعه مزارع دانشجویی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی انجام شد. جامعه تحقیق، دانشجویان عضو مزرعه دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 99- 1398 بودند (N=140) که 103 نفر از آنان بر اساس جدول کرجسی ـ مورگان با روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه‏ ای انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده‎ ها، پرسشنامه بود که برای سنجش پایایی و روایی آن به ترتیب از ضریب آلفای ترتیبی (0/85=α) و پانل متخصصان استفاده شد. البته، به منظور شناسایی راهکارهای اساسی توسعه مزرعه دانشجویی از مصاحبه نیمه ساختارمند و تحلیل محتوا استفاده شد. بر پایه یافته ها، میانگین چالش‏ های مزارع دانشجویی بالاتر از حد متوسط بود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی حاکی از آن بود که چالش‎ های مزارع دانشجویی شامل چالش‏ های اقتصادی، آموزشی، اداری ـ مدیریتی و منابع انسانی است. یافته های آزمون من ویتنی نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر نسبت به چالش‎ های مزارع دانشجویی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر آن بود که دانشجویان مقاطع و رشته‏ های مختلف کشاورزی در مورد چالش‎ های مزارع دانشجویی اتفاق‌نظر دارند. در نهایت، راهکارهای اساسی برای توسعه مزارع دانشجویی ارائه شده است.}, keywords_fa = {مزارع دانشجویی,توسعه منابع انسانی,دانشگاه رازی}, url = {http://www.iaeej.ir/article_125408.html}, eprint = {http://www.iaeej.ir/article_125408_1bdc5297e6d5c35598e1b66cbf5fbdf3.pdf} }