@article { author = {Hosseininia, Gholam Hossein and Moghaddas Farimani, Shahram and Rahimi Meshkin, Fahimeh}, title = {Explanation of Urban Agricultural Business Components: A Case Study of Rooftop Farming}, journal = {Iranian Agricultural Extension and Education Journal}, volume = {12}, number = {1}, pages = {85-101}, year = {2016}, publisher = {Iranian Agricultural Extension and Education Association}, issn = {2008-1758}, eissn = {2980-8561}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to explain the components of rooftop farming business using exploratory qualitative methodology. Explanation of the intended components can help policy development for improving urban landscape and agricultural enterprises. Because of the highly diversified types of enterprises involved in urban agricultural activities, one of the activities, namely “rooftop farming “was selected as the case for this study. Attempts were thus made to identify the factors involved in the business model practiced by these enterprises. For the purpose of multilateralism , three instruments, namely semi structured in – depth interviews, documentary review and website – search (as the visual media) were used for data gathering. The data gathered was then analyzed through theme analysis. The samples for this multilateral case study consisted of those  agricultural enterprises that have at least carried out one of various green roof top systems, including “roof – top greenhouse, "intensive green roof “, “extensive  green roof “, “planter box green roof “ or  “ green wall “. The research findings could well explain the business components related to the products, customers, management of infrastructures and financial aspects, most of which compatible with Osterwalder model.}, keywords = {Business Model,Urban Agriculture, Rooftop Farming, Green Roof}, title_fa = {تبیین مؤلفه‌های کسب و کار کشاورزی شهری: مورد مطالعه بام سبز شهری}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش تبیین مؤلفه‌ های کسب و کار کشاورزی روی بام با استفاده از روش‌ شناسی کیفی اکتشافی بود. این پژوهش از آن منظر مورد توجه است که با تبیین مؤلفه‌ های مورد نظر می‌ توان سیاست‌گذاری‌هایی برای بهبود و توسعه فعالیت‌ های شرکت‌ های کشاورزی و فضای سبز شهری تدوین نمود. به دلیل گستردگی انواع شرکت‌ های حاضر در زمینه‌ی کشاورزی شهری یکی از زیر بخش‌ های آن (کشاورزی بام سبز در پشت‌بام) به عنوان مورد مطالعه انتخاب گردید. از این رو در این پژوهش سعی شد به شناسایی عوامل تشکیل‏ دهنده الگوی کسب و کار این شرکت‌ ها پرداخته شود. ابزار گردآوری داده‌ ها مصاحبه‌ های عمیق نیمه ساختاریافته، بررسی اسناد و بررسی وب‌سایت به عنوان رسانه دیداری جهت اعمال چند جانبه گرایی بود و داده‌ ها با روش تحلیل مضمون تحلیل گردید. نمونه‌ های بررسی این تحقیق، شرکت‌ های کشاورزی بودند که حداقل یکی از انواع نظام‌ های بام سبز شامل گلخانه‌ های روی بام، بام سبز متمرکز، بام سبز گسترده، بام سبز مدولار یا جعبه گیاه و یا دیوار سبز را اجرا نموده بودند. یافته‌ ها منجر به تبیین مؤلفه‌ های کسب و کار در حوزه‌ های محصول، مشتری، مدیریت زیرساخت و جنبه‌ های مالی گردید که اکثر آن‌ها با الگوی استروالدر سازگاری داشتند}, keywords_fa = {الگوی کسب و کار,کشاورزی شهری,کشاورزی روی بام,بام سبز}, url = {http://www.iaeej.ir/article_32137.html}, eprint = {http://www.iaeej.ir/article_32137_b373233880c043f24ad695e4a7a5cd40.pdf} }