@article { author = {Nooripoor, Mehdi and Hedayati Nia, saeeid}, title = {Analysis of Educational Factors Affecting Job Satisfaction of Agricultural Graduates: The Case of Yasouj University}, journal = {Iranian Agricultural Extension and Education Journal}, volume = {9}, number = {2}, pages = {55-71}, year = {2014}, publisher = {Iranian Agricultural Extension and Education Association}, issn = {2008-1758}, eissn = {2980-8561}, doi = {}, abstract = {One of the most important missions of higher education, is to train and to prepare efficient, competent and skillful workforce to meet real needs of the society in different fields of occupations. Among different factors, educational factors have a major impact either on educational achievement or on job satisfaction of the graduates. Thus, the aim of this study was to analyze educational factors affecting job satisfaction of agricultural graduates of Yasouj University. Survey research method with a pre-structured questionnaire was used in this study. The validity of questionnaire was verified using face validity procedure and its reliability was calculated between 0.611 to 0.946 using Cronbach's alpha coefficient. A sample of 146 agricultural graduates was selected and also studied using Patten’s Random Sampling Table and Systematic Random Sampling procedure. Results showed that 47.9 percent of respondents were employed. 67.1 of them were satisfied with their jobs. The results of correlation analysis also showed that variables such as coping knowledge, practical knowledge, theoretical knowledge, equipment, teaching methods and relevance of the job to educated major have a statistically significant relationship with job satisfaction. Moreover, the results of Logistic regression revealed that variables such as educational mean, teaching methods, relevance, equipment and coping knowledge are the most important variables in predicting job satisfaction.  }, keywords = {Educational Factors,Job Satisfaction,Graduates,Yasouj University}, title_fa = {تحلیل عوامل آموزشی مؤثر بر رضایت شغلی فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی: مورد دانشگاه یاسوج}, abstract_fa = {یکی از اساسی‌ترین رسالت‌های آموزش عالی، تربیت و آماده ساختن نیروی انسانی کارآمد، شایسته و دارای مهارت برای پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی جامعه در زمینه‌های مختلف شغلی است. در این میان عوامل آموزشی دوران دانشگاه، تأثیر بسزایی بر موفقیت تحصیلی و شغلی و در نهایت رضایت شغلی آتی افراد دارد. بر همین اساس، در پژوهش حاضر، به شناسایی عوامل آموزشی مؤثر بر رضایت شغلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی دانشگاه یاسوج پرداخته شده است. این پژوهش به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفت. روایی پرسشنامه به‌وسیله‌ی کارشناسان و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ از 0/611 تا 0/946 برای متغیرهای گوناگون به‌دست آمد. جامعه آماری این تحقیق شامل فارغ‌التحصیلان سال‌های 89-1386دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج بود (417=N) که، 201 نفر با استفاده از جدول نمونه‌گیری پاتن، به صورت تصادفی به عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب شدند. نتایج نشان داد 32/9 درصد از فارغ‌التحصیلان از شغل خود اظهار نارضایتی کرده و 67/1 درصد از شغل خود رضایت داشتند. از طرف دیگر نتایج همبستگی بین متغیرها نشان داد که بین متغیرهای دانش نظری، دانش عملی، دانش سازگاری، امکانات و تجهیزات دانشکده، روش‌های تدریس در دروس تخصصی و مرتبط بودن شغل با رشته تحصیلی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. فزون بر این، تحلیل مدل رگرسیون لجستیک حاکی از آن است که متغیرهای معدل، روش‌های تدریس در دروس تخصصی، مرتبط بودن رشته تحصیلی با شغل، امکانات و تجهیزات دانشکده و دانش سازگاری به عنوان مهم‌ترین متغیرهای پیش‌بینی کننده‌ی رضایت شغلی محسوب می‌شوند.}, keywords_fa = {عوامل آموزشی,رضایت شغلی,فارغ‌التحصیلان,دانشگاه یاسوج}, url = {http://www.iaeej.ir/article_42477.html}, eprint = {http://www.iaeej.ir/article_42477_312d8e4de16f4e61f9513194298ac259.pdf} }