@article { author = {Memarbashi, Payam and Zamani Miandashti, Naser}, title = {An Analysis of Information-Seeking Behavior Through The Internet Tmong Agricultural Undergraduate Students at Razi University of Kermanshah}, journal = {Iranian Agricultural Extension and Education Journal}, volume = {9}, number = {1}, pages = {33-49}, year = {2013}, publisher = {Iranian Agricultural Extension and Education Association}, issn = {2008-1758}, eissn = {2980-8561}, doi = {}, abstract = {In the present research the information-seeking behavior through the Internet among agricultural undergraduate students at Razi University of Kermanshah was investigated through a survey. The research population included all agricultural undergraduate students at the university (N=985). Based on Krejcie and Morgan’s Table, a sample of 276 students was selected through stratified random sampling. Data collection tool was a questionnaire, whose validity was confirmed by a panel of experts, and its reliability was measured through a pilot test and Cronbach's alpha. Cronbach’s alphas ranged from 0.73 to 0.82. Findings revealed that among the statements related to the students’ information-seeking, seeking information for university assignments ranked as the first, and making contact and exchange of information with the faculty ranked as the last. The most important problems of the students for an appropriate use of the Internet included inadequate infrastructure and problematic internet access. Significant positive correlations were found between students' internet skills, their satisfaction with the Internet site of college, and their English language skills and awareness of search methods with students' information seeking through the Internet. The results also revealed that students' internet skills, their satisfaction with the internet site of college, and their awareness of search methods explained 62 percent of changes in the students' information seeking through the Internet. }, keywords = {Information Seeking,Internet,Information technology,Agricultural Students}, title_fa = {واکاوی اطلاع‌یابی تحصیلی از طریق اینترنت در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر اطلاع‌یابی تحصیلی از طریق اینترنت در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با بهره‌گیری از پیمایش بررسی گردید. پژوهش حاضر، بر اساس هدف، در زمره تحقیقات کاربردی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده مذکور بودند (N=958). با توجه به جدول کرجسی و مورگان،‌ تعداد 276 دانشجو با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه بودکه روایی آن توسط پانلی از اساتید صاحبنظر و پایایی آن با کمک آزمون رهنماو ضریب کرونباخ آلفا مورد تایید قرار گرفت. دامنه ضریب آلفای کرونباخ متغیرها از 0/73 تا 0/82 بود. یافته‌ها نشان داد که از میان گویه‌های مربوط به اطلاع‌یابی دانشجویان، جستجوی اطلاعات برای انجام تکالیف درسی در رتبه اول و ارتباط و تبادل اطلاعات درسی و تکالیف با اساتید در رتبه آخر قرار گرفت. مهم ترین مشکلات دانشجویان برای استفاده مطلوب از اینترنت، زیرساخت‌های ناکافی و عدم دسترسی راحت به اینترنت بود. همبستگی مثبت و معنی داری بین متغیرهای مهارت‌های اینترنتی، رضایت‌ از وضعیت سایت اینترنتی دانشکده، مهارت‌هایانگلیسی، آشنایی با روش‌های جستجو و اطلاع‌یابی تحصیلی دانشجویان از اینترنت به دست آمد. نتایج همچنین نشان داد که متغیرهای مهارت‌های اینترنتی، رضایت‌ از سایت اینترنتی دانشکده و آشنایی با روش‌های جستجو در مجموع 62 درصد تغییرات اطلاع‌یابی دانشجویان از اینترنت را پیش بینی می‌کنند. }, keywords_fa = {اطلاع‌یابی,اینترنت,فناوری اطلاعات,دانشجویان کشاورزی}, url = {http://www.iaeej.ir/article_42507.html}, eprint = {http://www.iaeej.ir/article_42507_caf012bc2189ca3ed0985527eb926a00.pdf} }