@article { author = {Zare, Abozar and Ahmadvand, Mostafa and Noshadi, Naser and Sharifzadeh, Maryam}, title = {Analysis of the Occupational and Educational Status of Graduates of the Motahari Martyr Vocational Agriculture High School: Application of Follow up Study}, journal = {Iranian Agricultural Extension and Education Journal}, volume = {14}, number = {1}, pages = {215-228}, year = {2018}, publisher = {Iranian Agricultural Extension and Education Association}, issn = {2008-1758}, eissn = {2980-8561}, doi = {}, abstract = {The aim of the current follow-up study was to investigate the education-career status of graduates of the Motahari Martyr Vocational Agricultural High School, Shiraz, by means of a survey technique. The study population was all graduates of the school in two branches; Work-Knowledge, and Technical-Vocational graduates that graduated from January 2007 to September 2012. Stratified random sampling method was used to select 94 graduates from Work-Knowledge and 132 graduates from Technical-Vocational disciplines. Therefore, the data collected from 224 respondents (85 percent response rate). The face validity of the research instrument which was a research-made questionnaire was confirmed by a panel of experts and to evaluate its reliability; Cronbach's Alpha coefficient was calculated. The Cronbach's coefficient (0.70- 0.91) indicated the suitability of the scales. The results revealed that graduates’ satisfaction with training programs were higher than average. This is while, different perceived utility on education factors such that the subject of “information and communication technology” was unfavorable, compared to the subject of “educational tools” and “practical field” which utilities were moderate and desirable, respectively. More than 83 percent of graduates were interested in agricultural fields and over 86 percent of them have hardware facilities such as land, gardens or livestock. Results also showed that more than 53 percent of the graduates were employed, 34 percent were students and 13 percent were unemployed. Employment during in school had a significant impact on employment after graduation.}, keywords = {Agricultural Education,Agricultural Graduates,Graduates’ Satisfaction,Follow-up Study,Vocational Agriculture High School}, title_fa = {واکاوی وضعیت شغلی و تحصیلی دانش‌آموختگان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز: کاربردی از مطالعه پیگیرانه}, abstract_fa = {هدف مطالعه­ ی پیگیرانه حاضر، واکاوی وضعیت تحصیلی-­شغلی دانش­آموختگان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز بود که با روش پیمایش صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش، دانش‏آموختگان بهمن 1386 تا مهر 1391 رشته­ های مختلف در دو شاخه‏ ی تحصیلی فنی- حرفه ­ای و کاردانش بودند. از روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه ­ای برای انتخاب 94 دانش­آموخته از شاخه ­ی کاردانش و 132نفر از شاخه فنی- حرفه­ ای بکار گرفته شد. لذا، داده ­ها از 224 پاسخگو گردآوری شد (نرخ بازگشت 85 درصد). روایی صوری ابزار سنجش که پرسشنامه­ای محقق ساخته بود، توسط پانلی از متخصصان تأیید شد و پایایی آن نیز با انجام مطالعه راهنما و محاسبه آلفای کرونباخ برآورد گردید. دامنه 0/70 تا0/91 آلفا برای متغیرهای مختلف نشان از اعتبار ابزار سنجش داشت. یافته­ های پژوهش نشان داد رضایتمندی دانش ­آموختگان از برنامه­ های آموزشی بالاتر از متوسط بود. این در حالی است که میزان مطلوبیت عوامل آموزشی هنرستان در حیطه­ های مختلف، متفاوت بوده به­ طوری­ که حیطه­ ی «استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات» نامطلوب، و در مقابل مطلوبیت حیطه‏ های «ابزارهای آموزشی و کمک­ آموزشی» و «انجام کارهای عملی» به ترتیب متوسط و مطلوب گزارش شدند. بیش از 83 درصد دانش­ آموختگان خود را علاقه­ مند به رشته­ های کشاورزی دانسته و 86 درصد دارای امکانات سخت‌افزاری نظیر زمین، باغ و یا دام بودند. همچنین نتایج نشان داد که بیش از 53 درصد از دانش ­آموختگان مورد مطالعه شاغل،34 درصد دانشجو و 13 درصد نیزجویای کار بودند. متغیر اشتغال در حین تحصیل نقش مهمی در اشتغال پس از فراغت از تحصیل داشته است.}, keywords_fa = {آموزش کشاورزی,دانش آموختگان کشاورزی,رضایتمندی دانش آموختگان,مطالعه پیگیرانه,هنرستان کشاورزی}, url = {http://www.iaeej.ir/article_68905.html}, eprint = {http://www.iaeej.ir/article_68905_b2683aba49e3f1c62290faed2d80c82b.pdf} }