@article { author = {Zarei, Raha and Zamani, Gholam Hossein and Shirvanian, Abdorrasoul}, title = {Educational Needs of Jahrom Citrus Producers towards Agricultural E-commerce: Application of Borich and Quadrant Models}, journal = {Iranian Agricultural Extension and Education Journal}, volume = {15}, number = {1}, pages = {143-156}, year = {2019}, publisher = {Iranian Agricultural Extension and Education Association}, issn = {2008-1758}, eissn = {2980-8561}, doi = {10.22034/iaeej.2019.93514}, abstract = {The purpose of the study was to identify and prioritize the educational needs of Jahrom citrus producers towards agricultural e-commerce with application of the Borich need assessment model and the Quadrant analysis model. The required data were collected using a survey method with questionnaire and a sample of 60 experts in horticulture and agricultural economics of Shiraz and Jahrom Agricultural Jahad Administrations and 270 Jahrom citrus producers. To selection of Agricultural Jahad experts, were used random sampling method and to selection of citrus growers, stratified random sampling method. Face validity of the questionnaire confirmed by a panel of experts and its scales' reliability were evaluated using a pilot test and calculating Cronbach's Alpha coefficient. According to the results, experts had a correct understanding of citrus producers’ e-commerce educational needs and also citrus producers had a correct understanding of their e-commerce educational needs. In this regard, the results indicate proficiency towards working with computer and internet, understanding the methods of e-commerce for agricultural products, understanding the legal laws of e-commerce, the basic literacy of English language, understanding safe electronic payment methods, the ability to create and manage a weblog for the firm and skills in contracting business contracts are seven definitive e-commerce educational needs of citrus producers. Therefore, it is recommended that create or strengthen of these competencies are placed on the top of the educational and extensional programs of e-commerce.}, keywords = {Educational need,Agricultural E-commerce,Jahrom Citrus Producers}, title_fa = {نیازهای آموزشی مرکبات‏ کاران شهرستان جهرم در زمینه‌ی تجارت الکترونیک کشاورزی: کاربرد مدل‏ های ارزیابی بوریچ و کوادرانت}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تعیین و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی مرکبات­ کاران شهرستان جهرم در زمینه‌ی تجارت الکترونیک کشاورزی با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ و مدل تجزیه و تحلیل کوادرانت بود. داده ­های مورد نیاز با استفاده از روش پیمایشی به کمک پرسشنامه و از نمونه­ ای شامل 60 کارشناس باغبانی و اقتصاد کشاورزی از مدیری ت­های جهاد کشاورزی شهرستان­های شیراز و جهرم و 270 مرکبات کار شهرستان جهرم جمع ­آوری شد. انتخاب کارشناسان جهاد کشاورزی به‌صورت تصادفی و انتخاب مرکبات­کاران به‌صورت تصادفی طبقه‏ بندی با انتساب متناسب صورت گرفت. روایی ظاهری پرسشنامه با استفاده از نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. بر اساس نتایج مطالعه، کارشناسان دارای شناخت صحیح از نیازهای آموزشی تجارت الکترونیک مرکبات‏کاران بوده و مرکبات­ کاران نیز دارای شناخت صحیح از نیازهای آموزش الکترونیک خود بودند. در این راستا نتایج بیانگر آن است که مهارت کار با کامپیوتر و اینترنت، آشنایی با روش ­های تجارت الکترونیک محصولات کشاورزی، آشنایی با قوانین حقوقی تجارت الکترونیک، سواد پایه زبان انگلیسی، آشنایی با روش­های پرداخت الکترونیک ایمن، توانایی ایجاد و مدیریت وبلاگ برای واحد تولیدی و مهارت در عقد صحیح قراردادهای تجاری، هفت نیاز آموزشی قطعی تجارت الکترونیک مرکبات­کاران را تشکیل می­دهند؛ بنابراین پیشنهاد می­ شود، ایجاد و یا تقویت این شایستگی‌ها در صدر برنامه­ های آموزشی و ترویجی تجارت الکترونیک قرار گیرند}, keywords_fa = {نیاز آموزشی,تجارت الکترونیک کشاورزی,مرکبات‌کاران شهرستان جهرم}, url = {http://www.iaeej.ir/article_93514.html}, eprint = {http://www.iaeej.ir/article_93514_ec99e07b1fde6a0d320b4816bd8162bf.pdf} }