%0 Journal Article %T واکاوی تطبیقی قابلیت اشتغال دانشجویان دانشکده‏ های کشاورزی و فنی مهندسی (مورد مطالعه دانشگاه کردستان) %J علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران %I انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران %Z 2008-1758 %A عبدی, آمنه %A اسکندری, فرزاد %A جلالی, محمد %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 15 %N 2 %P 271-283 %! واکاوی تطبیقی قابلیت اشتغال دانشجویان دانشکده‏ های کشاورزی و فنی مهندسی (مورد مطالعه دانشگاه کردستان) %K قابلیت اشتغال %K کارآفرینی %K دانشجویان کشاورزی %K دانشجویان مهندسی %K دانشگاه کردستان %R 10.22034/iaeej.2020.158393.1374 %X با توجه به بحران بیکاری، پرورش قابلیت اشتغال دانش آموختگان که بتوانند خود را با دنیای کار هماهنگ و سازگار کنند، ضروری است. لذا، تحقیق توصیفی – همبستگی حاضر با هدف مقایسه قابلیت اشتغال دانشجویان دانشکده ­های کشاورزی و فنی مهندسی دانشگاه کردستان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال آخر این دانشکده ­ها در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند (544 نفر). با توجه به فرمول کوکران، تعداد 140 نفر از آن‌ها از طریق روش نمونه ­گیری تصادفی طبقه­ ای متناسب انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از دو نرم‌افزار SPSS و SmartPLS بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که اکثر دانشجویان مورد مطالعه معتقد هستند بازار کار ایران در زمینه­ ی رشته­ ی تخصصی آن‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. دانشجویان دانشکده­ های کشاورزی و فنی مهندسی از نظر قابلیت اشتغال تفاوت معنی­داری باهم نداشتند. همچنین، نتایج حاصل از تأثیر متغیرهای مستقل بر وابسته نشان داد که میزان خودکارآمدی، مهارت­ های کارآفرینانه، دانش و مهارت ­های تخصصی و ویژگی ­های کارآفرینانه به ترتیب بیشترین تأثیر را در میزان قابلیت اشتغال دانشجویان این دانشکده ­ها دارند. نتایج این مطالعه می ­تواند برای توسعه و افزایش قابلیت اشتغال دانشجویان کشاورزی و فنی مهندسی مورد استفاده قرار گیرد. %U http://www.iaeej.ir/article_101525_f1576769c9dd9809c4bc09eb0ffb09d7.pdf