TY - JOUR ID - 148678 TI - ارتقای مهارت‌های اندیشه‌گری انتقادی هنرجویان رشته‌های کشاورزی ایران: به‌کارگیری انگاره‌‌های شناختی- اجتماعی و نظام‌های خودکار JO - علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران JA - IAEEJ LA - fa SN - 2008-1758 AU - منوری فرد, فیض الله AU - علی بیگی, امیرحسین AD - پژوهشگر پسا‌دکترای آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. AD - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 2 SP - 217 EP - 234 KW - تأیید اجتماعی KW - درک از خودکارآمدی KW - ژرف‌اندیشی بازتابی KW - هنرجویان کشاورزی DO - N2 - دستیابی به اهداف کشاورزی پایدار به‌طور چشم‌گیری از نیروی اندیشه‌گری انتقادی کنشگران این بخش نشأت می‌گیرد. بر این پایه، هنرستان‌های کشاورزی تلاش می‌کنند که مهارت‌های اندیشه‌گری انتقادی هنرجویان این مدارس را به عنوان کشاورزان آینده پرورش دهند. دستیابی به این مهم، بدون شناخت درستی از مهارت‌های اندیشه‌گری انتقادی هنرجویان کشاورزی و تدوین مدلی نظام‌مند برای تقویت آن‌ها امکان‌پذیر نیست. بر این پایه، هدف این پژوهش تدوین الگویی برای تقویت مهارت‌های اندیشه‌گری انتقادی هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای کشاورزی ایران با به‌کارگیری انگاره‌های شناختی-اجتماعی و نظام‌های خودکار بود (4939 = N). 282 هنرجو با به‌کارگیری روش نمونه‌گیری طبقه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از میانگین واریانس استخراجی (AVE) و ریشه ­ی دوم واریانس تسهیم شده (ASV) و پایایی آن با برآورد ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) تأیید شد. یافته‌ها نشان داد که هنرجویان، سطوح مختلفی از مهارت‌های اندیشه‌گری انتقادی با توجه به مدرسه‌ی محل تحصیل از خود نشان می‌دهند. یافته‌های مدل ساختاری نشان داد که تجربیات مشاهده‌ای هنرجویان (4/94=t  و 0/30=ß) دارای بیشترین اثر مستقیم بر مهارت‌های اندیشه‌گری انتقادی آنان است و پس از آن، به ترتیب درک از خودکارآمدی (3/61= t و 0/27=ß)، تأیید اجتماعی (2/86=t و 0/17=ß) و تجربیات فردی مستقیم (2/68=t و 0/14=ß) قرار دارند. این سازه‌ها در کل 53 درصد از واریانس سازه‌ی اندیشه‌گری انتقادی هنرجویان را تبیین کردند. UR - http://www.iaeej.ir/article_148678.html L1 - http://www.iaeej.ir/article_148678_698b57c9c050c8b640e627dd693e8223.pdf ER -