TY - JOUR ID - 156442 TI - تحلیل کیفی چالش های پیش‌روی شکل گیری زنجیره ارزش سیب زمینی در استان همدان (مورد مطالعه: کشاورزان پیشرو) JO - علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران JA - IAEEJ LA - fa SN - 2008-1758 AU - چرخ تابیان, طاهره AU - مجردی, غلامرضا AU - گبرسنبت, گیرما AU - قلی زاده, حیدر AD - دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی دانشگاه زنجان AD - دانشیار گروه ترویج، توسعه و ارتباطات دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. AD - رئیس بخش اتوماسیون و لجستیک، گروه انرژی و فناوری، دانشگاه علوم کشاورزی سوئد، سوئد. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 18 IS - 1 SP - 49 EP - 65 KW - بازار محوری KW - رهیافت ترویج بازار محور KW - زنجیره ارزش سیب زمینی KW - همدان DO - N2 - پژوهش کیفی حاضر، با هدف تحلیل چالش ­های پیش ‎روی زنجیره ارزش سیب ­زمینی از دیدگاه تولیدکنندگان و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن با تأکید بر ارائه خدمات ترویج بازار محور به انجام رسید. جامعه آماری تحقیق را سیب­ زمینی­ کاران استان همدان تشکیل دادند که به صورت هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند. اعتبار محتوایی تحقیق حاضر، توسط تیم تحقیق تعیین گردید. پس از انجام بیش از 10 ساعت مصاحبه عمیق با 14 نفر از سیب‎ زمینی‎ کاران، اشباع تئوریک حاصل شد. از آنجا که قابلیت اعتماد در روش تحلیل محتوا بسیار مهم است، بنابراین سعی شد پس از طبقه­ بندی و ارزشیابی اولیه، محتوا مجدداً کدگذاری، طبقه­ بندی و ارزشیابی شده و در صورت مطابقت زیاد، نتایج تحلیل­ های دو کدگذار، ارزشیابی و تحلیل آن‌ها پذیرفته گردید. تجزیه و تحلیل داده­ های کیفی حاصل از مصاحبه­ های نیمه­ ساختار یافته در محیط نرم‌افزار Nvivo10 منجر به استخراج 75 مفهوم در کدگذاری باز و 8 طبقه اصلی در کدگذاری محوری شد که تحت دو فعالیت پشتیبانی و اصلی زنجیره ارزش پورتر ارائه شد. بر این اساس بیشترین موانع مطرح شده توسط پاسخگویان، مفاهیم مالی از گروه فعالیت­ های پشتیبانی و کمترین فراوانی از نظر منبع و تعداد ارجاعات مربوط به تدارکات خروجی از گروه فعالیت­ های اصلی بود. UR - http://www.iaeej.ir/article_156442.html L1 - http://www.iaeej.ir/article_156442_1530a0c04952321cda1f2c351e3043d5.pdf ER -