TY - JOUR ID - 68851 TI - دیدگاه مدیران و کارکنان مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در زمینه اصلاح ساختار اداری بر اساس مؤلفه‌های سازمان چابک JO - علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران JA - IAEEJ LA - fa SN - 2008-1758 AU - علیپور, حسن AU - علیزاده, ندا AD - دانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی AD - استادیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 14 IS - 1 SP - 131 EP - 149 KW - اصلاح ساختار اداری KW - سازمان چابک KW - مراکز تحقیقات کشاورزی KW - مراکز آموزش کشاورزی DO - N2 - یکیازمهم‌ترینحوزه‌هاییکهاجراییشدنجهاداقتصادیدر آن لازم به نظر می‌رسد،تحولدر نظاماداریاستچراکهمدیرانسازمان‌هاجزبابرخورداریازیک سیستماداریچابک، منعطف و کارا، نمی‌توانندفضایمناسبیرا کهشایستهارباب‌رجوعوشهروندانباشد،فراهمنمایند.ازاین‌رو هدف از انجام این تحقیق، بررسی دیدگاه مدیران و کارکنان مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی درزمینه‌ی اصلاح ساختار اداری بر اساس مؤلفه‌های سازمان چابک می‌باشد که با استفاده از روش توصیفی- همبستگی انجام‌ شده است. جامعه آماری این تحقیق را سه گروه مدیران مراکز تحقیقاتی و آموزشی در استان‌های قم، مرکزی، فارس و یزد (N1=40)، اعضای هیأت‌علمی و کارکنان مراکز (N2=523) تشکیل می‌دهند که از بین آن‌ها 220 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند و درنهایت 165 پرسشنامه جمع‌آوری و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه، به‌عنوان ابزار تحقیق جمع‌آوری شد و روایی ظاهری و محتوای آن توسط کمیته مستقر در دفتر نوسازی و تحول اداری و تعدادی از مدیران سازمان تحقیقات کشاورزی بررسی شد. به‌منظور مشخص نمودن پایایی ابزار تحقیق، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای بخش‌های مختلف پرسشنامه بین 0/91 – 0/85 به دست آمد. نتایج این تحقیق در بخش آمار توصیفی، مشخص نمود که اکثریت مدیران از وضعیت اصلاحات ساختاری در مراکزشان رضایت داشتند درحالی‌که میزان رضایت اکثریت کارکنان از وضعیت اصلاحات، در حد متوسط بود. همچنین کارکنان و مدیران اعتقاد داشتند پس از اصلاحات، سرعت روند انجام امور، یکپارچه‌سازی فرآیندها و همکاری میان کارکنان به نسبت قبل از اصلاحات، بهبودیافته است. بر همین اساس، همبستگی معنی‌داری بین متغیرهای شش‌گانه تأثیرگذار بر چابک سازی سازمانی (میزان توجه به شایستگی‌های کارکنان، سرعت روند انجام امور، عملکرد کارکنان، سطح تعاملات و همکاری، شرایط کاری و یکپارچگی امور) و اصلاحات ساختاری در مراکز تحقیقاتی و آموزشی به دست آمد. نتایج به‌دست‌آمده از مدل معادلات ساختاری نیز مشخص نمود که دو مؤلفه شرایط کاری و یکپارچه‌سازی در انجام امور، توانستند اثر معنی‌دار و مستقیمی بر اصلاحات ساختار اداری مراکز تحقیقاتی و آموزشی داشته باشند. UR - http://www.iaeej.ir/article_68851.html L1 - http://www.iaeej.ir/article_68851_0c8fc5571e34c9b9e9ce464c8f4596d1.pdf ER -