The Content Analysis of Statements of Ex-National Parliament and Government Representatives of Iran with Emphasis on Agricultural Field Extension Agents

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Emam Khomeini Higher Education Center

Abstract

Parliament is the most important legislative institution in each country. Statements expressed in parliament show attitudes of parliament and government representatives on topics of the society. The goal of this paper is to analyze statements of both parliament and government representatives on field extension agents including home economics, agricultural extension agents and development and extension corps in courses 17th-24th parliament of Iran. The research method is content analysis. Findings indicate that until one decade after starting extension activities in Iran neither parliament nor government representatives spoke about field extension agents in parliament. After establishment of development and extension corps (1964), this group of field extension agents were considered more than 2 other groups. Against, the lowest attention belonged to home economics. Besides, the most criticisms about development and extension corps was seen in years leading up to the Islamic revolution (1979).

Keywords


زمانی­پور.، ا. (1373). ترویج کشاورزی در فرایند توسعه. بیرجند: انتشارات مؤلف. 
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. (1387). روش­های تحقیق در علوم رفتاری . تهران : انتشارات آگاه.
کرمی، ع.، و فنایی، ا. (1373). بررسی نظریه پردازی­ها در ترویج. جلد دوم. تهران: معاونت ترویج و مشارکت مردمی.
نوروزی، ع.(1388). تاریخ شفاهی ترویج کشاورزی در ایران، مصاحبه با دکتر اسماعیل شهبازی. مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد.
وزیر­پور کشمیری، م.، سه­دهی، م.، و صابری، م. ک. (1391). تحلیل محتوای چکیده پایان نامه های کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از سال 1380- 1386. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، شماره 89، صص128-112.
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی  ( قبل از انقلاب) و مجلس شورای اسلامی ( بعد از انقلاب). دوره 19، جلسه: 408؛ دوره 20، جلسه های :10 و 15؛دوره 21، جلسه های: 28، 94، 100 ،102، 104 ،113، 122 ، 123، 123،133،134،136،162، 182، 192، 194،  198، 199،218،217، 225، 228، 233، 235، 236، 247، 257، 259، 279، 290، 292، 305، 316و 328؛دوره 22، جلسه های 14، 23، 27، 48، 75، 82، 115و 135؛ دوره 23، جلسه های 5، 20، 29، 30، 73، 83، 90، 100، 150، 151، 178و 206؛دوره 24، جلسه های: 71، 72، 167و 203.
ملک محمدی، ا. (1377). ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی. جلد اول ، سیر تکاملی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.