Analysis of the Occupational and Educational Status of Graduates of the Motahari Martyr Vocational Agriculture High School: Application of Follow up Study

Document Type : Original Article

Authors

1 Former M.Sc. Student of Agricultural Extension and Development, Department of Rural Development Management, Faculty of Agriculture, Yasouj University

2 Associate Professor of Agricultural Extension and Development, Department of Rural Development Management, Faculty of Agriculture, Yasouj University

3 Assistant Professor of Educational Management, Department of Psychology, Faculty of Human Sciences, Yasouj University

4 Assistant Professor of Agricultural Extension and Development, Department of Rural Development Management, Yasouj University

Abstract

The aim of the current follow-up study was to investigate the education-career status of graduates of the Motahari Martyr Vocational Agricultural High School, Shiraz, by means of a survey technique. The study population was all graduates of the school in two branches; Work-Knowledge, and Technical-Vocational graduates that graduated from January 2007 to September 2012. Stratified random sampling method was used to select 94 graduates from Work-Knowledge and 132 graduates from Technical-Vocational disciplines. Therefore, the data collected from 224 respondents (85 percent response rate). The face validity of the research instrument which was a research-made questionnaire was confirmed by a panel of experts and to evaluate its reliability; Cronbach's Alpha coefficient was calculated. The Cronbach's coefficient (0.70- 0.91) indicated the suitability of the scales. The results revealed that graduates’ satisfaction with training programs were higher than average. This is while, different perceived utility on education factors such that the subject of “information and communication technology” was unfavorable, compared to the subject of “educational tools” and “practical field” which utilities were moderate and desirable, respectively. More than 83 percent of graduates were interested in agricultural fields and over 86 percent of them have hardware facilities such as land, gardens or livestock. Results also showed that more than 53 percent of the graduates were employed, 34 percent were students and 13 percent were unemployed. Employment during in school had a significant impact on employment after graduation.

Keywords


امیری اردکانی، م. (1376). تعیین­ کننده­ های موفقیت تحصیلی، شغلی و تعهد سازمانی فارغ‌التحصیلان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
ارسلان­ بد، م. (1370). خروجی سرمایه­ گذاری در آموزش روستاییان و کشاورزان. ششمین سمینار علمی ترویج کشاورزی،دانشگاه فردوسی، مشهد،14-12 شهریور، صص64-53 .
حکمت، م.، و عمانی، ا. (1390). بررسی تطبیقی سیاست­ های اعمال شده در جهت کاهش بیکاری در بین دانش ­آموختگان بخش کشاورزی و ارائه راهکارهای عملیاتی. مجموعه خلاصه مقالات همایش ملی اشتغال دانش ­آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، 3-2 آذر، صص 130-123.
خراط دوست، ا. (1371). بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان هنرستان ­های فنی حرفه‌ای و کاردانش. فصلنامه تعلیم و تربیت، 25(4)، 27-1.
شریعت­ زاده، م. (1382). بررسی وضعیت تحصیلی و شغلی فارغ‌التحصیلان آموزش متوسطه­ ی کشاورزی در ایران. فصلنامه تعلیم و تربیت، 76، 32-7.
شریعت ­زاده، م. (1386). بررسی وضعیت تحصیلی و شغلی فارغ‌التحصیلان شاخه کاردانش در رشته­ های کامپیوتر، امور مالی و حسابداری و زراعت و مقایسه آن با وضعیت فارغ‌التحصیلان شاخه نظری. فصلنامه تعلیم و تربیت، 100، 26-8.
شریف، م.، نیکخواه، م.، و نیلی، م. (1386). کارایی بیرونی شاخه فنی و حرفه‌ای آموزش متوسطه شهرستان شهرکرد بر دو مبنای شاخص اشتغال و ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان. دو ماهنامه دانشور رفتار، 14(27)، 68-55.
عربی، ق.، و شاه ­ولی، م. (1380). ایجاد دانش سازگاری در دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی در چالش با تغییرات.مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، 34، 300- 281.
کیامنش، ع. (1376). ارزشیابی از نظام جدید آموزش متوسطه، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی. تهران: انتشارات وزارت آموزش و پرورش.
موحد محمدی، ح. ( 1382 ). آموزش کشاورزی. تهران: موسسه توسعه روستایی ایران.
مهر محمدی، م. (1373). نظام آموزش فنی و حرفه­ای در آلمان چیست؟ و از آن چه می‌توان آموخت؟ فصلنامه تعلیم و تربیت، 10(39 و 40)، 65-45.
نوری­ پور، م.، و هدایتی نیا، س. (1392). تحلیل عوامل آموزشی مؤثر بر رضایت شغلی فارغ‌التحصیلان کشاورزی: مورد دانشگاه یاسوج. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 9(2)، 71-55.
همتی، ف.، پزشکی­راد، غ.، و چیذری، م.(1386). بررسی وضعیت شغلی و موفقیت شغلی دانش ­آموختگان مراکز آموزش کشاورزی استان آذربایجان شرقی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 3(1)، 10-1.
 
Hakkinen, L. (2004).Working while enrolled in university: Does it pay? Working paper. Department of Economic, Uppsala University, Sweden.
Ofoegbu, N. E., and Azarmsa, R.  (2010). Impact of the special education vocational education program (VEP) on student career success. International Journal of Special Education, 25(2), 34-46.
Saks, A. M., and Ashfort, B.E. (1999). Effect of individual differences and job search behaviors on the employment status of recent university graduates. Journal of Vocational Behavior, 54(2), 335-349.
Krejcie, R.V., and Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.