ابراهیمی، م. ر.، فراتی. ح.، و جوکار، ع. ا. (1395). ارزشیابی اثربخشی برنامههای آموزشی؛ مطالعه موردی: شرکت ذوبآهن اصفهان. همایش کنگره علوم اسلامی، علوم انسانی، تهران، 1 آذرماه، صص8-1.
ابیلی، خ.، غلامعلی لواسانی، م.، غلامی، غ.، و حسینی، ج. (1395). بررسی اثربخشی دورههای آموزش سرپرستی و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود آن( مطالعه موردی: شرکت ملی گاز ایران). فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت. سال 7، شماره 27، صص 74-51.
ادهم ملکی، م.، خسروی پور، ب.، و سلطانی، ف. (1400). عوامل بازدارنده و پیشبرنده مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی )مطالعه موردی: دشت مرغاب، استان خوزستان(. مجله جغرافیا و روابط انسانی، دوره 3، شماره 4، صص 423-419.
ایمان، م. ت.، و محمدیان، م.(1387). روششناسی نظریه بنیانی. نشریه روششناسی علوم انسانی(حوزه و دانشگاه)، جلد 14، شماره 56، 54-31.
جلالی، ر. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، دوره 1، شماره 4، صص 320-310.
چراغی،ط.، اشراقی سامانی، ر.، پورسعید، ع.، آرایش، م.ب.، و واحدی، م. (1399). تأثیر کارگاه آموزشی در تولید گیاهان دارویی در اشتغال و پایداری معیشت یاریگران عشایر ایلام. مجله مدیریت آموزش کشاورزی، سال 12، شماره 54، صص 66-53.
حاجیمیررحیمی، س. د. (1394). ترویج، آموزش و کارآفرینی کشاورزی. کرج: انتشارات نشر آموزش کشاورزی و به آفرین.
حامدی اوغولبیک، ع. (1392). ارزیابی فاکتورهای مؤثر بر اثربخشی دورههای آموزشی تلقیح مصنوعی دام در استان زنجان. نشریه علوم دامی (پژوهش و سازندگی)، شماره 99، صص 68- 63.
خداوردیان، م. ر.، فلسفی، پ.، رحمانی، ص. ا.، و جنگچی کاشانی، س. (1400). بررسی نقش ترویج کشاورزی در نظام برنامهریزی و سیاستگذاری وزارت جهاد کشاورزی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 17، ویژهنامه، صص 75-51.
دری، م.، و رحمتی، ن. (1397). تورهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی بهرهبرداران بخش کشاورزی در سال 1396. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی، کرج.
روستا، ک.، و حاجیآبادی، م. (1392). بررسی روشها و تکنیکهای ترویجی تأثیرگذار بر دانش، نگرش و مهارت بهرهبرداران، درباره مدیریت پایدار منابع طبیعی(مطالعه موردی استان خراسان جنوبی). مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 44، شماره 4، صص 677-665.
صیدی، م. ر.، برادران، م.، و یزدانپناه، م. (1399). تدوین برنامههای عملیاتی جهت رعایت اخلاق در کشاورزی: مورد مطالعه روستای تلبومه استان خوزستان. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره 16، شماره 1، صص 181-167.
عباسی رستمی، ع. ا.، احمدپور، ا.، و شریفزاده، م. ش. (1395) تحلیل اثربخشی فعالیتهای آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتونکار با مدلیابی معادلات ساختاری. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-47، شماره 3، صص 706-695.
عزیزی خالخیلی، ط. (1396). بررسی اثربخشی آموزشهای شغلی کشاورزان (مورد مطالعه: آموزش تولید ورمیکمپوست در شهرستان پاسارگاد). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، جلد 4، شماره 7، صص 47-39.
علیپور، ع. (1397). ارزشیابی اثربخشی دورههای ترویجی بهرهبرداران کشاورزی؛ مطالعه موردی استانهای مازندران، اصفهان، زنجان، خوزستان و خراسان رضوی. طرح پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی.
فرنیا، م. ع.، ملی آوارسین، ص.، و فرشبافجور، و. (1392). ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده برای شرکتهای تعاونی استان آذربایجان شرقی. مجله آموزش و ارزشیابی، سال 6، شماره 21، صص 43-27.
فلسفی، پ .(1393). ضرورت بازمهندسی نقش و جایگاه آموزشگران کشاورزی در نظام آموزش مهارتی. نشست تخصصی توسعه اثربخشی آموزشهای علمی- کاربردی. مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، برگزار شده در مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان تهران (شهید زمانپور).
قنبری، ی.، و برقی، ح.(1388)، بررسی عوامل مؤثر بر افزایش بهرهوری آموزشهای روستایی. مجله راهبرد یاس، شماره 18، صص 165-153.
مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)"(1393). "مستند تورهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی سال 1392". کرج: تهیه شده در معاونت پژوهشی و کارآفرینی مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره).
محمدی، ی.، و عواطفی اکمل، ف. (1400) تحلیل موانع اثربخشی دورههای ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 17، ویژهنامه، صص 38-27.
معاونت آموزش و ترویج کشاورزی. (1400). خلاصه گزارش عملکرد معاونت آموزش و ترویج کشاورزی در سال 1399. دفتر شبکه دانش و رسانههای ترویجی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران.
مؤمنی هلالی، ه.، عباسی، ع.، و علیلو، ج. (1396). ارزیابی اثربخشی طرح همگام با کشاورز شالیکاران آمل. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 42، صص 42-27.
نوروزی، ع.، حاجیمیررحیمی، س. د،. و دریایی، ع. (1396). ویژهنامه تورهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی بهرهبرداران بخش کشاورزی. کرج: مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، انتشارات اسرار علم.
Andreas M. R. (2003). Validity and reliability tests in case study research: A literature review with “hands-on” applications for each research phase. Qualitative Market Research, an International Journal, 6(2), 75-86.
Dick, W., and Johnson, B. (2007). Evaluation in instructional design: The impact of kirkpatricks four level model. In R. A. Reiser, Trend and Issues in Instructional Design. New Jersey: Parson Prentice.
FAO. (2017). Food and agriculture. Driving action across the 2030 Agenda for sustainable development. Rome: Food and Agriculture Organization.
Goodman, D., DuPuis, E. M., and Goodman, M. K. (2014). Alternative food networks: Knowledge, practice, and politics. London and New York: Routledge.
Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., and Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of. Mix Methods Researche., 1(2),112-133.
Kavwanga, E. S. Y., Sebastina, C., Aissetou, Y., James, A., and Joyce, P. M. (2013). Effectiveness of agricultural and natural resources management training in Zambia. The Journal of Agricultural Education and Extension, 19 (1), 3751.
Kirkpatrick, D. (2006). Evaluating training programs: The four levels. San Francisco: Berrett- Koehler Publishers.
Lamm, K. W., Carter, H. S., and Lamm, A. J. (2016). Evaluating Extension based leadership development programs in the southern United States. Journal of Agricultural Education, 57(1), 121-136.
Medhi, S. (2017). Effectiveness of training programmes of Krishi Vigyan Kendra (KVK) towards Socio-economic development of farmers in Meghalaya. Economic Affairs, 62(4), 677-682.
Oreszczyn, S., Lane, A., Carr, S. (2010). The role of networks of practice and webs of influencers on farmers „engagement with and learning about agricultural innovations.
Journal of Rural Studies, 26(4), 404-417. Doi:
https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2010.03.003
Peter, K., John, V., George, G., Luke, H., Shawn, M., and Spencer, G. (2021). Impact of calf housing improvement and farmer training on finances, management and animal welfare perceptions of Kenyan smallholder dairy farmers. Journal of Development and Agricultural Economics, 13(2), 119-129.
Shahzad, M., Iftikhar, M., Khan, G. A., and Ahmad, R. (2018). Effctiveness of farmers' training on the adoption of improved potato technology in Tehsil Kasur. Journal of Agricultural Research, (03681157), 56(1).
Singh, K., Peshin, R., and Saini, S. K. (2011). Evaluation of the agricultural vocational training programmes conducted by the Krishi Vigyan Kendras (Farm Science Centres) in Indian Punjab. Journal of Agriculture and Rural Development in the Tropics and Subtropics (JARTS), 111(2), 65-77.
Strauss, A. L., and Corbin, J. (2008).
Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques.
New York: Sage.
Surur, O. O. (2007). Effectiveness of agricultural development training program: The cases of teff and livestock farmers of Alaba Woreda, Southern Ethiopia, A Thesis submitted to the faculty of Agriculture,
Department of Rural Development and Agricultural Extension (RDAE), School of Graduate Studies, Haramaya University, Ethiopia.
Van den Berg, H., Phillips, S., Dicke, M., and Fredrix, M. (2020). Impacts of farmer field schools in the human, social, natural and financial domain: A qualitative review. Food Security, 12, 1443-1459.