اسکندری، آ.، زارع، ا.، و شریفزاده، م. (1394). کیفیت تدریس و نیازهای آموزشی هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان فارس. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 35، صص 106-94.
تقیبیگی، م.، و خسروی پور، ب. (1399). آسیبشناسی هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی از نظر هنرجویان، مدیران و آموزشگران. نشریه علمی فناوری آموزش، دوره 14، شماره 3، صص 642-629.
حسنقلیپور، ح.، قلیپور، آ.، محمدی قاضی محله، م.، و روشندل اربطانی، ط. (1389). الزامات، ضرورت ها و مکانیزمهای تجاری سازی دانش در دانشکده های مدیریت. مجله مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 6، صص 60-41.
زنده، ن. (1398). شناسایی عوامل مؤثر در بهبود کیفیت هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان. پایان کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.
زارع، ا.، احمدوند، م.، نوشادی، ن.، و شریفزاده، م. (1396). تحلیل واکاوی وضعیت شغلی و تحصیلی دانشآموختگان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 4، شماره 1، صص 228-215.
شریعتزاده، م.، چیذری، م.، و نوروزی، ا. (1383). انطباق و سازگاری دوجانبه بین نظام آموزش متوسطه کشاورزی و توقعات بازار کار. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 10، شماره 4، صص 92-55.
منوریفرد، ف.، و علیبیگی، ا. (1400). ارتقای مهارتهای اندیشهگری انتقادی هنرجویان رشتههای کشاورزی ایران: بکارگیری انگارههای شناختی–اجتماعی و نظامهای خودکار. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 17، شماره 2، صص 234-217.
مؤذن، ز.، و موحدمحمدی، ح. (1388). بررسی و تحلیل نظرات هنرآموزان و هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان تهران نسبت به کتابهای درسی تخصصی کشاورزی. سومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی، مشهد، 11 اسفند 1388، صص 19-1.
موحدی، ر.، سلیمینژادیان، ع.، سعدی، ح.، و یعقوبیفرانی، ا. (1392). آسیبشناسی ابعاد آموزشی هنرستانهای کشاورزی استانهای همدان و کردستان. فصلنامه علمی–پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 4، شماره 4، صص 66-45.
مرادی، م.، و عمانی، ا. (1397). شناسایی موانع و راهبردهای بهبود نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان. فصلنامه پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 11، شماره 4، صص 20-9.
Boone, H. N., and Boone, D. A. (2009). An assessment of poblems faced by high school Agricultural education teachers. Journal of Agricultural Education, 50(1), 21-32.
Ceylan, E., and Akerson, V. (2014). Comparing the low and highperforming schools based on the TIMSS in the United States. Education and Science, 39(173), 299–309.
Chukwudum, O. (2013). Effective utilization of the school farm as instructional initiative for developing agricultural interest among primary school children in Nigeria. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(6), DOI: 10.5901/ajis.2013.v2n6p113
Duncan, D. W., Ricketts, J. C., Peake, J. B., and Uesseler, J. (2006). Teacher preparation and inservice needs of Georgia agriculture teachers. Journal of Agricultural Education, 47(2), 24-35.
DiBenedetto, C. A., Willis, V. C., and Barrick, R. K. (2018). Needs Assessments for School-based agricultural education teachers: A review of literature. Journal of Agricultural Education, 59(4), 52-71.
Foster, D. D., Lawver, R. G., Smith, A. R., and Thompson, E. C. (2016). National agricultural education supply and demand study 2015 executive summary. Retrieved from: <
https://www.naae.org>.
Franklin, E. A. (2008). Description of the use of greenhouse facilities by secondary agricultural education instructors in Arizona. Journal of Agricultural Education, 49(3), 34-45.
FAO. (2018). Eradicating extreme poverty: What is the role of agriculture? Global forum on food security and nutrition (FSN Forum), Available at:
Enwereji, P. C., Mbukanma, I., and Chukwuere, J. E. (2017). Factors affecting low performance of junior learners in a developing country: Southern region of Botswana. The New Educational Review, 47(1), 82 -93.
Easterly, R. G., and Myers, B. E. (2017). Characteristics of enthusiastic and growing school- based agricultural education teachers: A Delphi approach. Journal of Agricultural Education, 58(2), 1-19.
Ikeoji, C. O., Agwubike, C. C., and Disi, J. O. (2007). Perceptions of head agricultural science teachers regarding problems and challenges of vocational agriculture delivery in secondary schools in Delta State, Nigeria. Electronic Journal of Science Education, 11(2), 6-17.
Ingram, M. L., Sorensen, T. J., Warnick, B. K., and Lawver, R. G. (2018). The influence of school-based agricultural education on preservice agriculture teachers’ choice to teach. Journal of Agricultural Education, 59(2), 64-78.
Kantrovich, A. J. (2010).
A national study of the supply and demand for teachers of agricultural education from 2006-2009. USA
: American Association for Agricultural Education. Available at: <
http://www.naae.org>.
Kibaara, T. M., and Ndirangu, L. M. (2014). Parental involvement in their children’s academic achievement in public secondary schools: A case of Kieni-West Sub-County, Nyeri County-Kenya. International Journal of Education and Research, 2(11), 411-422.
Luekens, M. T., Lyter, D. M., and Fox, E. E. (2004). Teacher attrition and mobility: Results from the teacher follow-up survey, 2000–01. Washington, D.C.: U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics (NCES 2004–301).
Moswela, B. (2014). Students’ academic achievement: Whose responsibility and accountability. International Journal of Business and Social Science, 5(10), 46-57.
Njura, H. J., Kaberia, I. K., Taaliu, S. T. (2020). Effect of agricultural teaching approaches on skills development for food security: A case of secondary schools in Embu County, Kenya. Journal of Agricultural Education and Extension, 26(3), 239-252.
Narad, A., and Abdullah, B. (2016). Academic performance of senior secondary school students: Influence of parental encouragement and school environment. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities Special Issue, 3(2), 12-19.
Otekunrin, A. O., Otekunrin, A. O., and Oni, L. O. (2019). Attitude and academic success in practical agriculture: Evidence from public single-sex high school students in Ibadan, Nigeria. Asian Journal of Advanced Research and Reports, 4(3), 1-18.
Opfer, V. D., and Pedder, D. (2011). Conceptualizing teacher professional learning. Review of Educational Research. 81(3), 376-407.
Sorensen, T. J., Lambert, M. D., and McKim, A. J. (2014). Examining oregon agriculture teachers’ professional development needs by career phase. Journal of Agricultural Education, 55(5), 140-154.
Stripling, C. T., and Ricketts, J. C. (2016). Research priority 3: Sufficient scientific and professional workforce that addresses the challenges of the 21st century. American Association for Agricultural Education national research agenda: 2016-2020, Gainesville, FL: Department of Agricultural Education and Communication, PP. 29-35.
Shannon, G. S., and Bylsma, P. (2007
). The nine characteristics of high performing schools: A research based resource for schools and districts to assist with improving student learning. Washington Office of Superintendent of Public Instruction (OSPI), January 2007. Available at: <
https://www.researchgate.net/publication/234614436>.
Twenter, J. P., and Edwards, M. C. (2017). Facilities in School-Based, Agricultural Education (SBAE): A Historical Inquiry. Journal of Agricultural Education, 58(3), 275-292.
Taghibaygi, M., Rafe, M., and Moosavi, A. (2014). Analysis Students’ Motivation in Vocational Schools and Agricultural Training Centers in Kermanshah Province toward Studying the Field of Agriculture. International Journal of Advanced Biological and Biomedical Research, 3 (1), 105-114.
Tsikati., A. F., and Motsa, S. M. (2019). A comparative analysis of high and low performing schools in agriculture in eswatini. Journal of International Agricultural and Extension Education, 26(3), 72-85.