ظریفیان, شاپور, پیش بهار, اسماعیل, عادلی ساردوئی, مهدی, شریفی, امید. (1394). ویژگیهای روانشناختی مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز. علوم ترویج و آموزش کشاورزی, 11(1), 19-30.
شاپور ظریفیان; اسماعیل پیش بهار; مهدی عادلی ساردوئی; امید شریفی. "ویژگیهای روانشناختی مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز". علوم ترویج و آموزش کشاورزی, 11, 1, 1394, 19-30.
ظریفیان, شاپور, پیش بهار, اسماعیل, عادلی ساردوئی, مهدی, شریفی, امید. (1394). 'ویژگیهای روانشناختی مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز', علوم ترویج و آموزش کشاورزی, 11(1), pp. 19-30.
ظریفیان, شاپور, پیش بهار, اسماعیل, عادلی ساردوئی, مهدی, شریفی, امید. ویژگیهای روانشناختی مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز. علوم ترویج و آموزش کشاورزی, 1394; 11(1): 19-30.
ویژگیهای روانشناختی مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
1دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه تبریز، استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
2استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
3مربی دانشکده کشاورزی دانشگاه جیرفت
چکیده
امروزه کارآفرینان را موتور محرکه توسعه و رشد اقتصادی می دانند و از عناصر ضروری ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید و اشتغالزایی به شمار می آورند. با توجه به درصد بالای بیکاری فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی، ایجاد و تقویت روحیه کارآفرینی در دانشجویان این رشته میتواند نقش مهمی در اشتغالزایی آن ها ایفا کند. این پژوهش توصیفی – همبستگی با هدف شناسایی وضعیت کارآفرینی در دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و عوامل مؤثر بر آن به منظور طراحی نظام آموزشی مبتنی بر کارآفرینی انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق 550 نفر از دانشجویان دانشکده کشاورزی بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 190 نفر تعیین و بطور تصادفی ساده انتخاب شدند. متغیر وابسته تحقیق، وضعیت کارآفرینی دانشجویان بود. برای برآورد وضعیت کارآفرینی دانشجویان از مدل رگرسیون لاجیت طبقه بندی شده استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که 65/3 درصد دانشجویان غیرکارآفرین، 21/1 و 13/6 درصد نیز به ترتیب در وضعیت کارآفرین ضعیف و کارآفرین بالقوه قرار داشتند. این امر بیان کننده لزوم بازنگری در محتوای برنامه آموزشی جهت تقویت و توسعه روحیه کارآفرینی در دانشجویان میباشد. نتایج برآورد مدل لاجیت طبقه بندیشده نشان داد که از ویژگیهای روانشناختی مورد مطالعه ریسک-پذیری، توفیق طلبی و خلاقیت بر کارآفرینی دانشجویان مؤثر میباشند. همچنین، کارآفرینی در دانشجویان مقطع کارشناسی نسبت به کارشناسی ارشد و دانشجویانی که درس کارآفرینی را گذرانده بودند نسبت به سایر دانشجویان بیشتر بود.
Psychological Characteristics Affecting the Entrepreneurship of Agricultural Students of Tabriz University
نویسندگان [English]
Shapour Zarifian1؛ Esmaeil Pishbahar2؛ Mehdi Adeli Sardoei3؛ Omid Sharifi3
1Associate Professor, Rural Development and Extension Dept., Faculty of Agriculture, University of Tabriz
2Assistant Professor, Dept. of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, University of Tabriz
3Instructor, Faculty of Agriculture, University of Jiroft
چکیده [English]
Today, the entrepreneurs are known as the engine of development and economic growth. They are essential elements for development of new businesses and jobs. Due to the high percentage of unemployed graduates in agriculture, strengthening the entrepreneurial spirit of agricultural students could play a major role in creating jobs by them. This descriptive – correlation study was conducted for identifying entrepreneurship status of the agricultural students of Tabriz University in order to set up an entrepreneurship-based educational system. The population of the study was 550 students of the agricultural college and sample size was determined as 190 by using the Cochran formula, who were randomly selected. Dependent variable was entrepreneurship status of the students. Order logit model used to estimate the determinants of entrepreneurship for agricultural students. Results showed that 65.3 percent of the students have not shown any sign of entrepreneurs, 21.1 percent and 13.6 percent were weak entrepreneurs and potential entrepreneurs, respectively. Results indicates the necessity for changing the educational system for strengthening and developing the students' entrepreneurship. Logit model showed that three psychological characteristics:"risk-taking propensity", "achievement needs" and "creativity" had significant effects on the entrepreneurship of agricultural students. In addition, entrepreneurship status of the undergraduate students was more than the post-graduate students, and the students who passed course of entrepreneurship more than the others.
کلیدواژهها [English]
Agriculture, Creativity, entrepreneurship, Need for Achievement, Ordered Logit Regression Model, Risk-Taking
مراجع
احمدپور داریانی، م. (1382).کارآفرینی و نقش آن در اقتصاد ملی؛ مجموعه مقالات کارآفرینی و تکنولوژی پیشرفته، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
احمدپور داریانی، م.، و مقیمی، س. م. (1388). مبانی کارآفرینی، تهران: انتشارات فراندیش.
اسکندری، ف. (1385). عوامل مؤثر بر عملکرد کارآفرینانه دانش آموختگان آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی، پایان نامه دکتری، کرج: پردیس دانشکده کشاورزی.
اورعی یزدانی، س. (1373). انگیزه توفیقطلبی عامل خودکنترلی و کارآفرینی. فصلنامه دانش و مدیریت، شماره 26، صص 40.
برومندنسب، م. (1382). بررسی روابط ساده و ترکیبی وضعیت اقتصادی – اجتماعی، توفیق طلبی، ریسکپذیری، خلاقیت و اعتماد بنفس با کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
حسینی، م.، حسینی.، ج.ف.، و سلمانپور، م.ر. (1388). عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی دانشجویان دانشکدههای کشاورزی استان تهران، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد 5، شماره 2، صص101- 112.
حسینی، م.، و عزیزی، ب. (1385). برسی عوامل مؤثر برتوسعه و مهارتهای کارآفرینی دانشجویان سال آخر دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد 38، شماره 2، صص 241–251.
حسینی لرگانی، س. م.، میرعرب رضی، ر.، و رضائی، س. (1387). آموزش کارآفرینی در هزاره جدید: زیرساختی برای اشتغال فارغ التحصیلان آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 14، شماره 4، صص 119–137.
خسرویپور، ب.، سلمانپور، م.ر.(1390) . شناسایی عوامل آموزشی در مجتمع آموزش جهاد کشاورزی شهید کریمی گرگان با تأکید بر توانمندی کارآفرینانه دانشجویان، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد 7، شماره1، صص 89-99.
زمانی، غ.، و شریف زاده، م. (1385). روحیه کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی (مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز). مجله علوم کشاورزی ایران، جلد37، شماره 1، صص 115-107.
صادقی، ح. و همایونفر، م. (1382). سهم بخش کشاورزی در اشتغال و کاهش بیکاری. قابل دسترسی در:www.Iran.ac.ir>.>
عزیزی، م. (1382). مطالعه زمینه بروز و توسعه کارآفرینی در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
قوامی، ه.، و لطفعلی پور، م. ر. (1387).عوامل مؤثر بر انتخاب کارآفرینی در مقایسه با اشتغال دستمزدی دانش آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد. مجله دانش و توسعه، دوره 15، شماره 24، صص 163 – 182.
کبیری، ف.، محمدرضائی، ر.، و ظریفیان، ش. (1386). بررسی رابطه استعدادهای کارآفرینی کلزا کاران شهرستان کازرون با سطوح پذیرش کلزا، خلاصه مقالات اولین کنفرانس ملی کارآفرینی، خلاقیت و سازمانهای آینده، تهران.
مرادی، ح.، بیژنی، م.، برادران، م.، شعبانعلی فمی، ح.، و آجیلی، ع. (1391). نقش مؤلفههای اطلاعاتی – ارتباطی توسعه حرفهای در توسعه کارآفرینی سازمانی(مطالعه موردی: مدیریت ترویج کشاورزی استان کرمانشاه)، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد 8، شماره 1، صص 115-121.
ملکی، ط.، و رستمی، ف. (1392). مانعها و راهکارهای مناسب کارآفرینی در آموزش کشاورزی (مورد بررسی: مرکز آموزش علمی- کاربردی کشاورزی ماهی دشت)، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 24، صص 81-71.
هاشمیداران، ح. (1384). اشتغال و کارآفرینی در بخش کشاورزی ایران. مجموعه مقالات همایش ملی کارآفرینی، انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ، صص 491-523 .
هزارجریبی، ج. (1382). بررسی میزان کارآفرینی دانشآموختگان علوم انسانی در عرصه نشریات فرهنگی و اجتماعی شهر تهران؛ رساله دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان.
هوشمندان مقدمفرد، ز.، رضوانفر، ا.، موحد محمدی، ح.، و شمس، ع. (1390). سنجش میزان روحیه کارآفرینی هنرجویان هنرستان0های استان زنجان، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد 7، شماره 2، صص 105 – 115.
Clark, B.R. (2004). The entrepreneurship university demand and response: Theory and practice. Tertiary education management. Vol.22، spring.
Faris, S. (1999). Seeking Entrepreneurial Origins: Are Entrepreneurs Born or Made? Available at: http: www.celcee.edu.
Howard, S. (2004). Developing Entrepreneurial Potential in Youth: The Effects of Entrepreneurial Education and Venture Creation. University of South Florida Repot, pp. 3-17.
Lumpkin, G.T., and Erdogan, B. (1999). If not entrepreneurship, can psychological characteristics predict entrepreneurial orientation? A pilot study. USASBE/SBIDA Annual National Conference Sailing the Entrepreneurial Wave into the 21st Century. San Diego, California.
Olson, D. E. (2000).The role of entrepreneurial personality characteristics on entry decisions in a simulated market. United States Association of Small Business & Entrepreneurship (USASBE) /Small Business (20),20.
Pitesco, E. (2000). Enterprise culture and education. International Small Business Journal, 11,3, 11 – 33.
Postigo, S. (2002). Entrepreneurship education in Argentina: The case of Santander University Proceedings of the Conference Entitled. The Internationalizing in Entrepreneurship Education and Training, Malaysia.
Schein, E. H. (1994). Entrepreneurs: What they are really like. Vocational Education Journal, 64(8), 40-47.