نقش تجارب یادگیری در انتخاب رشته مهندسی کشاورزی بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی تصمیم‌گیری شغلی کرومبولتز (تحلیل محتوا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

2 دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

هدف رشته­ های دانشگاهی مهندسی کشاورزی تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص به منظور فعالیت در عرصه ­های تولید، تحقیق، آموزش، اشاعه و ترویج دانش و فناوری در حوزه کشاورزی و روستا است. هدف این است که این فارغ ­التحصیلان بتوانند با به ­کارگرفتن دانش و آموخته­ های خود به نیازهای بخش کشاورزی به­ صورت علمی پاسخ دهند. در سال­ های اخیر به دلیل کاهش ثبت ­نام دانش ­آموزان در این رشته، شناسایی عوامل مرتبط با انتخاب رشته­ کشاورزی توسط دانش ­آموزان مورد سؤال بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تجارب یادگیری در انتخاب رشته مهندسی کشاورزی انجام شد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای قیاسی صورت گرفت و ابزار جمع­آوری داده ­ها، مصاحبه­ های بدون ­ساختار بود. برای انجام پژوهش با 12 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی رشته کشاورزی در سطح کشور، مصاحبه به عمل آمد. پس از مصاحبه اکتشافی با نمونه­ های هدفمند که به روش گلوله­ برفی انتخاب شده بودند و رسیدن به سطح اشباع، داده­های به ­دست آمده به روش تحلیل محتوا کد گذاری شدند. یافته­ ها حاکی از آن بود که تجارب یادگیری تداعی (شنیدن در مورد رشته و مشاهده فعالیت­ های کشاورزی) و یادگیری ابزاری (پیامدهای مثبت تجربه) در انتخاب رشته مهندسی کشاورزی نقش دارند و سهم یادگیری تداعی در این میان بیشتر می­ باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Learning Experiences in Choosing Agricultural Engineering Majors Based on Krumboltz Social Learning Theory of Career Choice

نویسندگان [English]

  • M Babapour vajari 1
  • A Shams 2
  • K Fathi Vajargah 3
1 PhD Student, Agricultural Education, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan, Iran.
3 Professor, Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of agricultural higher education majors is to educate skilled and specialized human resources in order to work in the fields of production, research, education, dissemination, and extension of knowledge and technology in agriculture and rural sectors. The goal of training human resources in this field is that these graduates can meet scientifically the needs of the agriculture sector by applying their knowledge and learnings. In recent years, due to the decrease in the enrollment of students in these majors, the identification of factors related to the choice of agricultural majors by students has been questioned. The present study was conducted with the aim of investigating the role of learning experiences in choosing agricultural engineering majors. The research was done in the framework of qualitative approach and using deductive content analysis method. The data collection tool was an open- ended questionnaire with unstructured interviews. In order to carry out the research, interviews were conducted with 12 undergraduate students of agricultural majors of different universities. The results were coded by content analysis technique. The findings indicated that associative learning experiences (hearing about the majors and observing agricultural activities) and instrumental learning (positive consequences of the experience) play an important role in choosing the agricultural engineering majors. It should also be mentioned that the contribution of associative learning was greater among different influencing factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Field-of-study choice
  • Agricultural engineering
  • Higher education
  • Learning experiences
  • Social learning theory
اجاقی، م.، و طالب­ وند، م. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان حسابداری، اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری، 30 خرداد، صص 11-1.
بادآور نهندی، ی.، و تقی ­زاده خانقاه، و. (1398). عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان حسابداری در دانشگاه‌های ایران. پژوهش­های تجربی حسابداری، دوره 3، شماره 8، صص 117-93.
بهشتی، س. ص.، و رضایت، غ. (1394). تحلیل داده‌های کیفی با نرم‌افزار NVIVO10. تهران: انتشارات سخنوران.
بهزادی، ح.، و محمودی ح. (1397). بررسی نقش یادگیری مشاهده­ ای بر وضعیت مطالعه دانش­ آموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا. کتابداری و اطلاع‌رسانی، دوره 21، شماره 1، صص 54-25.
تاج­روشن، ن.، و ظروفی، م. (1394). بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. مطالعات جامعه‌شناسی، دوره 27، شماره 8، صص 97-81.
داداشی، ف. (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان موفق دبیرستان. پایان ­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
دفتر برنامه ­ریزی آموزش عالی. (1400). برنامه­ های درسی مصوب دوره کارشناسی کشاورزی و منابع طبیعی.
دهنوی، ح. ع. (1383). بررسی پیشینه اجتماعی متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال 1382. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره 10، شماره 4، صص 123-93.
زمانی، ا.، و پورآتشی، م. (1399). تحلیل روند تقاضای اجتماعی برای تحصیل در رشته دانشگاهی آموزش عالی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره 9، شماره 2، صص 371-343.
زیوری، م.، غلامی، م.، و قاسمی روشن، ا. (1399). تحلیل محتوای قیاسی رابطه دین‌داری و عدالت اجتماعی در نهج­البلاغه. پژوهشنامه نهج­ البلاغه، دوره 8، شماره 32، صص 60-41.
زین ­آبادی، ح. ر.، فرزانه، م.، و دارابی، ف. (1397). مهاجرت علمی: تأملی بر دلایل تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد از سایر رشته‌ها به مدیریت آموزشی. مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، دوره 7، شماره 13، صص 168-146.
سامیان، م.، موحدی، ر.، سعدی، ح.، و صالحی عمران، ا. (1399). مدل شایستگی حرفه ­ای دانشجویان کشاورزی از دیدگاه خبرگان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 12، شماره 55، صص 156-137.
فتاحی‌بیات، غ.، گودرزی، ا.، و گودرزی، م. (1395). تأثیر سرمایه انسانی نوآور بر رشد اقتصادی (مطالعه موردی توسعه کشاورزی استان مرکزی). پژوهش­های رشد و توسعه اقتصادی، دوره 7، شماره 25، صص 129-142.
قاسمی، ا. (1395). تعیین عوامل مؤثر در انتخاب رشته دانش آموزان سال آخر دبیرستان و پیشنهاد رشته بر اساس تکنیک‌های داده‌کاوی. پایان­ نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات شاهرود.
کیانی، م.، رحیمی، ح.، و شاه میرزایی، س. (1400). بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان تازه‌وارد: تبیین نقش ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی و هدف‌گزینی در آینده. نامه آموزش عالی، دوره 15، شماره 56، صص 132-109.
گیلاوند، ع.، برکت، غ.، و حسین­ پور، م. (1395). بررسی انگیزه‌های انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان رشته دندان‌پزشکی واحد پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در سال 1393. توسعه آموزش جندی‌شاپور، دوره 7، شماره 1، صص 74-64.
عباسی، ع.، و حجازی، ی. (1389). نقش رهبری، فرهنگ و یادگیری سازمانی در ارتقای عملکرد دانشکده‌های کشاورزی ایران ایجاد دانشکده‌های کشاورزی یادگیرنده. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره 16، شماره 2، صص 79-61.
عریضی، س.، و صلاحیان، ا. (1392). بررسی رابطه بین نظام ارزشی دانش­آموزان و ملاک­ های انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه در شهر اصفهان. نوآوری­ های آموزشی، دوره 12، شماره 45، صص 148-125.
عقیلی، ح.، طاهری­ مقدم، ش.، سراج، ب.، و مسلمی، م. (1393). بررسی عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید صدوقی یزد در سال 92-1391. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دوره 9، شماره 1، صص 12-2.
عنایتی نوین ­فر، ع. درانی، ک.، و کرم‌دوست، ن. ع. (1391). بررسی مقایسه‌ای عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکده‌های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره 18، شماره 4، صص 180-145.
غفاری، ن. (1397). مطالعه روند نمایشنامه‌نویسی برای کودکان در دوران معاصر بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت آندورا. تئاتر، شماره 75، صص 78-57.
محمد پور، ا. (1392). روش تحقیق کیفی (ضد روش 2) مراحل و رویه­ های عملی در روش شناسی کیفی. تهران: انتشارات جامعه ­شناسان.
مختار‌زاده‌بازرگانی، س. ف.، و علیزاده، س. (1398). بررسی عوامل مؤثر در گرایش انتخاب رشته تحصیلی در دانش‌آموزان. مدیریت و چشم‌انداز آموزش، دوره 1، شماره 1، صص 30-15.
مرکز آمار ایران. (1397). دانشجویان دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی برحسب گروه­های عمده رشته تحصیلی. قابل‌دسترسی در آدرس اینترنتی: <yun.ir/08zcn7>.
مقدس ‌فریمانی، ش.، و تشکری، ز. (1397). انگیزه‌های دانشجویان کاردانی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی برای تحصیل در رشته‌های علمی کاربردی کشاورزی. نامه آموزش عالی، دوره 11، شماره 42، صص 182-161.
مؤمنی راد، ا.، علی ­آبادی، خ.، فردانش، ه.، و مزینی، ن. (1392). تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج. اندازه‌گیری تربیتی، دوره 4، شماره 14، صص 222-187.
مهدی­ پور، ع.، ازمشا، ط.، غلامی ­ترکسلویه، س.، و سبحانی، ع. (1393). تحلیل عوامل انگیزشی داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 6، شماره 26، صص 122-109.
نیازی، م.، عقیقی، م.، سلیمان‌نژاد، م.، و رازقی‌مله، ه. (1397). ترجیحات انتخاب رشته دانش‌آموزان ورود به دوره متوسطه دوم بر اساس روش تحلیل سلسله‌مراتبی. اندازه گیری تربیتی، دوره 8، شماره 32، صص 161-143.
نیک­نژاد، م.، قربان زاده زعفرانی، س.، و فلاح، م. (1394). عوامل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و جنسیتی مؤثر در انتخاب رشته تربیت بدنی داوطلبان کنکور سراسری 94-93. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره 2، شماره 4، صص 101-110.
هومن، ح. (1398). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: انتشارات سمت.
 
Adebo, G., and Sekumade, A. (2013). Determinants of career choice of agricultural profession among the students of the faculty of agricultural sciences in Ekiti State University, Nigeria. Journal of Agricultural Extension and Rural Development, 5(11), 249-255.
Alston, A. J., Roberts, R., and English, C. W. (2019). Building a sustainable agricultural career pipeline: Effective recruitment and retention practices used by colleges of agriculture in the united states. Journal of Research in Technical Careers,3(2), 1-23.
Babarovic, T., and Šverko, I. (2019). The validity of career decision-making difficulties questionnaire in Croatia. Journal of Career Assessment, 27(3), 391-407.
Babad, E., and Tayeb, A. (2003). Experimental analysis of students' course selection. British Journal of Educational Psychology, 73(3), 373-393.
Bomser, R., Gibson, H. J., and Zhang, H. (2020). Pacific study abroad program’s impact on students’ major and career choice. Journal of Undergraduate Research,22, 1-15.
Breton-Skagen, C. (2015). From level to field: Factors influencing student choice of undergraduate field of study. (MASTER), University of British Columbia.
Bright, J. E., Pryor, R. G., Wilkenfeld, S., and Earl, J. (2005). The role of social context and serendipitous events in career decision making. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5(1), 19-36.
Cathcart, T., Bhushan, S., and Fernando, S. (2005). Agricultural engineering education in developing countries. Paper presented at the Innovative Curriculum Developments. June 12th, Portland, Oregon.
Chapman, D. (1984). Teacher retention: The test of a model American. Journal of Educational Research, 79, 273-279.
Chatfield, H. K., Lee, S. J., and Chatfield, R. E. (2012). The analysis of factors affecting choice of college: A case study of University of Nevada Las Vegas Hotel college students. Journal of Hospitality & Tourism Education, 24(1), 26-33.
Connie, G., Rahman, A., Subramanian, P., Ranom, R., and Osman, Z. (2018). Exploring key factors influencing university choice: An empirical study on malaysia students. December 13th, Negeri Sembilan, Malaysia.
Chemjor,E. J. (2016). Factors influencing the choice of agriculture subject by boys and girls in public secondary schools in Kajiado county, kenya. M.A. Thesis, University of Nairobi.
Dlamini, N. F. (2017). Factors influencing the choice of agriculture as a study discipline by undergraduates: A case study of a Distance University’s agriculture department. M.A. Thesis. University of south africa.
Drame-Yaye, A., Chakeredaz, S., and Temu, A. B. (2011). Why do agricultural faculties fail to attract the best students? Paper presented at the Background paper prepared for the ASTI-IFPRI/FARA Conference “Agricultural R & D: Investing in Africa’s Future”. December 5-7th, Accra, Ghana.
Dyer, J. E., and Breja, L. M. (2003). Problems in recruiting students into agricultural education programs: A delphi study of agriculture teacher perceptions. Journal of Agricultural Education, 44(2), 75-85.
Durdyev, S., and Ihtiyar, A. (2019). Structural equation model of factors influencing students to major in architecture, engineering, and construction. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 145(2), 1-9.
Fernandez, J. L. (2010). An exploratory study of factors influencing the decision of student to study at university sains Malaysia. Kajian Malaysia: Journal of Malaysian Studies, 28(2), 107-136.
Finger, C., Solga, H., Ehlert, M., and Rusconi, A. (2020). Gender differences in the choice of field of study and the relevance of income information. Insights from a field experiment. Research in Social Stratification and Mobility, 65, 1-50.
Fizer, D. (2013). Factors affecting career choices of college students enrolled in agriculture. M. A. Thesis. University of Tennessee, Martin.
Fosu, F. F., and Poku, K. (2014). Exploring the factors that influence students’ choice of higher education in Ghana. European Journal of Business and Management, 6(28), 209-220.
Garwe, E. C. (2015). Trends in student enrolments in agricultural degree programmes in Zimbabwe. Global Journal of Educational Studies, 1(1), 62-77.
Grady, T. (1990). Career mobility in agricultural education: A social learning theory approach. Journal of Agricultural Education, 31(1), 75-79.
Gati, I., Levin, N., and Landman-Tal, S. (2019). Decision-making models and career guidance. International handbook of career guidance.  Berlin: Springer.
Inegbedion, G., and Islam, M. M. (2020). Youth motivations to study agriculture in tertiary institutions. The Journal of Agricultural Education and Extension, 25(6) 1-16.
Kruijssen, F. (2009). Youth engagement in agricultural research: A focus on Sub-Sahara Africa. Wageningen international. Wageningen University and Research Centre, Wageningen, The Netherlands.
Krumboltz, J. D., and Nichols, C. W. (1990). Integrating the social learning theory of career decision making. In W. B. Walsh & S. H. Osipow (Eds.), Career counseling: Contemporary topics in vocational psychology, 159–192.
Nazidin, N. M., Ismail, I., and Haron, H. (2019). The intention to enroll among students of private higher learning institutions.Paper presented at the Knowledge E Social Sciences. Available at: <https://www.knepublishing.com/index.php/Kne-Social/article/view/5069>.
Quadlin, N. (2020). From major preferences to major choices: Gender and logics of major choice. Sociology of Education, 93(2), 91-109.
Rababah, A. (2016). Factors influencing the students’ choice of accounting as a major: The case of X University in United Arab Emirates. International Business Research, 9(10), 25-32.
Rayfield, J., Murphrey, T. P., Skaggs, C., and Shafer, J. (2013). Factors that influence student decisions to enroll in a college of agriculture and life sciences. North American Colleges Teachers of Agriculture, 57(1), 88-93.
Rika, N., Roze, J., and Sennikova, I. (2016). Factors affecting the choice of higher education institutions by prospective students in Latvia. Paper presented at the cbu international conference proceedings. March 23-25th. (pp. 422-430). Prague, Czech Republic.
Rukuni, M. (2002). Africa: Addressing growing threats to food security. The Journal of nutrition, 132(11), 1-6.
Saint-Ulysse, S. (2017). Applying Krumbolt's theory of career decision making (CDM) to the longevity of principals in the North American Division of Seventh-day Adventists. Ph.D. Dissertation. Andrews University.
Sarwar, A., and Masood, R. (2015). Factors affecting selection of specialization by business graduates. Science International, 27(1). 489-495.
Schlozman, K. L., Verba, S., and Brady, H. E. (2013). The unheavenly chorus: Unequal political voice and the broken promise of American democracy. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Sedahmed, Z. M., and Noureldien, N. A. (2019). Factors influencing students decisions to enrollment in sudanese higher education institutions. Intelligent Information Management, 11(4), 61-76.
Shtudiner, Z. E., Zwilling, M., and Kantor, J. (2017). Field of study choice: Using conjoint analysis and clustering. International Journal of Educational Management, 31(2), 179-188.
Simoes, C., and Soares, A. M. (2010). Applying to higher education: Information sources and choice factors. Studies in Higher Education, 35(4), 371-389.
Smith-Hollins, C., Elbert, C. D., Baggett, C., and Wallace, S. (2015). Factors influencing enrollment in colleges of agriculture: Perspectives of students in 1862 Land Grant institutions. North American Colleges Teachers of Agriculture , 59(4), 306-312.
Tan-Kuick, C. L. G., and Ng, K. Y. N. (2011). The mediating effects of peer and parental encouragement on student's choice of a nursing education. Journal of Applied Business and Management Studies, 2(1), 1-10.
Torres, R. M., and Wildman, M. (2001). Factors identified when selecting a major in agriculture. Journal of Agricultural Education, 42(2), 46-55.
Truong, D. (2017). Evaluating how doctorate recipients make their career decisions. Paper presented at the doctorate recipients’ career decisions, November, Washington, DC.
Vandenbosch, T. (2006). Post-primary agricultural education and training in sub-Saharan Africa: Adapting supply to changing demand. Unpublished manuscript, World Agroforestry Centre, Nairobi, Kenya.
Williams, W. L. (2014). Influences on students choosing majors in agriculture. Ph.D. Dissertation. University of Arkansas at Little Rock.